شاعر افغانستانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

شعر فارسی نزد مردم افغانستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

کاظمی گفت: افغانستان از دیرباز کانون‌ گسترش زبان فارسی بوده و بخش عمده‌ای از تعالیم، آموزه‌ها، عواطف و احساسات مردم به وسیله شعر بیان می‌شده است.

شعر فارسی نزد مردم افغانستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شعر فارسی در کشور کهن افغانستان را دارای جایگاهی دیرینه دانست و گفت: افغانستان از دیرباز کانون‌ گسترش زبان فارسی بوده است و بخش عمده‌ای از تعالیم، آموزه‌ها، عواطف و احساسات مردم به وسیله شعر بیان می‌شده و تا امروز هم خوشبختانه این جایگاه برقرار و محکم است و مردم همچنان با شعر فارسی اعم از کهن و کلاسیک سروکار دارند.

کاظمی تصریح کرد: مردم شعر دوست افغانستان نه تنها به اشعار کشور خود، بلکه به تمامی قلمروهای سیاسی زبان فارسی توجه دارند و مانند مردم ایران تنها با شعر ایرانی آشنا نیستند.

وی درباره تفاوت‌های برگزاری شبهای شعر در ایران و افغانستان اظهار داشت: شب شعر  در افغانستان مانند ایران برگزار نمی‌شود، چرا که برگزاری این مراسم‌ نیاز به امکانات و نهادهای پشتیبانی کننده‌ای دارد که افغانستان بدین لحاظ فقیر است و نهادهای خصوصی نیز برای برگزاری چنین مجالسی کم بضاعت هستند.

این شاعر افغانستانی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از امکانات و بودجه‌هایی که کشورهای خارجی به افغانستان سرازیر می‌کنند صرف امور دیگری غیر از ادبیات فارسی می‌شود. چرا که برای خارجی‌ها مهم نیست شعر فارسی چقدر رشد کند و بیشتر علاقه‌شان به آموزش زبان، کامپیوتر، کارهای امور مدنی، ساختمانی و حقوق بشر است و در مجموع توجه زیادی به فعالیت‌های ادبی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های اصلی فعالیتم کار در زمینه زبان فارسی است، بیان داشت: در همین زمینه دو کتاب به نام‌های «همزبانی و بی‌زبانی» و «این قند پارسی» را نوشته‌ام.

این شاعر فارسی زبان خاطرنشان کرد: در کتاب «همزبانی و بی‌زبانی» وضعیت زبان فارسی را در قلمرو جغرافیای ایران و افغانستان و مشترکات و تفاوت‌های این زبان را در دو کشور مورد بررسی قرار داده‌ام در کتاب «این قند پارسی» هم وضعیت زبان فارسی در افغانستان را با توجه به مسائلی مانند حضور بیگانگان و رسانه‌های خارجی پرداخته‌ام. اکنون نیز در حال تدوین کتابی درباره درست نویسی و نگارش خوب زبان فارسی هستم که امیدوارم به زودی منتشر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار