ولایتی در دیدار وزیر دفاع سابق فرانسه؛

موصل آزاد می‌شود/ برخی کشورهای همسایه چشم طمع به عراق دارند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: یقین داریم موصل آزاد می‌شود و تروریست‌ها شکست خواهند خورد.

موصل آزاد می‌شود/ برخی کشورهای همسایه چشم طمع به عراق دارندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با اروه مورن وزیر دفاع سابق و نماینده مجلس فرانسه صبح امروز 25 آبان ماه دیدار و پیرامون مسائل منطقه و جهانی گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار ولایتی ضمن عرض خوش امد‌گویی به هیئت فرانسوی اظهار داشت: ایران و فرانسه روابط طولانی مدتی از گذشته تا کنون با هم داشتند که می‌توانند این روابط را گسترش دهند و همچنین تبادل نظر در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی جزء ضرورت‌های روابط میان دو کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: آنچه در منطقه غرب آسیا می‌گذرد بسیار حساس تر از سایر نقاط جهان است چرا که این منطقه دارای موقعیت ژئوپلیتیکی بالایی در جهان است.

وی با اشاره به اینکه عراق یکی از پر ظرفیت‌ترین کشور‌های عربی است و می‌تواند جزء پر قدرت‌ترین کشور‌های جامعه عربی باشد، ادامه داد: این کشور مرز مشترک گسترده‌ای با ما دارد که این مسئله اقتضا می‌کند تا همکاری‌های گسترده‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و عراق صورت گیرد که ثبات منطقه نیز به میزان این همکاری‌ها بستگی دارد.

ولایتی با بیان اینکه ما از گذشته با کشور عراق رابطه طولانی مدت داشتیم و نشانه بسیار روشن این رابطه سفر بیش از هزاران نفر به مناسبت اربعین به این کشور است زیرا بیش از 3 میلیون ایرانی به عراق می‌روند و میلیون‌ها عراقی در طول سال به ایران سفر می‌کنند و این موضوع می تواند گواه یک رابطه طولانی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کشور بیان داشت: در هیچ جای دنیا دو کشوری مانند ایران و عراق تا این حد تبادل و رفت‌ و آمد داشته باشند، ندیده‌ام و اگر عراق از ایران برای مبارزه با تروریست دعوت می‌کند و ایران می‌پذیرد به خاطر همین روابط بسیار نزدیک است.

وی ادامه داد: زمانی وزیر امور خارجه آمریکا به وزیر امور خارجه کشورمان گفته بود که شما به عراق کمک نظامی‌ می‌کنید و مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها پاسخ داده بود که اگر ما به عراق کمک نمی‌کردیم آمریکایی‌ها که با سران تروریسم در موصل تماس می‌گیرند، باید در بغداد با آن‌ها صحبت می‌کردند؛ این موضوع نشان می‌دهد که به اذعان خود مسئولان آمریکایی اگر کمک‌های جمهوری اسلامی ایران نبود تروریست‌ها به بغداد می رسیدند البته ما به تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم و آن را حفظ می‌کنیم.

ولایتی در مورد تجزیه کشور عراق به دست آمریکایی‌ها اظهار داشت: زمانی بود که رئیس مشترک ارتش آمریکا معتقد بود باید عراق تجزیه شود که ما با آن مخالفیم و در عمق عمل با آن مقابله می‌کنیم. از گذشته تاکنون سه گروه شیعه، سنی و کرد‌ها در عراق با هم زندگی کردند و هر گونه تجزیه‌طلبی در این کشور اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در مورد حضور مستشاران ایرانی برای مقابله با تروریست در عراق اظهار داشت: یکی از دلایل حضور مستشاری ایران در عراق ک به دعوت خود دولت عراق بوده است مقابله با همین تجزیه طلبی‌ها است. در حال حاضر در عراق یک دموکراسی بوجود آمده که در کشور‌های عربی بی‌نظیر است و همان دستاورد مردم عراق در برابر رژیم صدام بود.

وی در مورد عملیات آزادسازی موصل بیان داشت: ما یقین داریم که موصل آزاد می‌شود و تروریست‌ها شکست خواهند خورد اما ممکن است طول بکشد. اما بدون تردید رابطه میان سه گروه عراق و اقلیت‌های مذهبی در این کشور، دموکراسی باعث از بین رفتن تروریست‌ها خواهد شد

ولایتی در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: نکته مهم در باره عراق این است که برخی کشورهای همسایه چشم طمع به عراق دارند و منکر قرارداد‌هایی که پایه تشکیل‌ غرب آسیا شده است، می‌شوند. اگر این کار قرارداد‌ها باعث تغییر مرز‌ها شود جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت خواهد کرد.

وزیر دفاع سابق فرانسه: مبارزه با تروریست بین‌المللی بدون حضور ایران امکان ندارد

در ادامه اروه مورن وزیر دفاع سابق و نماینده مجلس فرانسه اظهار داشت: توافق ایران و کشور‌های غربی یک توافق خوب بود که ضامن امنیت در منطقه و جهان شده است.

وزیر دفاع سابق فرانسه ادامه داد: ایرانی دارای ملتی بزرگ و قدرتمند است که برای اثبات بزرگی خود نیازی به سلاح اتمی ندارد و همه دنیا باید بدانند که بحران‌های بزرگ منطقه و جهان بدون کمک ایران حل نخواهد شد.

اروه مورن در بخش پایانی صحبت‌هایش اذعان کرد: مبارزه با تروریست بین‌المللی بدون حضور ایران امکان ندارد و ساختن روابط صادقانه و دو جانبه و گفتگو درباره موضوع تروریتم کمک می‌کند روابط اقتصادی خوبی بین تهران و پاریس برقرار شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار