کرمانشاه؛

حذف نمک بر سفره بیماران دیابتی

یک متخصص تغذیه کنترل وزن، رعایت رژیم غذایی،داشتن فعالیت بدنی منظم و کاهش استرس ازعوامل جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛یحیی پاسداراظهارداشت: بیماران دیابتی به غیر از قندهای ساده(قند و شکر) و غذاهایی که مستقیماً حاوی شکر هستند (مانند انواع شیرینی‌جات، بستنی، مربا، بیسکوئیت، نوشابه و آدامس)، از تمامی انواع غذاها می‌توانند در مقادیر متناسب و کنترل شده استفاده کنند.

وی با اعلام ممنوعیت مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنها (مثل شیرینی، بیسکوئیت، مربا، آدامس، نوشابه و ...)  توصیه کرد: افرادی که با اضافه وزن مواجه‌اند، حتماً نسبت به کاهش وزن خود از طریق کاهش کالری مصرفی و افزایش فعالیت بدنی اقدام کنند.  

 پاسدار با تأکید بر اینکه وعده‌های غذایی مبتلایان به دیابت باید به‌طور منظم و در ساعات مقرر مصرف شودگفت: بهتر است مصرف غذاهای روزانه به سه وعده اصلی (صبحانه، ناهار، شام) و سه میان‌وعده (بین صبحانه و ناهار، بین ناهار و شام، و قبل از خواب) تقسیم شود.

وی مصرف نان های دارای آرد سبوس‌دار مانند نان سنگک و مصرف حبوبات (نخود، لوبیا، عدس) را نیز به علت فیبر موجود در آنها جهت کنترل بهتر قند خون بسیار مؤثر دانست و افزود: از غذاهای آب‌پز، بخارپز یا کبابی استفاده و از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده خودداری کنند.

 پاسدار گفت: مبتلایان به دیابت باید مصرف تخم‌مرغ را به حداکثر سه تا چهار عدد در هفته محدود کرده و درعوض میوه و سبزی به شکل تازه و سالاد و سبزی های بدون سس و با چاشنی‌هایی نظیر آب‌لیموترش یا نارنج تازه و مقدار اندکی روغن زیتون مصرف کنند.

وی ضمن اشاره به وجود نمک و سدیم در بسیاری از غذاها، مبتلایان به دیابت را از استفاده از نمکدان و افزودن نمک به غذا در سر سفره و همچنین استفاده از غذاهای آماده و کنسروی که همگی حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر یا چربی هستند، منع کرد .

 به گفته این متخصص تغذیه مصرف نان سبوس دار، نان جو، سیب کمتر رسیده، کلم بروکلی، شیر و ماست، ماهی، گردو، میوه های قرمز و بنفش  مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس و کلم قرمز در کنترل قندخون بسیار مؤثراست.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کرمانشاه ، دیابت ، نمک ، سفره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار