کدام کشور رکورددار مصرف سیگار و جویدن توتون در جهان است؟

مصرف سیگار و استعمال دخانیات در قاره آسیا به مراتب بیشتر از سایر کشورهای جهان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس آمارهای جهانی، مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار در جهان شش میلیون نفر در سال است؛ به عبارتی در هر شش ثانیه در دنیای امروز یک نفر به علت مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد.

در یک نشست ه به مدت پنج روز در شهر دهلی نو در کشور هندوستان در حال برگزار شدن است نمایندگان حدود 178 کشور مختلف دنیا جهت بررسی راه های مبارزه با استعمال دخانیات شرکت کردند.

اکنون در دنیا برخی کشورهای در حال توسعه که استعمال دخانیات در آنها توسط مردم بسیار بالا است تبلیغات و راهکارهای جدیدی برای مقابله با سیگار را اجرایی کرده اند، از جمله در کشور هندوستان تصاویری ترسناک از ریه بیماران و یا انواع سرطان های مرتبط با این ماده دخانی بر روی جلد سیگارها چاپ شده است، همچنین در کشور اندونزی هرگونه تبلیغ سیگار بر روی بیلبوردها در خیابان ها ممنوع اعلام شده است.

بر اساس تحقیقات مرگ و میر ناشی از استعمال سیگار در جهان سیری صعودی پیدا کرده است و کارشناسان اعتقاد دارند تا سال ۲۰۳۰ تعداد زیادی از مردم در کشورهای مختلف جان خود را بر اثر این سرطان از دست می دهند.

کارشناسان علت ریشه کن نشدن مصرف سیگار را لابی های قدرتمند درجهان و تجارت پرسود و پر رونق توتون و تنباکو می دانند که باعث می شود تجار از راه های مختلف برای فروش سیگار کارخانه های خود استفاده کنند، همچنین نقش کشورها برای فرهنگ سازی در جامعه و اتخاذ سیاست های سختگیرانه بر مالیات بر سیگار می تواند مانع ازاستعمال این ماده دخانی توسط افراد شود.

بر اساس تحقیقات پزشکی استعمال سیگار می تواند باعث ابتلای افراد به انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، پیری سلول های پوستی، ناباروری، بیماری کبد، مثانه، گلو، تیروئید ، بیماری های تنفسی و نیز بسیاری دیگر از بیماری های نابود کننده سلامت در افراد شود.

استعمال سیگار همچنین می تواند سبب یک جهش ژنتیکی در بدن افراد شود که باعث تبدیل سلول های سالم بدن به تومورهای سرطانی می شود.

آمارها نشان می دهد کشور هندوستان یکی ازکشورهای در معرض خطر به دلیل استعمال بیش از اندازه سیگار توسط اهالی آن کشور است همچنین جویدن توتون یکی دیگر ازکارهایی است که به اشتباه در این کشور انجام می شود و می تواند باعث از بین رفتن سلامتی شود، کارشناسان اعتقاد دارند ارزان و در دسترس بودن این فرآورده ها در کشور هندوستان از جمله دلایلی است که میلیون ها نفر درهند سیگار مصرف می کنند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هر سال حدود یک میلیون هندی جان خود را بر اثر استعمال سیگار از دست می دهند که باعث می شود رقمی بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار در سال توسط دولت هند صرف خدمات درمانی به این بیماران شود.

منبع: Dailymail

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.