حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اربعین بازتاب ملکوتی وقایع عاشورا است/ ما که به وصال نرسیدیم، شور هجران داریم

با اینکه عاشورا بسیار روز پرمصیبتی است، اما به نظر من در مقام مقایسه اربعین جانگدازتر است.

اربعین بازتاب ملکوتی وقایع عاشورا است/ ما که نرسیدیم، شور هجران داریم
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اربعین حسینی گفت: اربعین بازتاب ملکوتی وقایع عاشوراست؛ با اینکه عاشورا بسیار روز پرمصیبتی است و روز شهادت آقا سالار شهیدان است، اما به نظر من در مقام مقایسه اربعین جانگدازتر است. زخم اربعین به مراتب ماندنی‌تر از روز عاشوراست؛ چرا که روز اربعین روز حسرت است. آنجا که خاندان اهل بیت (ع) جای خالی سیدالشهدا را می‌بینند. حسرت مردمانی که می‌گویند، ما نرسیدیم که بیاییم به مولای عالمیان حضرت اباعبداله الحسین یاری کنیم.

وی ادامه داد: یک نوعی سرخوردگی و شرمندگی برای جاماندگان اربعین وجود دارد و این شرمندگی خیلی مقام انسان را بالا می‌برد و دل انسان را می‌شکند. حسرتی که برای روز اربعین برای صحابی جلیل‌القدر پیامبر جناب جابرابن عبدالله انصاری وجود داشته است و تصلی پیدا کرده، برای همه شیعیان در طول تاریخ و این حس عقب افتادگی و شرمندگی نسبت به سالار شهیدان برای همگان خود را نشان می‌دهد. اینکه شما می‌بینید که مردم با حرارتی به سمت کربلا می‌روند و امید دارند که آقا و مولای خود را زیارت کنند و بگویند آقا ما آمدیم. شما مگر نفرمودید «هل من ناصر ینصرنی» آیا کسی هست مرا یاری کند؟؛ ما آمدیم یاری کنیم. فرد به امید اینکه خدمت آقا برسد، دوان دوان به سمت کربلا می‌رود.

حجت الاسلام و المسلین مرتضی ادیب یزدی عنوان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که روح بلند اباعبدالله الحسین (ع) که بر آسمان‌ها و زمین حکومت می‌کند، والاتر از آن است که محدوده زمانی و مکانی داشته باشد. روح و مغناطیس جاذبه حضرت در دل‌های همه مشتاقان در همه لحظه‌ها وجود دارد. روایت داریم بهترین عمل، عملی است که انسان برای آن بیشتر زحمت بکشد. اما اینکه برخی از ما نتوانستیم به زیارت حضرت مشرف شویم، به این معنا نیست که در واقع جا مانده‌ایم. ما هم از دور توفیق زیارت داریم.

حجت الاسلام و المسلین مرتضی ادیب یزدی در خصوص جاذبه فراق و وصال تصریح کرد: بعضی از عرفا و فقها را دیدم که گفتند در فراق و هجران آنچنان جاذبه‌ای است که در وصال نیست. کسانی که نرسیدند، دل‌هایشان بیشتر شور دارد، نسبت به کسانی که رسیدند. آنهایی که رسیدند شوق وصال دارند ما که نرسیدیم، شور هجران داریم. ان‌شاءالله این شور هجران و داغ هجران سیدالشهدا (ع) محرک اول باشد.




انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار