سرخ‌پوستان بالاخره واشینگتن را وادار به عقب‌نشینی کردند؛

ساخت خط لوله انتقال نفت داکوتای شمالی آمريکا متوقف شد

طرح سه میلیارد و هشتصد میلیون دلاری احداث خط لوله انتقال نفت داکوتای شمالی در آمریکا متوقف شد.

ساخت خط لوله انتقال نفت داکوتای شمالی آمريکا متوقف شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پر تی‌وی، گروه مهندسی ارتش آمریکا در عقب‌نشینی آشکار، از تصمیم برای تغییر مسیر خطوط لولۀ انتقال نفت داکوتای شمالی و عبور از سرزمین‌های سرخ‌پوستان خبر داده است.

این عقب‌نشینی، پیروزی بزرگی برای سرخ‌پوستان قبیلۀ سو در داکوتای شمالی به شمار می‌آید که در ماه‌های اخیر اعتراضات گسترده‌ای علیه احداث این خط لوله انجام داده بودند.

گروه مهندسی ارتش آمریکا، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عمرانی در این کشور و متولی طرح‌های زیربنایی متعددی است، اعلام کرد در پی تغییر مسیر و یافتن مسیری جایگزین برای این خطوط لولۀ انتقال نفت 1900 کیلومتری است.

طرح انتقال نفت از شمال به جنوب آمریکا که یک پروژۀ چند میلیارد دلاری است، قرار بود با احداث حدود ۱۹۰۰ کیلومتر لوله تحولی در صنعت نفت آمریکا ایجاد کند. این خط لوله که بخش مهمی از آن احداث‌شده است قرار بود از زیر دریاچۀ اوهه و نزدیکی سرزمین‌های سرخ‌پوستان عبور کند.

سرخ‌پوستان «سو» به همراه دیگر قبایل بومیان آمریکا نگران آن هستند که احداث این خط لوله علاوه بر تعرض به سرزمین‌های مادری‌شان، موجب آلودگی آب آشامیدنی شود.

سرخ‌پوستان می‌گویند این مناطق را دولت آمریکا برخلاف معاهده‌هایی که با رهبران قبایل سرخ‌پوست در اواسط قرن نوزدهم (۱۸۵۰) امضاء کرده بود، تصرف کرده است.

اعتراض‌های سرخ‌پوستان در هفت ماه گذشته توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرد و صدها نفر از فعالان محیط‌زیست و کهنه سربازان آمریکایی برای حمایت از تحصن آن‌ها در منطقۀ استندیگ راک، به داکوتای شمالی رفتند.

این در حالی است که برخی کارشناسان این پیروزی را موفقیتی موقت می‌دانند زیرا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، از حامیان این خطوط لوله به شمار می‌آید و قرار است از تاریخ 20 ژانویه (اول بهمن)، جایگزین باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، شود.

اگرچه هنوز ترامپ دربارۀ این موضوع اظهارنظری نکرده است.

در همین حال کوین کرامر، نمایندۀ داکوتای شمالی در کنگره، و همچنین جان هوین، سناتور جمهوری‌خواه همین ایالت، از این تصمیم انتقاد کردند و گفتند این تصمیم «نقض قانون است و این موضوع را حل‌وفصل نمی‌کند.»

کرامر که از وی به‌عنوان یکی از مشاوران ترامپ در کابینه یاد می‌شود، گفت رئیس‌جمهور منتخب «قانون و نظم را برقرار خواهد کرد.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار