رولف پایت مطرح کرد؛

ایران مقید به کنوانسیون بازل است / پسماندهای خطرناک ارتباط مستقیمی با سلامت انسان‌ها دارد

دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون‌های بازل، روتردام و استکهلم گفت: ایران به واسطه اقدامات مرکز منطقه‌ای بازل در تهران و اثرگذاری‌اش در آسیا مقیّد به کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و روتردام بوده است.

ایران مقید به کنوانسیون بازل است / پسماندهای خطرناک ارتباط مستقیمی با سلامت انسان‌ها داردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رولف پایت دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون‌های بازل، نوتردام و استکهلم در حاشیه مراسم امضاء سند چهارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران که امروز (شنبه) بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل برگزار شد، اظهار داشت: ایران به لحاظ اقدامات مرکز منطقه‌ای بازل در تهران و اثرگذاری آن در آسیا مقیّد به کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و نوتردام بوده، با اینکه کار راحتی نبوده اما ایران در این زمینه موفق بوده است.

وی با بیان اینکه پسماندهای ویژه خطرناک و کنوانسیون بازل به طور مستقیم با سلامتی انسان‌ها ارتباط دارد، افزود: امیدواریم در این راستا نیز با ایران مسیر را ادامه دهیم.

دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون‌های بازل، نوتردام و استکهلم بیان داشت: در زمینه امضای سند چهارچوبی توافقنامه و تمدید استمرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران دو بحث وجود دارد ، یکی اینکه فعالیت بخش اقتصادی نه تنها در ایران در کشورهای منطقه آسیا روند رو به رشدی را دارد، از این رو باید در جهت مدیریت یکپارچه پسماندهای خطرناک تلاش‌ ویژه‌ای انجام شود، البته این موضوع از ویژگی‌های خاص اهداف اقتصادی توسعه پایدار است.

رولف پایت درباره دومین چالش فراروی کنوانسیون بازل تصریح کرد: اجرای کنوانسیون بازل به واسطه ملزومات خاص خود یعنی نقل و انتقالات و دفع پسماندهای ویژه و خطرناک از اهمیت بالایی برخوردار است، علاوه‌ بر این بعد سلامتی شهروندان و محیط زیست مخاطب ویژه اجرای کنوانسیون بازل محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: بنابراین اجرای مفاد کنوانسیون بازل از چالش‌های پیش روی ما به ویژه در منطقه آسیا محسوب می‌شود.

دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون‌های بازل، روتردام و استکهلم ادامه داد: حتی بحث سرمایه‌گذاری که می‌تواند تولیدکننده این نوع از پسماندهای خطرناک و ویژه باشد ، باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: فعالیت مراکز منطقه‌ای بازل فراتر از کنوانسیون‌ها بوده از این‌رو ایران به عنوان دارنده یکی از مراکز منطقه‌ای بازل باید فعالیت‌های خود را بسط دهد.

رولف پایت با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون مینا ماتا ( جیوه ) گفت: این کنوانسیون‌ها مختص حوزه پسماند نبوده و به دیگر اهداف 17گانه توسعه پایدار نیز تأمین داده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار