ایندیپندنت: طرح مخفیانه ترکیه برای ارسال روزانه 3 هزار پناهجو به اروپا

مقامات امنیتی اعلام کردند ترکیه می‌کوشد تحت برنامه‌ای محرمانه، روزانه 3 هزار مهاجر را از طریق دریا به یونان برساند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، مقامات اطلاعاتی اعلام کردند ترکیه در نظر دارد تحت برنامه‌ای محرمانه، روزانه به 3 هزار مهاجر اجازه دهد از طریق دریا خود را به یونان برسانند.

بر این اساس، تحلیلگران یونانی مدعی هستند هزاران قایق کوچک و موتوری در سواحل ترکیه آماده هستند تا در صورت لغو توافق درباره پناهجویان میان آنکارا و اتحادیه اروپا، آنها را به یونان برسانند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تهدید کرده است در صورتی که اتحادیه اروپا به ممانعت از گفتگوهای پیوستن کشورش به این اتحادیه ادامه دهد، مرزهای خود را به روی مهاجران برای سفر به اروپا باز خواهد کرد.

پارلمان اروپا پیش‌تر به دلیل نگرانی از سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان در ترکیه پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه، به تعلیق موقت گفتگوها برای ملحق شدن آنکارا به اتحادیه اروپا رای داد. اردوغان در واکنش به این تصمیم تهدید کرد: اگر شما (اتحادیه اروپا) به همین صورت پیش بروید، مرز ما می‌تواند برای عبور پناهجویان باز شود. 

براساس توافق صورت گرفته میان ترکیه و اتحادیه اروپا، هر پناهجویی که خود را به سواحل ایتالیا یا یونان برساند، به خاک ترکیه باز گردانده خواهد شد. در عوض، کشورهای اتحادیه اروپا پذیرفتند پناهجوی دیگری را از کمپ‌های ترکیه بپذیرند. همچنین آنکارا کمک‌های مالی برای نگهداری پناهجویان در داخل مرزهایش دریافت خواهد کرد. علاوه براین، براساس توافق اتحادیه اروپا و ترکیه، این اتحادیه قرار است امکان مسافرت بدون ویزای شهروندان ترک را به اتحادیه اروپا فراهم کند و فرآیند گفتگوها برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را تسریع کند.

براساس گزارش روزنامه یونانی "پروتو دما"، آنکارا از انجام تعهدات طرف اروپایی ناامید شده است و به پناهجویان برای سفر به اروپا چراغ سبز نشان داده است. یک کارشناس امنیتی یونان در این باره معتقد است: در روزهای اخیر هیچ‌کس نمی‌تواند رفتار غیرقابل پیشبینی اردوغان را درک کند. اگر ترکیه اقدام به بازگشایی مرزهای خود به روی مهاجران کند، یونان که خود درگیر فشارهای اقتصادی و اجتماعی است، تاب تحمل این شوک بزرگ را نخواهد داشت. 

بیش از یک میلیون مهاجر که بیشتر آنها سوری و عراقی هستند، سال گذشته میلادی خود را به اروپا رساندند که بسیاری از آنها از طریق خاک ترکیه و دریای مدیترانه خود را به این اتحادیه رساندند. پس از آنکه کشورهای حوزه بالکان مرزهای خود را به روی مهاجران بستند، هم اکنون نزدیک به 60 هزار پناهجو در کمپ‌های یونان زندگی می‌کنند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار