جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال

شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال محل خودنمایی و ورود جوان های زیادی به عرصه مهم ترین مسابقات فوتبال کشور به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم های حاضر در لیگ برتر چند سالی است که برای استفاده از بازیکنان جوان کمتر ریسک می کنند و نتایجی که برخی از تیم ها با کمک جوانان به دست آوردند، مربیان را بیش از پیش به جوانگرایی ترغیب کرده است. در این بین هزینه کمتری که این بازیکنان در مقایسه با ستاره های باتجربه لیگ برتر روی دست تیم ها می گذرانند نیز دلیل موجهی برای به کارگیری این جوانان است. در این گزارش به مروری اجمالی بر بهترین جوان های شانزده تیم لیگ شانزدهم می پردازیم.

1.    استقلال تهران
سید مجید حسینی  تاریخ تولد: 31/3/1375
باشگاه استقلال در سال های پیش با شیب ملایمی در صدد کاهش میانگین سنی تیم خود برآمد. سیاست مربیان این تیم هم البته یکی از فاکتور های موثر بر میزان جوانگرایی آبی ها بود. اگرچه با حضور بازیکانی مثل رحمتی،‌حیدری و پادوانی میانگین سنی آبی ها زیاد پایین نیست ولی جوانانی که با نظر علیرضا منصوریان به این تیم اضافه شدند می توانند آینده روشنی داشته باشند. در کنار سید محسن کریمی،‌ فرشید اسماعیلی،‌ امید نورافکن و مجتبی حق دوست، یکی از جوان های پرامید تیم آبی پوش پایتخت،‌ سید مجید حسینی است. این مدافع 20 ساله با نمایش خوبی که در بازی های لیگ امسال و به خصوص شهرآورد پایتخت به جا گذاشت، چشم های زیادی را به خود دوخته است.


جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال

 
2.    پرسپولیس
علی علیپور 
تاریخ تولد:  20/8/74
مهاجمی که در نوزده سالگی گلزنی در شهرآورد را تجربه کرد،‌ خیلی زود به مهاجم مورد اعتماد برانکو تبدیل شد و به ترکیب اصلی تیم پرسپولیس رسید. علیپور، که حضورش در جمع سرخپوشان از معدود اقدامات مثبت حمید درخشان در پرسپولیس بود، فصل گذشته پا به پای مهدی طارمی در خط حمله پرسپولیس کار کرد و روی گلهای زیادی اثر گذاشت.  در فصل جاری نیز علی رغم اینکه او منتظر به ثمر رساندن اولین گل خود است،‌ روند اثرگذاری مثبتش را حفظ کرده است. لازم به ذکر است که پرسپولیس در چند سال اخیر یکی از بهترین جوانگرایی ها را در بین تیم های لیگ برتری داشته و امسال نیز تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ با حضور بازیکنان آینده داری مثل حامد آقایی،‌ صادق محرمی، ‌شهاب زاهدی، احسان علوان زاده و رضا کرملاچعب، آماده معرفی ستاره های دیگری به فوتبال ایران به نظر می رسد.


جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


 
3.    تراکتورسازی
سعید آقایی
  تاریخ تولد:  20/11/73
تراکتورسازی امسال بیشتر از بازیکنان باتجربه ایرانی و خارجی بهره می برد. ستاره هایی مثل ادینهو، ‌محمد نوری،‌ محسن بنگر، محمد ابراهیمی و سروش رفیعی، بدنه اصلی تیم قلعه نویی در فصل جاری را تشکیل می دهند اما در سال های اخیر،‌ تراکتور از یک جوان با استعداد نیز استفاده می کند. سعید آقایی مدافعی است که از چند سال پیش مورد توجه تراکتور و گسترش فولاد قرار داشت و حالا پس از دعوت شدن به چند اردوی تیم ملی، بدل به یکی از امیدهای اصلی فوتبال ما در سمت چپ خط دفاعی شده است.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


4.    سپاهان
رضا میرزایی
  تاریخ تولد:  26/1/75
عبدالله ویسی فصل قبل با تیمی قهرمان لیگ برتر شد که هیچ کس تصورش را هم نمی کرد. قهرمانی با جوانان ناشناخته بومی ویسی را به یکی از سردمداران اعتماد به بازیکنان جوان معرفی کرد. حالا ویسی در سپاهان هم حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نشده و در این راه باشگاه بزرگ اصفهانی را وادار به سنت شکنی کرده است. او با جوانگاریی امسالش کاهش هنگفتی درهزینه های سپاهان ایجاد کرده و با برخی شاگردان سابق در استقلال خوزستان و برخی جوان های ناشناخته و بومی، تیم جدیدی برای اصفهانی ها ساخته است. در بین این بازیکنان می توان به رضا میرزایی اشاره کرد که زننده یکی از زیباترین گل های لیگ امسال است و در تیم ویسی جای خود را باز کرده است. علی هلیچی و آرمین سهرابیان نیز از دیگر جوان های مورد اعتماد عبدالله ویسی هستند.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


5.    ذوب آهن
رضا شکاری
  تاریخ تولد:  10/3/77
تیم ذوب آهن در سال های اخیر با حضور یحیی گل محمدی جوانان بسیار زیادی را در ترکیب خود دیده است. در بین همه این بازیکنان،‌ توجهات بسیاری به رضا شکاری جلب شد. مهاجم مستعد تیم ملی جوانان که بارها در رده ملی گلزنی کرده،‌ در جام حذفی و لیگ نیز با وجود سن پایین به کمک ذوبی ها آمده است. جالب اینجاست که شکاری فصل گذشته با یک پیشنهاد (غیر رسمی) از لسترسیتی،‌قهرمان لیگ جزیره) روبرو شد.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


6.    سایپا
مهدی ترابی
  تاریخ تولد:  19/6/73
یکی از مهم ترین یافته ها و کشف های فوتبال ایران در سال های گذشته بدون تردید هافبک خلاق سایپا است. مهدی ترابی با تکنیک ناب خود در ابتدا توجه کارلوس کی روش و سپس بسیاری دیگر از مربیان و کارشناسان را به خود جلب کرد. این بازیکن که با پیشنهاد های زیادی از تیم های لیگ برتری روبرو بود،‌سرانجام در جمع نارنجی پوشان باقی ماند و به نظر می رسد در ماه های آتی با توجه به وضعیت سایپا،‌ منتظر پیشنهاد های خارجی خواهد بود.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


7.    نفت تهران
محمد دانشگر 
تاریخ تولد:  30/10/72
از زمان حضور یحیی گل محمدی در نفت جوانگرایی های این تیم به حد بالایی رسید. این روند با علیرضا منصوریان به شکل خوبی ادامه یافت و حالا علی دایی سکان هدایت نفتی ها را به عهده دارد. دایی که حتی در پرسپولیس هم هیچ ابایی از استفاده از جوانان نداشت، در تیم نفت با انگیزه بالایی به این بازیکنان جوان میدان می دهد. در ترکیب نفت می توان به عباس بوعذار، رضا علیاری،‌نادر صفرزایی و ارسلان مطهری به عنوان بازیکن آینده دار اشاره کرد اما محمد دانشگر کسی است که با وجود سن کم در قلب خط دفاع نفت جای خود را پیدا کرده و حتی به مهره مورد اعتماد در تیم ملی امید نیز تبدیل شده است.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


8.    فولاد خوزستان
میلاد پاک پرور
  تاریخ تولد:  11/7/73
یکی از تیم هایی که همیشه در لیگ برتر به استفاده از جوانان معروف بوده، ‌فولاد خوزستان است. بعد از مجید جلالی،‌حسین فرکی و دراگان اسکوچیچ، حالا نوبت به نعیم سعداوی رسیده که این روال را در فولاد ادامه دهد به گونه ای که در فهرست کامل تیم فولاد برای لیگ شانزدهم فقط نام 8 بازیکن بالای 25 سال به چشم می خورد. یکی از جوان های آینده دار تیم فولاد در فصل جاری،‌ میلاد پاک پرور است. پاک پرور بازیکنی است که در وضعیت نامناسب استقلال اهواز در فصل گذشته، ‌به همراه طالب ریکانی بازی های زیبا و چشم نوازی را از خود به نمایش گذاشت. حالا این بازیکن در دیگر تیم خوزستانی آماده درخشش و حودنمایی مقابل دیدگان اهالی فوتبال است.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


9.    پیکان
ماهان رحمانی
  تاریخ تولد:  26/3/75
برای تیم های مجید جلالی اصولا استفاده از بازیکنان جوان مسئله عجیبی نیست. آقا معلم فوتبال ایران که امسال سوار بر خودروی پیکان شده است و نتایج مناسبی نیز با این تیم تازه لیگ برتری شده گرفته است،‌ در فصل نقل و انتقالات تابستان یک بازیکن را از چنگ برانکو و پرسپولیس بیرون آورد. ماهان رحمانی،‌هافبک میانی تیم ملی امید، با وجود اینکه مورد توجه مرد کروات بود، در نهایت مثل جلالی،‌از سایپا به پیکان رفت تا کماکان زیر نظر این مربی به کار خود ادامه دهد.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


10.    صبای قم
سید علی فاطمی
  تاریخ تولد:  11/8/72
یکی از جوانان ناکام پرسپولیس در فصل گذشته سید علی فاطمی بود. او بر خلاف استعدادی که داشت،‌ در ترکیب سرخپوشان جایی پیدا نکرد و پس از کش و قوس های فراوان،‌ در نیم فصل به تیم راه آهن پیوست. فاطمی در راه آهن بازی های قابل قبولی انجام داد اما در نهایت سقوط لوکوموتیورانان به لیگ دسته یک، موجبات جدایی این بازیکن جوان را فراهم آورد و فاطمی که می خواست فوتبال خود را در لیگ برتر ادامه دهد، صبای قم را برای بازی در لیگ شانزدهم انتخاب کرد.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


11.    گسترش فولاد
محمد امین درویشی
  تاریخ تولد:  30/2/72
تیم امسال گسترش میانگین سنی پایینی ندارد و این نشان می دهد کمالوند به دنبال نتیجه گیری با بازیکنان مطمئن و باتجربه ای مثل ده خسوس،‌ خلعتبری و لوسیانو پریرا است. البته در تیم آبی پوش تبریز نام های جوانان نیز به چشم می خورد که شاید مهم ترین آنها، ‌محمد امین درویشی،‌ وینگر تند و تیز گسترش است. این بازیکن در کنار جوانان باتجربه تری مثل داریوش شجاعیان و علیرضا نقی زاده وزنه مهمی برای کمالوند به شمار می رود.


 جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


12.    سیاه جامگان
رضا شربتی
  تاریخ تولد:  27/11/73
اگرچه در تیم سیاه پوش مشهدی، بازیکنان جوان زیادی حضور دارند، مهم ترین نام در بین آنها به رضا شربتی اختصاص دارد. مدافع چپ تیم سیاه جامگان که یکی از بهترین های پست خودش در لیگ پانزدهم بود، با قرارداد اندکی حاضر به ماندن در تیم خود شد و باید دید آیا موفق به تکرار عملکرد قبلی خود می شود یا خیر؟
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


13.    استقلال خوزستان
دانیال ماهینی
  تاریخ تولد:  3/7/72
تیم قهرمان فصل گذشته به همراه عبدالله ویسی جوانان زیادی را به فوتبال کشور معرفی کرد. برخی از این جوانان از استقلال خوزستان جدا شدند و برخی دیگر به تیم فصل پیش و دستیار پیشین ویسی اعتماد کردند. در بین بازماندگان تیم مدافع عنوان قهرمانی، دانیال ماهینی یکی از مهره های با ارزش به شمار می آید که توسط کی روش به تیم ملی نیز دعوت و به جرگه ملی پوشان کشورمان اضافه شد. ماهینی در کنار بازیکنانی مثل جلال عبدی، فرشاد جانفزا، علی اصغر عاشوری و حسن بیت سعید امیدهای آبی های جنوب کشور برای دفاع از عنوان قهرمانی هستند.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


14.    پدیده
میلاد کمندانی
  تاریخ تولد:  16/4/73
پدیده در این فصل کاری مشابه سال های گذشته سایر تیم ها انجام داد. با جمع کردن برخی ستاره های سابق پرسپولیس و استقلال باعث شده به جز بازیکنان بومی،‌ بازیکن جوان خاصی در پدیده حضور نداشته باشد. در حضور بومی ها و سایر بازیکنان،‌می توان به میلاد کمندانی به عنوان شاخص ترین مهره جوان رضا مهاجری اشاره کرد. کمندانی یکی از بازیکنانی بود که رفتنش از پرسپولیس مخالفانی داشت. کمندانی علی رغم سن پایین و تعدد هافبک های خوب در پرسپولیس،‌ به نسبت فرصت بازی مناسبی پیدا کرد و مشخص بود در تفکرات برانکو جای دارد اما این هافبک 22 ساله به خاطر بیشتر بازی کردن‌ ترجیح داد به جمع سفیدپوشان مشهد بپیوندد.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


15.    صنعت نفت
فرشاد فرجی 
تاریخ تولد:  18/1/73
در بین جوانان پرتعداد صنعت نفت نام های نسبتا آشنایی به چشم می خورد. به جز زبیر نیک نفس و علی عبدالله زاده که بازیکنان باتجربه ای به شمار می آیند، فرشاد فرجی، تقریبا مهم ترین بازیکن جوان تیم دست نشان است. مدافع جوانی که در تیم راه آهن فصل گذشته نیز بازی های زیادی انجام داد،‌ در فصل جاری به دنبال اثبات بیش از پیش خود است.
 

جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


16.    ماشین سازی
بهرام احمدی 
تاریخ تولد:  20/2/72
در تیمی که بازیکنان باتجربه زیادی مثل فرناندز اسپانیایی و البته آندو تیموریان،‌کاپیتان تیم ملی ایران، را در ترکیب خود دارد،‌ بازیکنان جوان بسیاری نیز حضور دارند. پیام صادقیان،‌ سامان نریمان جهان و حامد پاکدل تعدادی از جوانان باتجربه ماشین سازی هستند اما در بین بازیکنان جوان تر می توان به بهرام احمدی اشاره کرد؛ بازیکنی که سابقه حضور در لیگ برتردر ترکیب تیم های نفت مسجد سلیمان و صبای قم را دارد،‌ یکی از جوان های کمتر شناخته شده و آینده دار تیم رسول خطیبی است.


جوان های خوش آتیه لیگ برتر فوتبال


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار