گزارش/

معضلی به نام عینک هراسی در جوانان/ عینک شخصیت شما را مشخص می کند!

بسیاری از دختران و پسران جوان به دلیل ترس از زشت شدن چهره شان و یا دیده نشدن آرایش مناسب چهره‌شان در میهمانی‌ها از عینک استفاده نمی‌کنند.

معضلی به نام عینک هراسی در جوانان/ عینک شخصیت شما را مشخص می کند!به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ یکی از مشکلات اکثر افراد در قرن بیست و یکم استفاده از وسیله‌ای به نام عینک است، وسیله ای که اولین راه حل درمان عیوب انکساری استفاده از آن به شمار می‌رود و البته با استقبال خیلی از جوانان نیز روبرو نمی‌شود.

بسیاری از جوانان خصوصا دختران استفاده از عینک را دوست ندارند و احساس می‌کنند عینک عاملی برای زشت‌ جلوه دادن چهره‌شان محسوب می‌شود.

بهار 20 ساله و دانشجوی رشته ژنتیک در رابطه با استفاده از عینک گفت: به نظرم عینک یک وسیله اضافه بر روی صورت است، امکان شکسته شدن آن بسیار بوده و در مان قطعی ندارد؛ باعث افزایش شماره چشم شده و روی بینی خط می‌اندازد.

برخی معتقدند که استفاده از عینک باعث گود افتادن زیر چشم می‌شود و یا هنگام آرایش کردن با مشکل مواجهند. این افراد معتقدند هر چقدر هم که آرایش کنند زیر ویترین عینک پنهان شده و زیبایی آن‌ها را آنطور که هست نشان نمی‌دهد.

مژده فارغ التحصیل رشته فیزیک در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: من از عینک استفاده می‌کردم و یکی از مشکلاتم این بود که صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب بلافاصله عینک میزدم و بدون آن مشکل دیدن داشتم. در میهمانی‌ها و مراسمات مختلف بدون عینک نمیتوانستم شرکت کنم و دوست هم نداشتم که عینک بزنم و همه این دلایل من را مجبور به عمل لیزیک کرد و البته بسیار راضی هستم.

طی یک دهه گذشته عمل لیزیک در کشور مورد استقبال بسیاری از افراد با مشکلات چشمی قرار گرفته و بسیاری از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های تخصصی با صف‌های طولانی متقضایان عمل لیزیک مواجه هستند.

سحر 30 ساله و فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی در رابطه با استفاده از عینک گفت: من خیلی علاقه ای ندارم که از عینک استفاده کنم، خصوصا در روزهای بارانی که مرتب عینک لک می‌شود و باید آن را پاک کنی البته به عمل لیزیک هم خیلی اعتقادی ندارم زیرا از عواقب و عوارض بعدی آن مطلع نبوده و ریسک عمل را نمی‌پذیرم.

هرمز شمس متخصص چشم درباره استفاده از عینک اظهار داشت: بر خلاف اعتقادی برخی افراد جامعه استفاده از عینک خیلی بهتر از عمل لیزیک است.

وی ادامه داد: این روزها در بازار انواع عینک با فریم های زیبا و متناسب با چهره افراد وجود دارد و علاوه بر خاصیت درمانی باعث زیبایی بیشتر چهره نیز خواهد شد.

شمس افزود: همچنین استفاده از عینک‌هایی که فیلتر ضد uv دارند می‌توانند از بروز بیماری های چشمی مثل آب مروارید که در اثر تابش نور خورشید ایجاد می‌شود، پیشگیری می‌کند.

بسیاری از کارشناسان و متخصصان درخصصو استفاده از عینک معتقدند که این وسیله نه تنها مشکل ساز نیست بلکه میتواند به زیبایی چهره نیز کمک شایانی کند.

امیرهوشنگ مهریار روانشناس بالینی در رابطه با استفاده از عینک های طبی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایلی که افراد از عینک طبی استفاده می کنند و از آن ناراضی هستند این است که احساس می‌کنند زیبایی خود را از دست می دهند و البته باید گفت که این مسئله تنها یک تلقین ذهنی است.

وی افزود: افراد با مثبت اندیشی می توانند نگرش خود را تغییر داده و از داشتن عینک لذت هم ببرند، به طور مثال فردی که از عینک ته استکانی استفاده می‌کند می تواند چهره یک فرد روشنفکر را به خود گیرد.

رضا یک جوان دانشجو و 25 ساله است و در مورد استفاده از عینک می‌گوید : به نظر من استفاده از عینک خوب است و چهره من را جذاب تر نشان می دهد، حتی من افرادی را می شناسم که بدون داشتن مشکل بینایی از فریم های زیبا و شیشه استفاده می‌کنند و فقط برای زیبایی چهره شان عینک می‌زنند.

صبا مادری جوان است که به تازگی صاحب فرزند شده و در رابطه با عمل لیزیک می‌گوید: من چند سال پیش عمل لیزیک کردم و امسال زمانی که می خواستم برای زایمان طبیعی به بیمارستان مراجعه کنم با مخالفت متخصص زنان و زایمان مواجه شدم و به ناچار و پیشگیری از پارگی قرنیه چشم عمل سزارین انجام دادم و الان از این مسئله پشیمان هستم.

هرمز شمس متخصص چشم در مورد عمل لیزیک و عوارض آن پاسخ داد: لیزیک در واقع به نوعی عمل پیوند قرنیه است و جراح لایه نازکی از قرنیه را بر میدارد، این عمل باعث می شود که لایه رویی قرنیه به خوبی جوش نخورد و ممکن است با یک فشار زیاد و یا ضربه شدید پاره شود و در مواردی که پزشک تشخیص دهد مادری که عمل لیزیک کرده، زایمان سختی در پیش دارد مجوز عمل سزارین را برای وی تجویز خواهد کرد.

وی ادامه داد: عمل لیزیک به افرادی توصیه می‌شود که دچار پیر چشمی شده‌اند و یا دچار بیماری هایی مثل سندرم داون هستند و استفاده از عینک برایشان مقدور نیست توصیه می‌شود.

به هر حال اینکه شما چرا عینک دوست ندارید یک نظر شخصی به حساب می‌آید اما قریب به اتفاق پزشکان و متخصصان چشم و اپتومتریست‌ها این است که استفاده از عینک های طبی برای محافظت از چشمان شما بهترین راه حل بوده و می تواند از بروز برخی مشکلات که در پی عملهای لیزیک به وجود خواهد آمد پیشگیری کنند.

گفتنی است؛ بسیاری از خانم‌های جوان می توانند از عینک های زیبایی که در بازار موجود است متناسب با چهره و فرم صورتشان استفاده نمایند، همچنین آرایش‌های مناسب صورتشان خصوصا آرایش چشمها همراه با فریم عینک مناسب زیبایی چهره شان را دوچندان می‌نماید.


گزارش از حمیده آقاجانی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.