پروازهای ابدی در هیجانی با طعم مرگ

اشتیاق پرواز در انسان انکار ناپذیر است اما بهای این احساس زیبا بسیار گران است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ورزش های هوایی از جمله رشته هایی است که لذت و خطر را کنار هم دارد به خاطر همین جذابیت وهیجان، افراد زیادی جذب این ورزش می شوند.

 ورزش های هوایی از زیر مجموعه های فدراسیون انجمن های ورزشی است و طی چند روز اخیر اتفاقاتی در این رشته رخ داده است که  نگرانی مسئولان را به دنبال داشته است .
 
برخی افراد بدون داشتن مدرک و گذارندن دوره های آموزشی به انجام این ورزش می پردازند که موجب ضایعات جبران ناپذیری می شود.

متاسفانه چند روز گذشته دو برادر همدانی با رعایت نکردن قوانین این ورزش و بدون داشتن مجوز در ارتفاعات پرواز می کنند که این تفریح به قیمت از دست دادن جانشان تمام شد.

مرگ این دو برادر سومین حادثه تلخی است که در یک سال اخیر روی داده است پیش از این در پیرانشهر یک نفر به خاطر انجام حرکت حساب نشده جانش را ازدست داد و مرگ یک مربی در خراسان دیگر اتفاق تلخی بود که به خاطر رعایت نکردن فاصله پروازی از تپه تا سطح زمین صورت گرفت.

جای سوال است که انجمن ورزشهای هوایی در ایجاد این حوادث چه اندازه مقصر است؟ و یا اینکه برای کدام یک از اتفاقاتی که رخ داده است مجوز صادر کرد؟ افراد غیر حرفه ای تجهیزات این رشته های ورزشی را از کجا تهیه می کنند و برای جلوگیری از این اتفاقات چرا آسیب شناسی صورت نمی گیرد؟

تمامی این حوادث ناشی از بی توجهی به قوانین ورزش های هوایی است که مشکلات جبران ناپذیری برای علاقمندان این رشته ورزشی به وجود می آورد.

مشکلاتی که امروز گریبانگیر بسیاری از رشته ورزشی ما در کشور است به واسطه سود جویی افرادی به وجود می آید که با اعمال کارهای غیراصولی دست به کارهای غیر قانونی می زنند و بدون در نظر گرفتن قوانین یک رشته، خودسرانه اقدامات نادرست انجام می دهند، ورزشهای هوایی نیز ازاین امر مستثنی نیست و اسیر منفعت طلبی این افراد شده است.

در چنین مواقعی جایگاه فدراسیون انجمن های ورزشی و انجمن ورزشهای هوایی زیر سوال می رود که چرا تاکنون با وجود اینکه پیشامد حوادث متعدد و تلخ، واکنش عاجلی در این زمینه نداشته اند.

برای بررسی این موضوع گفتگویی با نایب رئیس انجمن ورزشهای هوایی انجام دادیم.

محمد رشیدی نایب رئیس انجمن ورزش های هوایی در این خصوص به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: انجمن ورزش های هوایی در چهار رشته فعالیت می کند که ورزش پاراگلایدر یکی از زیر مجموعه های این انجمن است. ما سالانه مسابقات متعددی را به صورت تفریحی، گردهمایی و یا مسابقه برگزار می کنیم که افراد زیادی در این دوره ها شرکت می کنند. البته یکی از شرط های حضور متقاضیان برای شرکت در این مسابقات، داشتن مدرک حرفه ای و تائید شده از سوی انجمن ها ورزشهای هوایی است.

وی در ادامه اظهار کرد: همه این مسابقات با رعیت کامل قوانین و مقررات صورت می گیرد که داشتن مجوز لازم از اداره کل تربیت بدنی استان ها و دیگر نهاد ها الزامی است در غیر این صورت هر پروازی انجام شود غیر قانونی است و انجمن مسئولیتی را در این خصوص قبول نمی کند.

رشیدی درباره اتفاق چند روز پیش همدان و مرگ دو برادر در این استان، تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد با زیرپا گذاشتن قوانین و مقررات و بدون در نظر گرفتن بخش نامه های انجمن، خود سرانه اقدام به پرواز می کنند.

 2 برادر همدانی بدون هماهنگی این کار را انجام دادند حتی دوره های ابتدایی این ورزش را نگذرانده بودند و بدون مربی در یک روز تعطیل این دست به اقدام این کار خطرناک زدند که متاسفانه به از دست دادن جانشان انجامید، این دو برادر حتی بی سیم که از وسایل اصلی این ورزش است را در اختیار نداشتند، اتفاقاتی از این دست که در خراسان و پیرانشهر رخ داد ناشی از کار های نامعقول و غیرقانونی افراد بود که پایان تلخی به همراه داشت.

وی افزود: اگر کسی  بخواهد خارج از بخش نامه ها و قوانین انجمن دست به چنین کار های بزند چنین اتفاقاتی قابل پیش بینی است زیرا فراهم آوردن شرایط استاندارد و امنیت سازی پرواز برای مربیان یکی از مهمترین موضوعاتی است که انجمن آن را دنبال می کند.

نایب رئیس انجمن ورزشهای هوایی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از این اتفاقات چه برنامه هایی پیش رو دارید عنوان کرد: برای بررسی این موضوع  و جلوگیری از رویداد حوادث تلخ،  یک کمیته آسیب شناسی با هماهنگی فدراسیون انجمن های ورزشی تشکیل شد تا مبانی آن بررسی و برای تایید نهایی به وزارت ورزش ابلاغ شود.

رشیدی در پایان درباره اینکه این افراد چگونه وسایل ورزشهای هوایی را تهیه می کنند و چه اندازه این وسایل استاندارد هستند خاطر نشان کرد: این مسئله موضوعی است که در انجمن وزرش های هوایی مورد بررسی قرار گرفت و متاسفانه وسایلی که افراد مبتدی استفاده می کنند، استاندارد نیست  و با هزینه های خوشان آنها را تهیه می کنند که بسیار گران قیمت هستند وبرخی آنها را خارج از کشور تهیه می کنند که دارای مهر استاندارد و مورد تائید انجمن ورزش های هوایی نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۲:۳۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
با سلام گویا اقای رشیدی در جریان امر نیستند و فقط از روی کاغذ مطلبی رو خواندن اقای علی محمدی از خلبانهای ماهر بودن بیسم همراه داشتن ولی موضوع مهم که اقای رشیدی به ان اشاره نمیکنن حضور اقای حمزه زاده و اقای ازادیان هست که هیچگونه جلوگیری نمیکنند شماها بخاطر پست و مقام وجدانتونرو می فروشید یا بهتر بگم انسانیت رو اگر ...........
آخرین اخبار