معاونت فرهنگی اوقاف کشور:

ترویج حکم الهی و فرهنگ وقف وظیفه سازمان اوقاف است

همایش ملی یاوران وقف با حضور حجت الاسلام و المسلمين علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.

ترویج حکم الهی و فرهنگ وقف وظیفه سازمان اوقاف استبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش ملی یاوران وقف صبح امروز چهارشنبه ۱۷ آذر با حضور حجت الاسلام و المسلمين علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور،  حجت الاسلام و المسلمين احمد شرفخانی معاونت فرهنگی اوقاف کشور، حجت‌الاسلام و المسلمين محمدزاده رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران و جمعی از متولیان موقوفات و مسئولین اوقاف استان‌ها در سالن همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام و المسلمين احمد شرفخانی معاونت فرهنگی اوقاف و امور خیریه کشور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال جاری با تصمیم ستاد مرکزی سازمان اوقاف دهه‌ای را به عنوان دهه وقف داشتیم که بر اساس نیازهای جامعه وقف هر روز را نامگذاری کردیم.

وی افزود: همایش یاوران وقف در بسیاری از استان‌ها برگزار شد که هدف از آن تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف بود. امری که از جمله وظایف سازمان اوقاف است.
 
شرفخانی در خصوص دغدغه‌های خیرین خاطرنشان کرد: از سال گذشته ابلاغیه‌ای را به کل کشور داشتیم تا خیرینی که دغدغه خاصی در عرصه وقف دارند، مانند محرومیت زدایی و تعلیم و تربیت،  بتوانند با تشکیل انجمن هایی برای ایجاد وقف جمعی و فردی به اهداف خود دست یابند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های دهه وقف برگزاری نشست‌های تخصصی و صنفی بود که برخی از آنها مانند وقف و سلامت که با همکاری وزارت بهداشت انجام شد، به صورت ملی برگزار شد. البته ما تفاهمنامه‌ای را با این وزارتخانه در جهت ارتقای وقف در عرصه بهداشت و درمان امضا کرده‌ایم که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر 25 درصد از بیمارستان‌های دولتی کشور موقوفه محسوب می‌شوند و هشت بیمارستان توسط خیرین در حال ساخت و ساز است که 1500 میلیارد تومان در این زمینه هزینه و سرمایه گذاری شده است.

وی بیان کرد: کارگاه های مشترکی را با روسای علوم پزشکی کشور و رییس سازمان اوقاف در دی ماه برگزار خواهیم کرد که در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.  نشست نظام مدیریت وقف در عرصه بین‌المللی نیز توسط معاون توسعه طراحی شد که در آن مدیریت وقف در کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی بررسی شد که خروجی آن رونمایی از 30 جلد کتاب در این زمینه بود.

وی با تاکید بر کم بودن موقوفات قرآنی خاطرنشان کرد: کمترین موقوفات کشور به موقوفات قرآنی تعلق دارد که حدود دو میلیارد تومان سرمایه است. در حالی که از اولویت های اصلی وقف در کشور است.

شرفخانی در پایان گفت: ما بیش از 25 هزار و 491 موقوفه داریم که بعد از انقلاب در سازمان ثبت شده است که 53 درصد آن در هفت سال اخیر اضافه شده است.


وقف یک سرمایه بین نسلی است

همچنین در این همایش حجت الاسلام و المسلمين علی محمدی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امورخیریه کشور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: همه انسان‌ها در عمر و زندگی دو نوع عمل دارند، عده ای تنها به دنبال کسب مال و برجا گذاشتن آن برای وراث هستند و عده ای مال را برای باقیات و صالحات خود جمع آوری می‌کنند.

وی افزود: فطرت انسان، علاقه‌مند به بذل و بخشش و سخاوت است؛ لذا خداوند ما را برای این بخشش ها به سمت وقف راهنمایی می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمين محمدی گفت: وقف یک سرمایه ماندگار و بین نسلی است و ما باید بتوانیم با سرمایه آن مجتمعی اقتصادی و صنعتی برای دانشمندان تشکیل دهیم.

وی عنوان کرد: خداوند به پیغمبر اکرم (ص) دستور داده که از اموال مردم صدقه گرفته و برای بهبود شرایط زندگی افراد بی‌بضاعت و نیازمند هزینه کند. لذا برای تطهیر و پاکیزگی افراد و جامعه و رهایی از نفاق و مال دوستی انفاق در راه خدا الزامی است.
 
رییس سازمان اوقاف و امورخیریه کشور افزود: فردی که 250 سال پیش وفات یافته، همچنان از موقفه‌اش حسنه دریافت می‌کند و پرونده او پس از مرگ بسته می‌شود لذا ما واقفی داریم که هزار و 118 سال از عمر موقفه‌اش می‌گذرد و هنوز مردم از موقوفات او بهره می‌برند.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمدی خاطرنشان کرد: مالی که ما ادعا می‌کنیم از آن ماست، در واقع محبت الهی بوده و این اشتباه بشر است که آن را ا ز آن خود می‌داند.
 
وی افزود: خداوند به ما دستور اجتماعی و انسانی داده که احسان کنیم و وقف یکی از زیر مجموعه‌های احسان است.
 
محمدی در خصوص وظیفه یاوران وقف گفت: وظایف یاوران وقف باید تعیین شود؛ مثلا حوزه‌های علمیه و یا رسانه‌ها چگونه می‌توانند در وقف پیشگام بوده و یاور وقف تلقی شوند.
 
وی با طرح این سوال که آیا کسی در کشور هست از وقف بهره‌ای نبرده باشد، بیان کرد: من فکر نمی‌کنم کسی بتواند ادعا کند که از وقف سودی نبرده است. بیش از 76 هزار مسجد موقوفه در کشور داریم که هر فردی حداقل یک بار به آن وارد شده است.
 
رئیس سازمان اوقاف و خیریه کشور خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از مدرسه‌هایی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، موقوفه بوده و حدود 1 میلیون هکتار در کشور زمین وقف شده وجود دارد.
 
وی با اشاره به این نکته که سازمان اوقاف یک نهاد سرمایه گذاری است، تاکید کرد: اگر بعد اقتصادی وقف از بین برود، تمام کارکردهای آن متوقف می‌شود. اما اگر این سرمایه بماند، همیشه می‌توان بر روی وقف حساب کرد.
 
رئیس سازمان اوقاف و خیریه کشور افزود: برخی از مردم و نهادها انتظار دارند تا املاک وقفی بدون پرداخت هزینه‌ای در اختیار آنها قرار بگیرد اما این امر به هیچ عنوان میسر نیست.
 

 
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار