در گفتگو با پرس تی‌وی؛

نجفی: پایداری برجام به عملکرد طرفین توافق بستگی دارد

نمایندۀ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد پایدارای توافق هسته‌ای، به عملکرد طرفین آن در اجرای تعهداتشان بستگی دارد.

نجفی: پایداری برجام به عملکرد طرفین توافق بستگی داردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، ایران می‎گوید گروه 1+5 نباید اجرای توافق هسته‌‏ای را که سال گذشته به نتیجه رسید، تضعیف کند.

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‎گوید این توافق که با عنوان برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‎‏شود، می‌بایست به همکاری‎های بیشتر میان تهران و کشورهای عضو گروه 1+5 در تمام زمینه‏‎ها منجر شود.

رضا نجفی، نمایندۀ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به خبرنگار پرس‌ تی‎وی گفت: «بنیاد قاطع برجام اجرای متقابل و کامل تمام تعهدات از سوی تمام طرف‎های برجام است و پایدارای این توافق به عملکرد طرف دیگر در اجرای تعهداتش بستگی دارد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده است که تهران همچنان به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‎ای صورت گرفته میان ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان پایبند بوده است.

اما با گذشت بیش از ده ماه از اجرای این توافق تهران می‎گوید طرف مقابل به شکل رضایت‌بخشی به تعهدات خود عمل نکرده است.

تنها موردی که در گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران تا حدی سؤال‌برانگیز بود، مربوط به مسئلۀ آب سنگین بود. 

آمانو هنگام ارائۀ گزارش خود گفت: «موجودی آب سنگین ایران بیش از 130 متریک تُن است، ایران برای انتقال مقداری از این آب سنگین به خارج از کشور تحت تأیید و نظارت آژانس آماده‌سازی‎هایی صورت داده است ... مهم این است که می‌بایست در آینده به‌منظور حفظ اعتماد بین‎المللی به اجرای برجام، از به وجود آمدن چنین شرایطی جلوگیری کرد.»

تهران می‌گوید آژانس نسبت به ذکر واکنش ایران شایسته عمل نکرده است.

نمایندۀ ایران در آژانس می‏‌گوید بر اساس برجام، میزان 130 تُن آب سنگین صرفاً یک تخمین است و از نظر فنی این بدان معناست که این مقدار می‎تواند نوسانی بین یک یا دو درصد بالاتر از مقدار تخمینی داشته باشد و این مورد نمی‎تواند به‌عنوان مقدار اضافی در نظر گرفته شود.

در عین‌ حال، ایران در حال حاضر برای ارائۀ آب سنگینِ تولیدی اضافی خود، حتی در مقادیر بیشتر به خریداران بین‎المللی اعلام آمادگی کرده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار