تبریز؛

ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی تبریز

در حال حاضر نیمی از تاکسی های سطح شهر تبریز فرسوده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛این فرسودگی علاوه بر اینکه از لحاظ زیست محیطی ممکن است مشکلاتی را برای این کلانشهر ایجاد کند از لحاظ زیباسازی شهری نیز چهره مناسبی از کلانشهر تبریز برای مسافران ،گردشگران وبازدیدکنندگان ارائه نمی کند.خصوصا اینکه تبریز به عنوان  پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال2018 انتخاب شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز در گفتگوبا باشگاه خبرنگاران جوان در تبریزگفت: نزدیک به  نیمی از تاکسیهای این کلان شهر فرسوده است.

 فرخ جلالی افزود : میزان فرسودگی ناوگان تاکسیرانی تبریز از میانگین کشوری بالاتر است به طوری که  از مجموع 11 هزار و 144 دستگاه تاکسی موجود بیش از 5300  دستگاه مدل 1385و پایین تر در شهر تردد می کنند .

وی گفت: تلاش می کنیم از فرصتی که پس از عقد قرار داد نوسازی 90هزار دستگاه تاکسی کشور پیش آمده  استفاده و تا سال 2018که شاهد ورود گردشگران خارجی به کلانشهر تبریز خواهیم بود تاکسی های فرسوده تبریز را نوسازی کنیم مدیرعامل تاکسیرانی تبریز خاطرنشان کرد : تاکسیهای فرسوده نه تنها تاثیر نامطلوبی بر مبلمان شهری داشته و موجب آلودگی هوا می شوند بلکه فعالیت با آنها به علت هزینه های بالای تعمیر و نگهداری و مصرف بیش از حد سوخت برای رانندگان نیز مقرون به صرفه نیست .

وی از مالکان  خودروهای تاکسی فرسوده خواست در اولین فرصت ممکن ، قبل از اتمام مهلت اعلامی با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت برای نوسازی تاکسی خود  ثبت نام و پس از طی مراحل اخذ تسهیلات بانکی و تحویل خودرو فرسوده به مرکز اسقاطی و دریافت تاکسی جایگزین به سازمان تاکسیرانی تبریز مراجعه کنند .

جلالی درخصوص نحوه نوسازی  تاکسیهای فرسوده گفت :  ارزش گواهی اسقاط این خودروها 5/5میلیون تومان است  و  مبلغ 20میلیون تومان وام بانکی با سود16درصد نیز پرداخت می شود .

وی افزود : الباقی قیمت خودروی جایگزین را راننده تاکسیها باتوجه به نوع خودرو انتخابی پرداخت می کنند .

به گفته جلالی  این شرایط به صورت کشوری تعیین شده و هیچکدام از سازمانهای تاکسیرانی  درخصوص شرایط اعلامی تصمیم گیرنده نیستند .

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز  از وجود 130 هزار تاکسی فرسوده در کشور خبر داد.

طبیبی افزود : از 320 هزار تاکسی فعال موجود در کشور بیش از 130 هزار تاکسی فرسوده در حال فعالیت هستند که به علت نبود منابع مالی کافی بانک ها برای نوسازی و همچنین بالا بودن بهره بانکی تسهیلات و کم بودن سطح درآمد تاکسیران ها تنها در سال جاری 30 هزار تاکسی نوسازی شده اند .

وی  با اشاره به طرح هوشمندسازی ناوگان عمومی کشور ، هدف از اجرای این طرح را پرداخت سریع و آسان کرایه ها اعلام کرد.

طبیبی اجرای طرح تاکسی متر را از جمله عملیات هوشمند سازی ناوگان عمومی دانست و خاطر نشان کرد : با اجرای این طرح تعرفه خدمات رسانی به مسافران براساس مسافت طی شده محاسبه و امکان پرداخت کرایه مسافران به صورت نقد یا طریق کارت های عضو شتاب فراهم خواهد شد .

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز با اشاره به نقش نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی از جایگزینی چهار هزار تاکسی فرسوده در کلانشهر تبریز تا پایان سال جاری خبرداد.

محمدصادق پورمهدی با اشاره به این که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری از رویکردهای اصلی دولت است ، گفت: شهرداری تبریز در زمینه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قدم های بزرگی برداشته است و استانداری آذربایجان شرقی نیز همواره حامی این فعالیت ها بوده و برای توسعه حمل و نقل درون و برون شهری از هیچ کمکی کوتاهی نخواهد کرد.

وی استفاده از ناوگان نوسازی شده حمل و نقل عمومی را گامی در راستای بهبود سیمای شهر دانست و گفت: با از رده خارج شدن اتومبیل ها و تاکسی های فرسوده، منظر عمومی شهر را برای تبریز 2018 آماده می شود.

شهردار تبریز هم  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز گفت: جایگزینی تاکسی های فرسوده گامی در راستای حفظ محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت خدمات به شهروندان است.

صادق نجفی اظهارکرد: نوسازی و مدرن سازی ناوگان تاکسیرانی و بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر از برنامه های مهم شهرداری تبریز است.

وی ناوگان تاکسیرانی را بخش عمده ای از فضای ظاهری شهر خواند و افزود: طرح های نوسازی تاکسیرانی و اتوبوس رانی، علاوه بر تاثیرات زیست محیطی، در زیباسازی فضای بصری شهر نیز نقش ارزنده ای خواهند داشت.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه حدود 12 هزار دستگاه تاکسی در تبریز مشغول خدمت رسانی به شهروندان هستند ، اظهار داشت: با تمهیدات صورت گرفته تا پایان سال تمامی تاکسی های ثبت نام شده در طرح تعویض تاکسی های فرسوده تبریز جایگزین و نوسازی خواهند شد و دیگر در تبریز تاکسی فرسوده بالای 10 سال فعالیت نخواهد کرد.

نجفی گفت: بر اساس توافق صورت گرفته، با ارائه تسهیلات لازم از سوی بانک های عامل و همکاری شرکت های خودروسازی، طرح های نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیگیری می شود.

شهردار تبریز تاکید کرد: با جایگزینی تاکسی های فرسوده، گام بسیار بلندی در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده ناوگان تاکسیرانی تبریز به شهروندان برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به عمر بالای تاکسی های فرسوده که با تردد در شهر باعث ایجاد آلودگی می شوند، گفت: طرح تعویض تاکسی های فرسوده با همکاری و همراهی استانداری آذربایجان شرقی و شورای اسلامی شهر تبریز اجرا می شود و با اجرای این طرح دیگر شاهد فعالیت تاکسی های آلاینده محیط زیست و با عمر بالا در شهر نخواهیم بود.


انتهای پیام/ش

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار