مشکلات جوان ترین بانوی "تریال سوار" ایران

تریال یکی از مهیج ترین رشته های دوچرخه سواری در کشور است که تنها یک بانوی فعال در این رشته دارد اما فدراسیون دوچرخه سواری هیچ تلاشی در جهت ارتقای اندکی تریال سواران این رشته انجام نمی دهد.

مشکلات جوان ترین بانوی به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رشته تریال یکی از مهیج ترین رشته های دوچرخه سواری است اما در ایران هنوز دو مرحله لیگ پسران این رشته برگزار نشده است و مسئولان اهمیتی برای آن قائل نمی شوند با توجه به اینکه ایران در بین کشورهای آسیایی فعال تر است اما هنوز هیچ مکان مناسبی برای فعالیت بانوان وجود ندارد و متاسفانه بانوان این رشته به تنهایی نمی توانند به  مکانی مناسب برای تمرین داشته باشند اگر به پارک ها هم بروند همیشه کسانی هستند که به هر دلیلی مانع آسایش آنها شوند.

یکی دیگر از مسائلی که موجب عدم تخصص کافی رکابزنان تریال شده است نداشتن مربی حرفه ای در این رشته است  و با اینکه ایران حامی تریال در آسیا است به گونه ای پیش می رود که رکابزنان تریال اکثرا از روی کلیپ تمرینات خود را انجام می دهند و مربی وجود ندارد که تخصص های لازم را به آنها یاد بدهد.

فدراسیون دوچرخه سواری هم با توجه به اینکه این رشته زیر مجموعه دوچرخه سواری است هیچ فعالیتی برای پرورش اندک تریال سواران این رشته انجام نداده است تا با حداقل ها به توسعه این رشته بپردازد و رکابزنان این رشته با حداقل ها آرزوی ارتقا دارند.

با توجه به اینکه در آسیا همه تمرینات و مسابقات تریال زیر نظر فدراسیون جهانی انجام می شود اما در ایران کرسی های آسیایی تریال هم نتوانستند به توسعه این رشته کمک کنند و آینده این رشته را تضمین کنند.     

در این خصوص با کارولین شمسویی اولین بانوی تریال سوار کشور مصاحبه ای انجام دادیم که وی اظهار کرد:پیش از این در رشته کراس کانتری کوهستان فعالیت داشتم اما زمانی که با تریال آشنا شدم ورزش جذابی به نظرم آمد زیرا در حین اینکه سختی های خود را دارد لذت بخش است مانع های این رشته و پریدن از روی آنها با دوچرخه حس خوبی به  من می دهد و تاثیر مثبت دارد.

وی افزود:از طرفی با توجه به شرایطی که در جامعه می بینیم و اتفاقاتی که برای بانوان می افتد یک خانم باید قوی باشد تا از پس مشکلات بر بیاید برای من مهم است که کاری انجام دهم تا متفاوت  باشم از طرفی تریال رشته ای است که هیچ خانمی در ایران روی آن تمرین نمی کند اما باز در نسل های جدید علاقمندانی برا حضور در این رشته هستند به این خاطر من قدم پیش گذاشتم.

شمسویی در خصوص اینکه در این رشته با مربی آموزش دیده است تصریح کرد: تا به حال در کشور مربی که در این رشته تخصص داشته باشد و آموزش ها را به صورت تخصصی و از پایه یاد بدهد وجود نداشته است به این خاطر قدم پیش گذاشتم و از پسرانی که در این رشته تخصص داشتند به خصوص تریال سواران تیم زاگرس مقداری از حرکات را یاد گرفتم و پشت بام منزل مانع هایی را گذاشتم تا بتوانم در منزل تمرین کنم.

بانوی تریال سوار در ادامه بیان کرد:به خاطر نبود مربی با دیدن کلیپ و آموزش های ابتدایی که از تیم پسران این رشته دیدم تمرینات تخصصی را شروع کردم اما اگر بخواهیم مقایسه ای با تیم های خارجی داشته باشیم آنها برای رکابزنان این رشته مربی دارند و آنقدر از پایه مربی با آنها تمرین می کند که تیم نوجوانان اروپایی هم سطح تیم بزرگسالان ما هستند اما خوشحال می شوم اگر بتوانیم تریال را ارتقا دهیم و دوست دارم در آینده مربی این رشته شوم و تریال را توسعه بدهم.

وی خاطر نشان کرد:تریال سواران در کشورهای اروپایی همه تمریناتشان را زیر نظر UCI انجام می دهند مسابقات قهرمانی کشور و مسابقات جهانی این رشته هم زیر نظر فدراسیون جهانی صورت می گیرد اما در ایران حتی برای پسران هم چنین مسئله ای اهمیت ندارد و تمرینات را باید به صورت شخصی انجام دهند حال با توجه به این شرایط من که یک دختر فعال در این رشته هستم شرایطم مشخص است...

شمسویی ابراز داشت:برای تمرین به بیرون از منزل که می رویم خیلی از خانواده ها مراجعه می کنند و در خصوص نحوه تمرین و مربی و مکان و غیره سوال می کنند اما باورشان نمی شود که ما خودمان برای آموزش در این رشته با خیلی چیزهای ابتدایی کار را شروع کردیم از طرفی این کسانی که می خواهند از ابتدا فعالیتشان را شروع کنند باید استانداردی وجود داشته باشد تا خانواده آنها آسوده خاطر باشند.

وی تاکید کرد: اگر خدا کمک کند و امکاناتمان بهتر شود می توانیم با یک برنامه ریزی خوب یادگیری را از پایه برای علاقمندان برنامه ریزی کنیم البته اگر امکانش باشد خیلی دوست دارم که مربی شوم اما باید از پایه برنامه ریزی کرد البته به خاطر دوچرخه های جدیدی که به بازار آمده است وقفه ای می افتد تا آنها را بگیریم و در فصل زمستان هم نمی توان تمرین کرد زیرا جای مناسبی برای تمرین نداریم.

شمسویی در ادامه اظهار کرد:بنده با دوستانم در خارج از کشور که در رشته تریال فعالیت دارند در ارتباط هستم آنها سطح شان فوق العاده بالاست و تعجب می کنند که من در این رشته فعالیت دارم و می گویند فکر نمی کنیم ایران بانوی فعال در این رشته داشته باشد.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار