اوباما در آخرین سفر دوره‌ای خود به اروپا با چه چالشی روبه‌رو است؟

پیروزی ناباورانه ترامپ سبب شگفتی در داخل آمریکا و همچنین بروز نگرانی‌هایی در جهان شده است.

اوباما در آخرین سفر دوره‌ای خود به اروپا با چه چالشی روبه‌رو است؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیدپرس؛ تحلیلگران معتقدند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در آخرین سفر دوره ای به کشورهای خارجی باید خود را برای برطرف کردن نگرانی های سران جهان از پیامدهای ریاست جمهوری آینده این کشور آماده کند. پیروزی ناباورانه ترامپ سبب شگفتی در داخل آمریکا و همچنین بروز نگرانی هایی در جهان شده است.

در حالی که اوباما بر ایجاد وحدت و تلاش برای موفقیت ترامپ تاکید می کند؛ اما دیدار رئیس جمهور کنونی آمریکا از یونان، آلمان و پرو وی را با موجی از نگرانی سران جهان از آینده دولت آمریکا روبرو کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در سفری شش روزه امروز عازم دیدار دوره ای خود از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین شد.

هیتر کونلی، پژوهشگر اروپایی در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی واشینگتن با بیان اینکه وی در برخی امور چیزی برای گفتن ندارد، گفت" اوباما زمانی که از پیروزی هیلاری کلینتون مطمئن بود درباره دیدارهای خارجی خود برنامه ریزی کرده بود."

این در حالی است که با توجه به اتفاقات غیرمنتظره سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اکنون اوباما نمی تواند به پرسش های واقعی سران اروپا درباره "تاثیر ترامپ" در این قاره پاسخ دهد.

باراک اوباما که در ماههای اخیر بر نگرانی های آمریکایی ها در مورد انتخاب ترامپ افزود، در همصدایی با نخست وزیر سنگاپور در اوت، دونالد ترامپ را شخصی فاقد برنامه ریزی و دانش درباره بحران های سیاسی در اروپا، آسیا و خاورمیانه خواند.

وی همچنین در دیدار از ژاپن گفت "از اظهارات و نگرش های دونالد ترامپ می توان دریافت وی کمترین دانش و اطلاعات درباره اوضاع کنونی جهانی ندارد و افزون بر آن هیچ علاقه ای به جستجو در فضای مجازی و مطبوعات برای اشراف و آگاهی بیشتر به سرخط مهمترین عناوین بین المللی که می تواند سبب تشدید امنیت و آرامش در آمریکا باشد را نخواهد داشت."

از این‌رو رئیس جمهور کنونی آمریکا با توجه به اظهارات خود درباره ترامپ اکنون  برای اطمینان بخشیدن دوباره به دیگر کشورها در باره چگونگی همکاری آمریکا با جامعه بین المللی وجهانی، با چالش های بیشتری روبروست.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما گفت "رئیس جمهور کنونی آمریکا انتظار دارد موضوع انتخابات ریاست جمهوری و پیامدهای زمان شروع به کار رسمی دولت ترامپ،‌ بخش مهمی از نگرانی ها و پرسش های سران جهان از وی خواهد بود.

وی افزود، اوباما در رویارویی با این پرسش ها ناگزیر است توجه سران جهان را به تغییرات شدید سیاسی در دولت های گذشته و توانایی سران واشینگتن برای برون رفت از بحران های گذشته تاریخی این کشور معطوف کند.

باراک اوباما سفر دوره ای خود را ابتدا با آتن، پایتخت یونان و دیدار بار نخست وزیر و همچنین سخنرانی در باره دموکراسی و جهانی سازی و همچنین پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به پیرزوی ترامپ منجر شد، آغاز می کند. سپس، به منظور تقدیر از همکاری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نزدیکترین شریک تجاری و دیدار با سران ارشد این کشور عازم برلین خواهد شد.

باراک اوباما به منظور شرکت در اجلاس اقتصادی آسیا در لیما، و دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ملکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا عازم پرو می شود. این در حالی است که سران جهان با احتیاط و البته رعایت پروتکل بین المللی با ارسال پیام های جداگانه پیروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا را به وی پیشتر تبریک گفته اند.

پیام تبریک برخی از سران جهان شامل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که همدلی وی با ترامپ نقش مهمی در پیروزی وی داشته و از اینرو پوتین خواستار تقویت و از سرگیری مناسبات واشینگتن با مسکو شده از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در اروپا که اوباما به منظور مقابله با گسترش نفوذ روسیه خواستار وحدت متحدان واشنگتن شده است، پیشنهاد دونالد ترامپ مبنی بر اینکه درصورتی که کشورهای دیگر کمک های بیشتر خود را متوقف کنند کاخ سفید از این ائتلاف خارج خواهد سبب هشدار برای اعضای ناتو شده است.

از سوی دیگر، بلاتکلیفی برنامه مشارکت دوسوی اقیانوس آرام از سوی کنگره و مخالفت ترامپ در این باره سبب نگرانی سران آسیا از تصمیمات آینده ترامپ و کنگره در این باره شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار