معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: با برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان توانمندی آنها در زمینه تفکر و نقد ارتقا می‌یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید پور علی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی صبح امروز در نشست خبری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در جهاد دانشگاهی با اشاره به مشارکت 23 استان و 9 دانشگاه در تهران اظهار داشت: در این مسابقات سعی می شود که سطح کیفی مسابقات به بهترین نحو برگزار شود زیرا این ماراتن یکی از ابزارهای مهم فرهنگ‌سازی در جامعه است.

وی بیان کرد: این مسابقات جذابیت خاصی را حول محور گزاره ایجاد کرده است و جریان بحث را در جامعه و کشور ایجاد می کند.

پورعلی ادامه داد: در مسابقات مناظره دانشجویان 2 جریان به بحث می‌ پردازند و گروهی در اثبات و افرادی دیگر در حل مسئله و گزاره‌ای می‌پردازند و برای بهره‌وری هر چه بیشتر دانشجویان در زمینه تفکرات انتقادی این ماراتن علمی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسابقات برای ساخت دستگاه هدفمند فکر برپا می شود، افزود: بهره‌مندی از تکنیک‌های مشاوره تلاش برای گفتگوی روشمند، ارتقای آستانه تحمل جامعه و به رسمیت شناختن نظرات دیگران مسابقات مناظره دانشجویان با هدف ترویج فرهنگ تفکر منطقی و انتقاد در خصوص آرامش و اعتماد به نهاد داوری در جامعه شکل می‌گیرد.

پورعلی یادآور شد: در این دوره 460 تیم از 23 استان و 9 دانشگاه تهران شرکت می‌کنند و پیام این مسابقات لزوم فضای آرام و منطقی و سخن گفتن دور از هیجان و احساسات است و این ماراتن کمک می‌کند مشارکت در مسائل ملی و انتقادی را به بهترین نحو به دانشجویان آموزش دهد.

وی عنوان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت فنی، فن بیان، اصول و مناظره منطقی و گفتمان دانشجویی در حاشیه مسابقات مناظره برگزار می‌شود و متون آموزشی در هر حوزه به افراد شرکت کننده داده می‌شود.

پورعلی اضافه کرد: خط نشر مسابقات مناظره برای دانشجویان کشور شناخته شده است و باید افراد شرکت کننده اخلاق ادبی را در مسابقات رعایت و از جدال‌های غیرعلمی و غیرمنطقی پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مسئله محور بودن فضای انتقادات دانشجویی باید عقلانی با شد، تصریح کرد: افراد باید از مواضع حقیقی خود با تفکر عقلانی دفاع کنند و در این راه از دعوا و خشونت جدا بپرهیزند.

پورعلی ادامه داد: این مسابقات این ظرفیت را در بین دانشجویان ایجاد کرده است تا حقیقت طلبی در فضای دانشجویی به رشد و شکوفایی خود برسد و این مسئله یکی از ملزومات جامعه امروز است.

وی تأکید کرد: تکثر باید توأم با احترام متقابل به نظرات دیگران در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی باشد و جامعه‌ای که شایعه به سرعت پخش می‌شود شنوایی افراد آن قوی‌تر از تفکر است.

پورعلی گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از تلاطم در جامعه این است که افراد در مقابل شایعه از تفکر مثبت خود استفاده کنند زیرا جامعه بدون پرسش خاموش است و این مسابقات پرسشگری را برای یادگیری اصیل و پایه‌دار تقویت می‌کند.

حضور هزار و 760 دانشجو در پنجمین مسابقات دانشجویان کشور
در ادامه مراسم محمد کاظمی خالدی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: برای برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی 2.5 سال کار مطالعه و تحقیق برای آن انجام شده است که دور اول این ماراتن با 13 تیم در دانشگاه تربیت مدرس استان تهران به صورت پایلوت برگزار شد و به تیم قهرمان جام خواجه نصیر که یک فیلسوف مسلمان بود طراحی و اهدا شد.

وی بیان کرد: در دور دوم 28 تیم در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و با قهرمانی دانشگاه علامه طباطبایی، در دور سوم 22 تیم در دانشکده حقوق دانشگاه تهران و با قهرمانی تیم حقوق دانشگاه امام صادق و در دور چهارم که اولین بار وارد استان‌ها شد با حضور 170 تیم این مسابقات برگزار شد که 12 تیم به مرحله کشوری راه یافتند و در این دوره که در دانشگاه امیرکبیر این ماراتن برگزار شد تیم دانشجویان فنی دانشگاه تهران به مقام قهرمانی دست یافتند.

کاظمی یادآور شد: از میان 440 تیم 64 تیم به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کرده‌اند که مسابقات در شهرهای مشهد، ایلام، تهران و زنجان برگزار و 16 تیم در مسابقات کشوری شرکت کردند.

وی عنوان کرد: مرکزی یک تیم، ایلام یک تیم، پیام نور شیراز یک تیم، زنجان سه تیم قزوین یک تیم، ارومیه یک تیم، منطقه تهران یک تیم، دانشگاه تهران دو تیم، امام صادق یک تیم، فردوسی مشهد دو تیم و یک تیم از خراسان رضوی در پنجمین دوره از مسابقات دانشجویی در مرحله کشوری حضور دارند.

کاظمی ادامه داد: در حاشیه مسابقات مناظره دانشجویی در مرحله منطقه‌ای 492 مناظره برگزار شد که در آن 289 عضوهیت علمی کار داروی این ماراتن فرهنگی را بر عهده داشتند.

وی ادامه داد: در این مسابقات 300 گزاره از منابع ملی و پایان‌نامه دانشگاهی گردآوری شده است که از میان آنها 200 گزاره مورد تأیید داوران قرارگرفته و 300 گزاره آن پایان‌‌نامه‌های علوم انسانی را مورد ارزیابی قرار داده است.

کاظمی تأکید کرد: در این مسابقات استادان 70 درصد،؛ دانشجویان 20 درصد و رئیس جلسه 10 درصد امتیازات را به تیم‌های شرکت ‌کننده می‌دهد و به افرادی که تماشاگر مسابقات بوده و نتایج را پیش‌بینی می‌کنند جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

وی اظهار داشت: از میان هزار و 760 شرکت‌کننده در این مسابقه هزار و 457 نفر در مقطع کارشناسی هستند که از این تعداد هزار و 14 نفر در دانشگاه‌های دولتی، 127 نفر در دانشگاه‌های آزاد و 143 نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

کاظمی گفت: در این مسابقات 867 نفر در علوم انسانی و 728 نفر در رشته‌های فنی و علوم پایه شرکت می‌کنند که از این میان استان مرکزی 44 تیم، زنجان 42 تیم، دانشگاه تهران 14 تیم، امام صادق 12 تیم، علم و فرهنگ 8 تیم حضور دارند و در این ماراتن هزار و 150 نفر مرد و 310 نفر خانم شرکت کرده‌اند و 10 داور دانشجویی و 219 نفر استادان شناخته شده کار داوری این مسابقات را بر عهده دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار