مشهد؛

اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در مدارس منتخب مشهد

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در مدارس منتخب مشهد و تهران برای نخستین بار در کشور خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید کاظم فرهمند در کارگاه آموزشی "برنامه پیشگیرانه بازی خوب" افزود: برای ارتقا سلامت روان کودکان برنامه مهم پیشگیری از اعتیاد با عنوان "مدیریت کلاس با بازی" در مدارس منتخب مشهد و تهران ابتدا به صورت آزمایشی و سپس در سایرمدارس استان ها اجرا می شود.

وی با بیان اینکه ارائه آموزش ها بر عهده وزارت بهداشت و اجرای آن بر عهده مربیان مدرس است، گفت: این طرح با همکاری اداره اعتیاد وزارت بهداشت دفترسلامت خانواده، آموزش و پرورش، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اجرایی می شود.

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است گفت: برنامه های پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی باید از دوران کودکی آغاز شود.
فرهمند با اشاره به ضرورت هماهنگی بین بخشی در اجرا شدن این طرح گفت: هماهنگی بین بخشی، توزیع عادلانه، مشارکت هماهنگی و تکنولوژی مناسب از اصول تامین مراقبت های اولیه سلامت است.

وی با بیان اینکه دامنه تاثیر بیماری ها در جامعه از واگیر به غیرواگیر تبدیل شده است گفت: قبلا نگران درمان فلج اطفال بودیم اما اکنون ابتلا به بیماری های دیابت و فشار خون مشکلات فراوان همچون نابینایی و بیماری های قلبی و عروقی را ایجاد کرده است.

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: پیامدهای منفی آسیب های اجتماعی قابل مقایسه با بیماری های غیرواگیر نیست و به همین دلیل همه باید با مهارت های فرزند پروری را برای تربیت کودکان و قانون پذیری مطلع شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون کشورهای غربی با خلل سلامت روان مواجهه شده اند، گفت: کشور آمریکا 17 درصد از تولید ناخالص ملی اش را در حوزه سلامت هزینه می کند در حالی که کشور باکو با اجرای اقدامات پیشگیرانه از مقطع ابتدایی و اختصاص 1.7 درصد تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت موفق تر بوده است.

دکترفتحی رئیس اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت هم گفت: در سال 1391براساس طرح ملی شیوع شناسی مصرف مواد مخدر یک میلیون 325 هزار نفر در سنین 15 تا 64 اعتیاد به مواد مخدر دارند.

وی با بیان اینکه از افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند از هر سه نفر یک نفر اعتیاد دارد، افزود: از هر پنج نفر ، یک خانم اعتیاد به مواد مخدر دارد و میزان مراجعه خانم ها برای دریافت خدمات درمانی اعتیاد کمتر است.

رئیس اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت گفت:بر اساس آمار جهانی از هر 20 نفر،  یک نفر در سال 2014 اعتیاد به مواد مخدر داشته است.

انتهای پیام//آ.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار