فرامرز روشنایی:

وجه استناد گونه تاریخ در «معمای شاه» وجود دارد

بازیگر «معمای شاه» معتقد است در«معمای شاه» با وجه استناد گونه تاریخ روبرو هستیم.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛فرامرز روشنایی، بازیگر نقش «جمشید آموزگار» در خصوص بازی در سریال «معمای شاه» گفت: در این سریال دقت بسیار زیادی در درست نشان دادن جزییات تاریخی شده است. من در قسمت های مربوط به دربار بازی داشتم و از نزدیک شاهد بودم که توجه به جزییات در این بخش به طور کامل رعایت می شد، تک تک جزییات تاریخی طبق عکس ها و اسنادی که موجود بوده است، رعایت شده است.
 
وی با بیان اینکه معمولاً فیلم‌های تاریخی موافقان و مخالفانی دارد و هرکسی از دید خود و با اطلاعاتی که دارد در زمره موافقان و یا مخالفان قرار می‌گیرد ادامه داد: یکی از محاسن سریال «معمای شاه» این است که باعث می‌شود تا مردم به مطالعه تاریخ ایران علاقمند شده و کتاب بخوانند.

روشنایی خاطرنشان کرد: من با مطالعه ای که پس از حضور در این سریال از تاریخ داشته ام باید بگویم که بر طبق تاریخ هیچگونه گاف تاریخی در آن وجود ندارد. ایرادات جزیی که به این سریال گرفته شده است می تواند درست باشد و شاید هم درست نباشد؛ به طور مثال ممکن است دسته ای از اوباش در این سریال به تصویر کشیده شوند که در حال خواندن غزلی هستند که آن سروده مربوط به دهه پنجاه است اما در این سریال در تاریخی پیش تر از سرودن آن خوانده می شود.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که سازندگان سریال های تاریخی، تاریخ را به روایت خود می سازند. یک نمونه بارز در این زمینه علی حاتمی است که تمام شاهان ایرانی را به شکل دیگری به تصویر می کشد و اصلا به نقل قول های تاریخی توجهی ندارد و آنچه که دوست دارد را می سازد حال در سریال های علی حاتمی با وجه شاعرانه تاریخ مواجهیم در «معمای شاه» با وجه استناد گونه تاریخ روبرو هستیم.

این بازیگر سینِما و تلویزیون یادآور شد: یکی از مشکلات مخاطب امروز، کمبود مطالعه است، در نظر داشته باشید که در این 35 سال بعد از انقلاب به ازای هر سالی که می گذرد تیراژ کتاب ها پایین تر می آید و این باعث شده که تصویر مبهم و اشتباهی از تاریخ در ذهن مردم وجود داشته باشد، مساله دیگر این است که نسل پیش از انقلاب، شخصیت های مهم و تاثیرگذار آن زمان را به خاطر دارند اما در تصاویری که از تلویزیون پخش می شود و یا کتاب های تاریخ هر سال تصویر و نام یک شخصیت از تاریخ و تلویزیون حذف می شود، همین امر باعث شده تا عدم اطمینان به اقوال تاریخی در میان مردم وجود داشته باشد به همین دلیل مردم به جای اینکه برای برطرف شدن این ابهامات به مطالعه بیشتر روی بیاورند به نقل قول هایی که از اطرافیان می شنوند اکتفا کنند.

فرامرز روشنایی درباره جسارت محمدرضا ورزی در ساخت این سریال یادآور شد: جسارتی که در «معمای شاه» وجود دارد این است که چهره ای که از رضا شاه نشان داده می شود، چهره ای خشن و یک سویه نیست و در این سریال نشان داده می شود که او یک سری سازندگی هایی هم داشته است که این با توجه به حساسیت هایی که روی این موضوع وجود دارد جسارتی ستودنی است زیرا در سریال و فیلم‌های بعد از انقلاب همه چیز یا سفید است و یا سیاه، به خصوص در موارد تاریخی. «معمای شاه» یک وجه خاکستری از رضا شاه را به تصویر کشیده است.

روشنایی ویژگی بارز «معمای شاه» را پرداختن به تاریخ معاصر وعنوان کرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به چهار دهه از وقوع انقلاب اسلامی گذشته و نسل جدید اطلاعات زیادی از آن دوران ندارند به طوری که گاهی در دهه فجر از فضای مایوس کننده دولت پهلوی صحبت می‌شود اما چیزی به صورت عینی در ذهن نسل جوان نیست. بنابراین نسل جدید با تماشای این کار با فضای آن زمان آشنا شده و از این طریق به بسیاری از سوالات آنان پاسخ داده می‌شود. سوالاتی مانند اینکه به چه دلیل انقلاب شد؟ چرا انقلاب اسلامی ما در یک مقطع تاریخی بزرگترین اتفاق دنیا محسوب می‌گردد؟

وی بیان کرد: پرداختن به تاریخ ادوار گذشته مانند زمان قاجار و قبل از آن و حتی کارهای مذهبی مانند مختارنامه،‌ امام علی‌ (ع) و ... بسیار آسان‌تر از فعالیت در حوزه تاریخ معاصر است به همین خاطر آقای ورزی جسارت بی‌نظیری داشته است.

روشنایی اظهار داشت: تمام وقایع و اتفاقات که در «معمای شاه» نمایش داده می‌شود با استناد‌های تاریخی همراه بوده و به طور کامل دقیق هستند. کمترین اثر این سریال یک خدمت بزرگ به نام ترغیب به مطالعه است. کسانی که جز مخاطبان این سریال قرار می‌گیرند با بالا بردن سطح مطالعات خود می‌توانند به میزان زیادی به آگاهی‌های خود بیفزایند.

وی با اشاره به استقبال مردم از این مجموعه گفت: «معمای شاه» بازخوردهای بسیار مناسبی خواهد داشت. البته دشمنان نیز در این راه بما کمک کنند. این مجموعه به غیر از پرداختن به مسائل تاریخ معاصر، نکات هنری فراوانی را به نمایش خواهد گذاشت.

فرامرز روشنایی ادامه داد: در «معمای شاه» یکی از بی‌نظیر‌ترین گریم‌ها را در تاریخ سریال‌سازی شاهد هستیم. ورزی اصرار داشت تا شبیه‌نمایی شخصیت‌ها باید در حد اعلای آن باشد. در یکی از صحنه‌های فیلمبرداری در کاخ نیاوران به هنگام مواجهه با شخصیت‌ شاه آنقدر جا خوردم که تصور کردم خود شاه رو به روی من نشسته است. به طوری که باعث شد تا برداشت بعدی این صحنه فیلمبرداری شود. من پیشنهاد دادم از چهره تمام شخصیت‌ها در این سریال قبل و بعد از گریم عکسبرداری شده تا کنار هم قرار گرفته و تبدیل به یک مجموعه جذاب و دیدنی شوند.

وی در خصوص همکاری با محمدرضا ورزی عنوان کرد: کار با ورزی بسیار لذت‌بخش است. او به مسائل تاریخی، علی‌الخصوص تاریخ معاصر بسیار علاقمند است و همین امر باعث گرایش آدمی به سمت مطالعه در این حوزه می‌شود. تعداد شخصیت‌ها در این کار بسیار زیاد است اما تک تک بازیگران حتی با نقش‌های کوتاه برای ایفای نقش خود وادار به مطالعه می‌شدند. آقای ورزی در حالت عادی نیز دغدغه‌های تاریخی دارد به همین دلیل و با اینکه جوان هستند با مطالعه فراوان در این زمینه پیر تحقیق است.

روشنایی در مورد تبدیل شدن کارهای تاریخی به آثار فاخر گفت: کارهای فاخر دارای پروداکشن‌های عظیم هستند «معمای شاه» نیز به طور صد در صد قابلیتهای یک اثر فاخر را داراست. تعداد کارهای عظیم تاریخی که تاکنون در کشور ما ساخته شده‌اند زیاد نیست، کارهایی مانند هزار دستان، امام علی‌ (ع). یقین دارم مجموعه «معمای شاه» نیز یکی از کارهای بیاد ماندنی در حوزه تاریخی خواهد بود. این سریال جدا از بحث تاریخی با نکات هنری در زمینه‌های مختلفی چون گریم، دکوپاژ، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و … قابل بررسی است. به شکلی که می‌توان آن را به کتاب تبدیل کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.