در آستانه نهمین جشنواره طنز سوره؛

چرا حوزه هنری، بانك اطلاعات هنرمندان خود را تهیه نمی‌كند

حوزه هنری چرا نباید یك بانك اطلاعاتی جامع از هنرمندان خود داشته باشد و چرا نباید از برگزیدگان دوره‌های گذشته خود استفاده بهینه كند.

چرا حوزه هنری، بانك اطلاعات هنرمندان خود را تهیه نمی‌كند
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آرش شفاعی، شاعر و روزنامه نگار، وجود جشنواره طنز سوره  را در رشد آثار طنز مكتوب مؤثر دانست و گفت: از دوره‌های ابتدایی این جشنواره در كنار آن بودم و آثار آن را رصد كردم. شاید یكی از مواردی كه این جشنواره با حضور خود خلأ آن را پر كرد،  توجه به آثار مكتوب بود كه تا پیش از این بیشتر به صورت طنز تصویری ارائه می شد.
 
نویسنده كتاب «تا فراسوی رفتن» همچنین گفت: بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی و ادبی بعد از حوزه هنری در راه حمایت از هنرمندان طنز قدم برداشتند و امروز هم در این زمینه موفق ظاهر شده‌اند؛ اما نهادی مانند حوزه هنری كه با برگزاری برنامه های بسیاری از قبیل همایش‌ها، جلسات نقد، شب شعر و جشنواره‌ها در این زمینه فعالیت های خوبی داشت، چرا الان نباید یك بانك اطلاعاتی جامع از هنرمندان خود داشته باشد و چرا نباید از این برگزیدگان دوره های گذشته خود كسانی كه زمانی در این جلسات حضور داشتند استفاده بهینه كند.
 
وی تصریح كرد: حمایت از برگزیدگان همیشه در اختتامیه جشنواره های طنز سوره  مطرح بوده است ولی در عمل می بینیم كه تا دوره بعدی جشنواره فعالیت های كمی برای این هنرمندان صورت میگیرد و اگر هم نامی از این بچه ها را در عرصه طنز می‌شنویم فقط با همت، تلاش و اراده شخصی خودشان میسر شده است.
 
این شاعر خط قرمزهایی كه برای آثار طنز توسط مسئولان وضع شده است را بعضا اعمال سلیقه‌های شخصی افراد خواند و در این زمینه خاطرنشان كرد: ممكن است فردی مطلبی را در مجلسی بخواند كه همگان خوششان آید و در مجلسی دیگر همان مطلب خوانده شود كه به مزاج آن ها خوش نیاید و چون قانون و روند كلی در نظارت بر متون ادبی وجود ندارد باعث شده تا هر مسئولی با نگاه و سلیقه شخصی خود به ممیزی آثار بپردازد.
 
وی ادامه داد: اگر در این زمینه سیاست های كلی و چارچوب‌هایی كه مشخص كننده خط قرمزها باشد وضع شود، هنرمندان ما خیلی بهتر می‌توانند كار كنند و حتی باید گفت كه طنزپردازی كه در فضای جمهوری اسلامی بزرگ شده و مراتبی از درجات ادبی را طی كرده، محال است كه چهارچوب‌ها را بشكند.
 
شفاعی به ثمر رسیدن و موفقیت در عرصه كارهای فرهنگی را مستلزم صرف زمان دانست و گفت: موفقیت هر كاری نیازمند برنامه ریزی و آزمون و خطا است و در این زمینه جشنواره ها هم باید چند دوره از برگزاری آن ها بگذرد تا بتوان میزان موفقیت آن را برآورد كرد. ولی حرفی كه با مسئولان حوزه هنری دارم، این است كه در سال برنامه‌های بی شماری در این نهاد برگزاری می شود كه شاید بعضی از آن‌ها خروجی چندان مساعدی نداشته باشند كه باید با كار كارشناسی، این برنامه ها را حذف كرد و به سراغ برنامه هایی كه خروجی مؤثرتری دارند، رفت.
 
هنرمندان برای شركت در نهمین جشنواره طنز سوره تا 15 آذرماه 95 فرصت دارند پس از ثبت نام اینترنتی و دریافت كد رهگیری در سایت جشنواره به نشانی  www.artfest.ir ، اثر خود را به‌ صورت حضوری یا از طریق پست به نشانی: خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، دبیرخانه مركزی جشنواره ها ارسال كنند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار