فرهادی در صحن علنی:

برگزاری اردوهای مختلط به هیچ وجه با سیاست‌های وزارت علوم همخوانی ندارد

وزیر علوم گفت:برگزاری اردوهای مختلط به هیچ وجه با سیاست‌های وزارت علوم در حوزه‌های فرهنگی همخوانی ندارد و مورد پشتیبانی وزارت‌خانه نیست.

وزیر علومبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به منظور پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر در خصوص وضعیت نامناسب فرهنگی دانشگاه‌ها در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 17 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، با اشاره به 16 آذر و روز دانشجو گفت: روز دانشجو که یادآور فداکاری این قشر پیشتاز در برابر استبداد و استعمار است را تبریک عرض می‌کنیم.

وی افزود: از آغاز نهضت رهبر کبیر انقلاب تاکنون، دانشجویان همواره پشتوانه‌های گرانبها برای پیشبرد نهضت و صدای آزادی خواهی و عدالت مردم بودند. خوشبختانه همه گروه‌ها با سلایق مختلف در دانشگاه‌ها حضور دارند و امکان ایفای نقش و طرح دیدگاه‌های خود را یافته‌اند کما اینکه در مراسم روز گذشته بیش از 330 سخنران در دانشگاه‌ها سخنرانی کردند.

فرهادی ادامه داد: انقلاب اسلامی فرهنگ خفقان و سرجنباندن را نقد و اصلاح کرد و فضایی ساخت که در آن آزادی بیان مقید به منطق و اخلاق و حقوق مادی و معنوی دیگران به فرهنگ اجتماعی و حکومتی تبدیل شود.

وزیر علوم با اشاره به برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی تصریح کرد: همانطور که مکررا به صورت کتبی و شفاهی اعلام شد و در کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس گذشته و مجلس دهم مطرح شد باید اعلام کنم برگزاری اردوهای مختلط به هیچ وجه با سیاست‌های وزارت علوم در حوزه‌های فرهنگی همخوانی ندارد و مورد پشتیبانی وزارت‌خانه نیست.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در راستای جذب مخاطبان خود در چارچوب قوانین و مقررات مصوب از جمله دستورالعمل اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 534 مورخ 15/12/82 شورای عالی انقلاب فرهنگی است در ماده 11 آیین‌نامه دستورالعمل که در تاریخ 10/10/86 به امضای وزیر علوم وقت رسیده برگزاری اردوهای مختلف ممنوع شده اما در تبصره 2 ماده 2 همین دستورالعمل به صراحت سفرهای آموزشی و پژوهشی مربوط به واحدهای درسی برخی رشته‌های دانشگاهی که باید به صورت میدانی آموزش ببینند از جمله رشته‌های معماری، کشاورزی، میراث فرهنگی، باستان‌شناسی و ... مانعی ندارد که این مسئله هم با حضور اساتید و مجوز گروه آموزشی دانشکده امکانپذیر است.

فرهادی اظهار داشت: فهرستی از اردوهای دانشجویی ارائه شده که برخی از این سفرها مربوط به دولت گذشته می‌شود و بخشی دیگر مربوط به دانشگاه‌هایی است که تحت نظارت وزارت علوم قرار ندارد بخشی دیگر هم مربوط به امور عملی و آموزشی است که طبق آیین‌نامه مزبور برگزاری آن از نظر قانونی بلامانع است.

وزیر علوم گفت: در بسیاری از رشته‌ها حضور در میدان و انجام کار میدانی تکمیل موارد درسی و آموزشی است حتی اگر ملاحظات فوق کنار گذاشته شود کمیت اردوها در طول این سالیان به اندازه‌ای قلیل بوده که در میان هزاران برنامه‌ای که در دانشگاه برقرار می‌شود بسیار ناچیز است.

وی افزود: آیین‌نامه مربوط به اردوهای دانشجویی را در شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها مطرح کردیم و این دستورالعمل جدی‌تر و قوی‌تر شد و در 7/7/95 مجددا دستورالعمل اردوهای دانشجویی ابلاغ شد که به طور کلی به جز برای برگزاری موارد آموزشی ممنوع شد.

فرهادی با اشاره به برگزاری جشن‌ها بدون رعایت موازین دانشگاه‌ها اظهار داشت: نفس برگزاری جشن چندان مطرح نبود و اگر همایش‌های احتمالی که غیرقابل پیش‌بینی است مورد نظر بوده که یکی از برنامه‌ها برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی است و در پایان این جشن اتفاقاتی رخ داد که با آن برخورد صورت گرفت و در نهایت برای این موضوع کمیته انضباطی تشکیل و با ریاست دانشگاه چگونگی برگزاری این جشن مطرح شد.

وزیر علوم تأکید کرد: به موجب مسئولیت وزارت علوم با حاشیه‌های ایجاد شده برخورد شد و نمونه‌‌های آن در دانشگاه سیستان و بلوچستان، مازندران و زنجان قابل رؤیت است.

وی با اشاره به برنامه موسیقیایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی گفت: در 18/11/94 به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که نباید کنسرتی برگزار شود و این موضوع ممنوع است. همچنین در مورد چاپ نشریات دانشگاهی باید اعلام کنم به منظور نهادینه ساختن فضای آزاداندیشی، نقد، گفت‌وگوی سازنده و تأکید بر حق آزادی بیان نشریات دانشجویی منتشر خواهند شد که این موضوع ذیل راهبرد 10 سند دانشگاهی است.

فرهادی ادامه داد: زمانی که به سوی مشارکت اجتماعی حرکت می‌کنیم حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود در حال حاضر حدود 4 هزار و 300 نشریه دانشجویی در دانشگاه‌ها وجود دارد که از هیئت نظارت بر نشریات مجوز دریافت کردند و اگر هم تخلفی داشته باشند به محض شناسایی با آنها برخورد صورت گرفته است.

وزیر علوم اظهار داشت:‌ در نشریات دانشگاه‌ها در سالجاری 13 دانشگاه تخلف داشت و تبیهات درنظر گرفته شده هم شامل تذکر کتبی، توقیف نشریه و اخطار کتبی بوده است.

وی یادآور شد: آنچه در دانشگاه شریف اتفاق افتاد مربوط به دانشگاه نبود انجمن دانش آموختگان دانشگاه‌ها می‌توانند در دانشگاه‌ها جا و مکانی داشته باشند که این هم به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در تاریخ 22/3/75 مصوب شد تأسیس انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در درون دانشگاه‌ها ایجاد شود بنابراین انجمن فارغ‌التحصیلان در دانشگاه شریف به این استناد جا و مکان داشت و دانشگاه نقشی در مدیریت آن ندارد.

فرهادی تصریح کرد: بر اساس مصوبات هیأت شورای انقلاب فرهنگی یعنی هیأت نظارت و نشریات دانشجویی که ترکیب آنها کاملا مشخص است و از نهاد نمایندگی نیز در این هیأت اعضایی هستند، همینطور هیأت 3 نفره ناظر بر تشکل‌ها که اجازه تشکیل شورا را این هیأت سه نفره صادر می‌کند به جز شورای فرهنگی دانشگاه‌ها که حوزه معاونت فرهنگی این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: نشریاتی که مجوز انتشار می‌گیرند بر اساس چهارچوب آیین‌نامه‌ها و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر تخطی کنند با آنها برخورد می‌شود.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه‌ها هرگز برای انجام اردوهای مختلط مجوز دریافت نکردند و آیین‌نامه را ما خودمان در همین دولت تجدید نظر کردیم اما اردو‌هایی که نام برده مانند اردوی رضوی 13هزار دانشجو در سال 94 اعزام داشت و برای اولین بار به مشهد انجام شد و امسال نیز برای 50 هزار نفر برنامه‌ریزی شده است.

فرهادی خاطر نشان کرد: 16 جشنواره ملی رضوی برگزار شده و بیش از 500کنگره شهدای دانشجو در دانشگاه‌ها و کنگره استانی در 31 استان انجام شده است.

وی همچنین به بیان برنامه‌های انجام شده در 22 بهمن پرداخت و گفت: برنامه‌های قرآنی، فرهنگی و هنری در این ایام برگزاری می‌شود و انجام صدها کرسی آزاداندیشی از این جمله است، هیچکدام از موارد خلاف مقررات نبوده است.

وزیر علوم تصریح کرد: برنامه‌های که در دانشگاه ‌انجام می‌شود مسئولیتش با خود دانشگاه است اما آنهایی که به خارج دانشگاه برده می‌شوند ربطی به دانشگاه ندارد و اگر کسی و یا شرکتی مانند آژانس‌‌ها آگهی خود را در دانشگاه نصب کنند با آنها برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد 96 اردویی که می‌گویید باید ببینیم که در چه زمانی انجام شده است، طبق آمار شورای انقلاب فرهنگی 30 اردو انجام شده که فقط 3 الی 4 مورد آن خارج از ضوابط انجام شده، که این اردوها یا جهادی بوده و یا مربوط به اردوهای درسی دانشجویان بوده است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار