چه خبر از گالری های شهر؟!

نقاشی، عکس، حجم و ... از نمونه‌های هنر در گالری‌ها و نگارخانه‌های گوشه و کنار شهر هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنرهای دنیای گسترده هنر بار دیگر از طریق گالری ها، نگارخانه ها و مجموعه های فرهنگی به همهمه و شلوغی این روزهای شهر پیوند خورده است و مجموعه های فرهنگی هنری بار دیگر با هنر به استقبال علاقه مندان می رود.

معرفی نمونه هایی از این مجموعه را در ادامه می خوانید:

رهایی درون
گالری زرنا با آثاری از الهام شرفی از جمعه 24 آذر به استقبال هنردوستان می رود.

در این نمایشگاه مجموعه ای در قالب نقاشیخط با عنوان"رهایی درون"به نمایش گذاشته می شود که تا 24 آذر برای بازدید از آن فرصت دارید.

در معرفی این مجموعه نیز نوشته شده است:  با نگاهی به دو هنر سنتی و زیبایی کاشی هفت رنگی و خوشنویسی تلاش شد ادغام جدیدی از متریال کاشی و ترکیبات خوشنویسی به عمل بیاورم در این راستا ابزارهای کمکی چون شیشه و فلز و سنگ برای دست یابی به تنوع و زیبایی کارها بهره بردم که کمک شایانی برای بدست آوردن نتیجه دلخواه کرد .این مجموعه شامل رنگ کاشی خط و فرم های آزاد است.

نگارخانه آتشزاد
نمایشگاهی از آثار صنم اسلامیه در گالری آتشزاد برگزار می شود.

مجموعه نقاشی های این هنرمند از 19 تا 29 آذر در گالری آتشزاد برقرار است و وی در خصوص کارهایش نیز این طور عنوان کرده است:  خدای را شاکرم به جایگاهی رسیدم که بتوانم با نمایش آثارم ، لحظه های تلخ و شیرینم را با مخاطبان عزیزم که شما باشید ، شریک باشم.

نمایشگاه نقاشی من ترکیبی است از عناصر مرتبط با  گذشته تا به امروز؛ پر از رنگ و شور . و ادای دینی است به همه ی زنان و مردانی از سرزمینم، که با رنج بافتند : تار را در پود ، و پود را در تار؛ تا امروز، ایران ، مهد فرش ، گلیم و گبه های رنگارنگ و اصیل باشد ، و ببالیم به هنرمان.

آنان با دار ، قیچی ، چله ، الیاف و دفتین بافتند ؛ من با ، قلم ، آب و رنگ و سر سوزنی ذوق ایرانی و ترکیبش با نوگرایی ، این نقش ها را بر پهنه ی بوم نشاندم ، تا بر سر نهیم هنر سرزمینمان را .

همچنین تا مرزهای مدرنیته پیش رفتم ؛ به بهانه ی سرک کشیدن به دنیای پیچیده و رازآلود امروزمان ، با آثاری انتزاعی و سرشار از رنگ و خیال ؛ تا در این نمایشگاه سفر کنیم از گذشته تا حال ....

باشد تا دستانم توانی یابند برای ادامه ی این مسیر و ترسیم آینده ی پیش رو ....

شازده
شازده عنوان نمایشگاهی است که  از 19 تا 24 آذر در گالری احسان برقرار است.

این هنرمند در این مجموعه نقاشی هایی را به نمایش گذاشته است که در خصوص آن ها نوشته است: مادها وسمبل های حیوانی ملل مختلف که زاییده ی ذهن خلاق و هنرمندانه ی انسان، در بوم وسرزمین تاریخی، درقرون و اعصار مختلف می باشد در ذیل مطالعات مردم شناسی به مفاهیم اساطیری و افسانه ها و اعتقادهای متنوعی اشاره می کند که فراتر از مقام توتمی برخی حیوانات ، شمایل آن ها را در کنایه و استعاره های مفاهیم والای انسانی تعبیر می کند.خروس با طوق سلطنت مرغان و تاج شاهی وغرور آمیخته به هوشیاری و عقل و البته رنگین کمانی از رنگ های جذاب از این گونه تعابیر و معانی در فرهنگ بومی ایران چه دردوران باستان و چه در ادوار تاریخی پس از اسلام برخوردار شده است.نماد آزادیخواهی و بیداری و بیدادگری و از سوی دیگر غیرت و شهامت و در سوی دیگر هوسرانی و تحکم بر دیگران ، به قوالب ومفاهیم انسانی این نماد حیوانی راه یافته است و در این تعابیر که درادبیات و فرهنگ عامیانه و هنر تصویری و افسانه ها و متل ها و مثل ها، چه در سرزمین ما و چه در بسیاری از فرهنگ ها با فراز وفرود هایی، قابل جستجوست دیگر از خروس صحبتی ظاهری است و درعمق تصویر وکلام، جامعه و انسان ها را در پرده ی استعاره مورد نظر می یابیم.

این نمایشگاه با چنین نظری به فرهنگ عامیانه ایرانی و با بهره گیری از زیبایی شناسی نقاشی کهن ایرانی به زبانی تصویری نوگرایانه در گرایش به زیبایی های معنا و تصویرِ این حیوان در کنار چند اثر از مجموعه ی « آواز پر جبرییل» پدید آمده است.

نگارخانه نیوان
نمایشگاه گروهی در گالری نیوان از جمعه 19 آذر برگزار میشود.

در این مجموعه که با عنوان" اولین رخداد"برگزار می شود 12 هنرمند با آثارشان تا 26 آذر حضور داردند.

گالری هما
 «اکنون موقع پذیرفتن‌ست» سومین نمایش انفرادی امیرناصر اخلاقی تجارب هنرمند جوانی ست به دنبال شکلی از واقعگرایی ، به عقیده ی او نمایش واقعیت، چالشی ست که هنرمند را وا میدارد تا زبان انفرادی خودش را بسط بدهد و در عین حال او را دچار دگردیسی می کند.شهروز نظری درباره ی این شکل از واقعگرایی می گوید:  واقعگرایی همیشه ابعادی اجتماعی و سیاسی پیدا کرده است ولی شکل دیگری از این گرایش وجود دارد که به قول بن شان واقعیت شخصی را جایگزین واقعیت اجتماعی کرده است.

امیر ناصر اخلاقی  درباره شکل گیری این سری نقاشی ها می گوید : «شما در قاعده معمول نقاشی به واسطه تصویر کردن واقعیت همیشه با سوال «که چی ؟» مواجهید ، من برای اینکه با این بحران برخورد نکنم از تمهید خودم در بازنمایی استفاده کرده ام ، ایده ایی که یک روز خیلی اتفاقی از طریق کشف پارازیت های ماهواره ای سراغم آمد . از خودم پرسیدم که مخدوش شدن و ویرانی که بخشی از زندگی ست ،چگونه موضوع همیشگی واقعیت ست بی آنکه درعینیت بخشیدن به آن مورد مشاهده قرار گیرد !»

آثار این هنرمند تاکنون در لندن ،تورنتو، پاریس ، دبی و ابوظبی به نمایش درآمده اند ،او هم اکنون در لواسان کار و زندگی می کند. و از 19 تا 30 آذر در گالری هما قابل بازدید هستند.

نگارخانه والی
سهیلا حقیقت نمایشگاهی را از جمعه 19 آذر تا سیم این ماه در گالری والی برگزار می کند.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی وجود دارد که با عنوان" گم گشته در مه" به نمایش گذاشته می شوند.

روز دهم
گالری کارگاه هنر مجموعه ای با عنوان "روز دهم" را از 19 آذر به نمایش می گذارد.

در این مجموعه آثاری از داود اکبرزاده وجود دارد که در قالب عکس هستند و برای بازدید از آن ها تا 1 دی فرصت دارید.

گالری آریانا
مجموعه ای با عنوان بانوی خیال در گالری آریانا از جمعه گشایش میابد.

در این نمایشگاه آثاری در قالب میکس مدیا از کاوه امینی تا 25 آذر به نمایش گذاشته میشود و وی در خصوص آن ها نوشته است: بانوی خیال برگرفته از دروازه عمیق و ارزشمند است .از طرفی تعریفی است از تخیل که می تواند تا دوردستهای تاریخ ، بی هیچ قانون و قاعده ای پر بکشد ،و ستایشی است از مقام زن بعنوان نماد زیبایی، ظرافت و انگیزه خلق آثار هنری .که بسیاری در تصویرسازی گذشتگان دیده شده و حتی جایی طعنه به شعر میزند و با عرفان برابری میکند.

بنا براین همنشینی واژه "بانو "و "خیال " می تواند معنای زیبایی از تاریخ و هنر داشته باشد.

طبیعی است این همنشینی مبارک باید نماینده رنگهای بدیع و یادآور زیبایی و زیبایی باشد.بنابر این سعی شده در خلق آثار یادی شود از فرهنگ غنی این سرزمین ، تاریخ کهن و اشکال مختلف هنر اعم از خطاطی و شعر و کاشیکاری و مینیاتور و پیوند آنها با تکنولوژی روز و از نظر من ، این ، یعنی میکس مدیا، یعنی ترکیب همه چیز برای رسیدن به مفهوم .

نگارخانه آوا
سهیل عباسی هنرمندی است که با آثارش با عنوان"لاین در مد" به گالری آوا می آید.

وی در خصوص کارهایش که از 19تا 30آذر در این گالری قرار دارند نوشته است: با خودم هر چه اندیشیدم واژه فارسی هم وزنش را نیافتم. ..بهترین حالت میتوانم فقط، مسیر را به موازاتش قرار دهم. ..

روزها و شبها به اطرافم نگاهی موشکافانه داشتم همه چیز از line  آعاز شده. ..حتی جایی آنرا هدف میدیدم، خیلی محکم و استوار نیش یک حشره هم line بود. ..کشنده و ترسناک جاده ای در یک صحرا نیز یک line بود. ...مملو از امید و رهایی و زندگی دوباره لاین میتواند یک خط فکری باشه که سمت و سوی مشخص خودش رو داشته باشد. لاین مشخصآ میتواند شکلی از نظم رو ارایه دهد

در این نمایشگاه هدفم ارایه لاینی است هدفمند به دنیای مد، دنیای زیبا و توهم برانگیز لاین در حشرات و برگها انواع این لاین ها میتواند در تولیدات کیف و کفش، زیورالات و حتی خود طراحی لباس و پارچه مورد استفاده قرار گیرد.

لاین جهانی است بی انتها که میتواند مد را اشکالی زیبا ببخشد.

چهره/ تصویری از خود
مجموعه نمایشگاه هایی با عنوان "چهره/تصویری از خود" به کوشش فریدون آو در گالری های آو، بنیاد لاجوردی و مجموعه آران  از 19 آذر به نمایش گذاشته می شود.

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان به نامی چون آیدین آغداشلو به نمایش گذاشته می شود که برای بازدید از آن ها تا 30 آذر فرصت دارید.

گالری نگر
نمایشگاهی در قالب نقاشی با آثار مریم نقشینه از 19 آذر در گالری نگر برگزار می شود.

این نمایشگاه با عنوان صیاد رویا تا 24 آذر برقرار است.

گالری های سهراب، دلگشا، نقش جهان، ایرانشهر، هنر، امروز، کبیری، آتبین و فرهنگسراها نیز همزمان در جمعه 19 آذر با برنامه های جدیدی همچنان به فعالیت هایشان ادامه میدهند.


گزارش از فاطمه شهدوست



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.