تذکرات اقتصادی بهارستانی ها؛

از رکود اقتصادی حاکم بر کشور تا بانک هایی که تسهیلات نمی دهند

طی هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور رفع موانع اقتصادی، مسئولین مربوطه را متوجه ضعف در سیستم های مدیریتی برخی از وزارت خانه ها کردند.

از رکود اقتصادی حاکم بر کشور تا بانک هایی که تسهیلات نمی دهندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته ای که گذشت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور، تذکراتی  از جمله تسریع در جهت اجرایی شدن طرح آزاد راه های کشور،عدم پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومانی از سوی بانک ها،  دلیل وضعیت اسفناک اقتصادی مردم و نیز رکود اقتصادی حاکم بر کشور و ... به دولتی ها ارائه دادند.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بخش هایی از قانون اصلاح بودجه 95 که اجرایی نشده است، عنوان کرد:در تبصره 35 این قانون به پرداخت تسهیلات بانکی 10 میلیون تومانی اشاره شده که در حال حاضر بیشتر بانک ها از پرداخت آن امتناع می کنند.

وی تحقق نیافتن این تبصره تا پایان سال را یک نوع تخلف قانونی دانست.
 
هرمزگان در گرداب بی توجهی
 
 احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: استان هایی مانند هرمزگان که دارای مرز مشترک دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، گزینه مناسبی جهت مبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه محسوب می شوند.

وی بابیان اینکه در استان هرمزگان حدود 30 هزار نفر به طور مستقیم و 150 هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول فعالیت در شهرهای ساحلی هستند، افزود:کشاورزی در این استان به دلیل شرایط نامناسب اقلیمی به  صورت بسیار محدود انجام می شود لذا شرایط جهت استفاده از تنها شانس مردم این استان باید فراهم باشد.  

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید تسهیلات گمرکی را ارتقا دهد، افزود: این امر گام مثبتی در جهت ارتقای مبادلات تجاری محسوب می شود چرا که در حال حاضر و با وجود رکود در بخش صیادی، تنها راه امرار معاش مردم این بخش، داد و ستد است.

وی در پایان بیان کرد: بنا بر مصوبه ای ملوانان سالانه، 6 بار حق تردد در مرزهای آبی را دارند که در این میان هر سال 4.5 میلیون تن کالا می توانند وارد کشور کنند که این امر درآمد آنان را تحت الشعاع خود قرار داده است.
 
کارنامه مردود وزارت جهاد کشاورزی

محمد نعیم امینی فر نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعتراض خود به وزیر جهاد کشاورزی را اینگونه عنوان کرد: از آنجایی که استان سیستان و بلوچستان 11.5 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و عمده معیشت مردم از طریق کشاورزی تامین می شود لذا وزارت جهاد کشاورزی باید به طور جدی تری، مشکلات این استان را رفع نماید.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر شاهد مشکلات ساختاری در مرکز و جنوب این استان هستیم که این امر از سوء مدیریت سازمان جهاد کشاورزی این بخش نشات گرفته است، علاوه بر این شیوه آبیاری نوین بیشتر در شمال استان رایج بوده در حالیکه بخش های جنوبی و مرکزی استان کمترین بهره ای را از این روش برده اند.


نیشگون وزارت نیرو جهت احیا سیستم های فرسوده
 
محمد نعیم امینی فر همچنین با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو تشریح کرد: در حال حاضر سیستم توزیع شبکه برق رسانی و آبرسانی استان بسیار فرسوده و قدیمی است و وزارت نیرو موظف به تنظیم برنامه هایی جهت رفع مشکل موجود است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قدیمی بودن طرح احداث سد کارون ایرانشهر، اذعان داشت: این طرح متناسب با شرایط اقلیمی این شهرستان نیست ضمن اینکه این سد بر اساس میزان بارش ها و حقابه ای که آمارش مربوط به سال ها پیش بوده، برنامه ریزی شده است.

وی در پایان بیان کرد: حدود 50 درصد از برق استان توسط نیروگاه های ایرانشهر تولید می شود اما هم اکنون این تشکیلات به مرکز استان انتقال داده شده اند، همچنین افراد فاقد صلاحیت مدیریت این بخش ها را عهده دار شده اند.
 
شایان ذکر است که رسیدگی به مسئله رکود اقتصادی حاکم بر کشور نیز از دید نمایندگان پنهان نماند به گونه ای که عبد الله جاسبی ضمن تذکری به وزیر اقتصاد و دارایی کشور خواستار رفع هر چه سریعتر حل این معضل شد. وی در این خصوص گفت: هم اکنون عامه مردم از این وضعیت اسفناک رنج می برند لذا مسئولین ذی ربط می بایستی تدابیری را جهت برون رفت کشور از رکود اتخاذ نمایند.

 

شرح

تذکر

نماینده

تسریع جهت توجه به ارتقا گمرک ملوانی و تجاری استان هرمزگان و ایجاد شرایطی جهت بلا بردن سهم ملوانی هنگام استفاده از تسهیلات ته لنجی

وزیر اقتصاد و دارایی

احمد مرادی

تسریع جهت اجرایی شدن طرح آزاد راه تبریز-بزرگان

وزیر راه و شهرسازی

عین‌الله شریف‌پور

جویا شدن علت عدم اجرایی نشدن جزء چهار تبصره 35 بند الف ماده واحده قانون اصلاح بودجه سال 95 ، در خصوص مسائل مربوط به بخشودگی سود و جرایم تسهیلات

وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس‌ جمهور

صدیف بدری و رضا کریمی

مسائل مربوط به راه آهن ملایر، پتروشیمی آناهیتای کرمانشاه، منطقه ویژه اورامانات، انتقال آب سردسیری به استان کرمانشاه و نیز منطقه آزاد تجاری قصر شیرین

رئیس جهمور

قاسم جاسمی

تسریع جهت پرداخت ما به التفاوت کسور بیمه و بازنشستگی سهم ایثارگران طبق ماده 2 قانون اساسی

رئیس جمهور

حسینعلی حاجی دلیگانی

تسریع جهت بررسی پیرامون وضعیت شبکه برق شهستان های سرباز، دلگان، فنوج و لاشار

وزیر نیرو

محمدنعیم امینی فر

جویا شدن دلیل بی توجهی به سیستم آبیاری نوین در استان سیستان و بلوچستان

وزیر جهاد کشاورزی

محمدنعیم امینی فر

جویا شدن دلیل وضعیت اسفناک اقتصادی مردم و نیز رکود اقتصادی حاکم بر کشور

وزیر اقتصاد و دارایی

عبد الله جاسبی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحسن
۱۷:۱۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
بانک هابه کارمندان خودوام پرسنلی باسودهشت درصدمیدهندمانندبانک سامان وهمیشه هم کارمزدازمشتری میگیرن
آخرین اخبار