مشهد؛

محافظه کاری در حوزه فرهنگ یک آسیب جدی است

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشورگفت: مشروعیت، مقبولیت و محبوبیت سه مولفه ماندگاری یک مجموعه فرهنگی موثراست

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا جعفری در جلسه شورای اداری دبیرخانه کانون های مساجد خراسان اظهار کرد: مشروعیت یعنی وجود قوانین متقن برای یک مجموعه فرهنگی به استناد اسناد بالا دستی نظام که در این زمینه ستاد عالی مشروعیت خود را از شورای انقلاب فرهنگی که اصلی ترین نهاد رسمی سیاست گذاری و قانون گذاری فرهنگی کشور است دریافت نموده و مشروعیت آن نیز مستند به قانون اساسی و تایید مردم و ولایت فقیه است.

وی تصریح کرد: کانون های مساجد وابسته به هیچ حزب یا جناحی نیست و در مشروعیت ما خدشه ای وارد نیست و نشانه های مقبولیت را باید در دبیرخانه های استان مدنظر داشت که یکی از نشانه های این مقبولیت حضور افراد موثر کانون های فرهنگی هنری مساجد در برنامه های دبیرخانه استان استقبال ائمه جمعه و جماعات و دیگر اقشار اندیشمند جامعه از کانون های فرهنگی هنری و همچنین میزان کارآیی بدنه مدیریتی در جلب توجه مسئولان، رسانه ها و پژوهشگران استان است.

وی ادامه داد:از مولفه های دیگر مقبولیت پیشرو بودن یک مجموعه فرهنگی و مستندسازی است ضمن اینکه باید نشانه های مقبولیت برای یک دستگاه فرهنگی قابل اثبات بوده و در حد ادعا نباشد که وجود ٢٢ هزار کانون فرهنگی هنری فعال در سطح کشور یکی از دلایل اثبات این ادعا است.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور تصریح کرد: یک مجموعه فرهنگی در عین پویا بودن باید تولیدات هم داشته باشد و برای چالش های فرهنگی پیش روی خود در آینده برنامه ریزی نماید چرا که اگر یک مسئول فرهنگی بینش لازم را نداشته باشد مقبولیت هم هرگز نخواهد داشت.

جعفری گفت: شرط لازم برای ماندگاری یک مجموعه فرهنگی، دارا بودن استراتژی مشخص و راهکارهای لازم است و یکی از مولفه های رسیدن به محبوبیت دارا بودن شایستگی افراد مجموعه است یعنی کسانی که در مجموعه حضور دارند متناسب با جایگاهشان انتخاب شده باشند و افرادی باشند که فکر، زندگی و رفتارشان بر اساس فرهنگ دینی باشد.

وی با تاکید بر اینکه کسی که نگاه ابزاری به دین دارد در فرهنگ اسلامی جایگاهی ندارد، اظهار کرد: یکی دیگر از مباحثی که به محبوبیت کمک می کند این است که ما به کانون ها برنامه بدهیم و شیوه تفکر و تولید فکر فرهنگی را آموزش داده و مدل فرهنگی را در اختیار آنها قرار بدهیم.

وی ادامه داد: هر فردی باید در جایگاه کارشناس فرهنگی انگیزه، دغدغه و برنامه داشته باشد وکسانی که در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند نباید نگاهشان اداری باشد بلکه باید یک نگاه انقلابی داشته باشند و اگر افراد غیر انقلابی در راس مجموعه های فرهنگی قرار بگیرند دچار انحطاط فرهنگی خواهیم شد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشورتصریح کرد: فلسفه وجود کانون های مساجد عمران و آبادانی معنوی مساجد است که در نهایت به مسجد طراز اسلامی منجر می شود و مسجد طراز اسلامی مرجع، ملجاء و مامن است یعنی مکانی که مردم می توانند هم پاسخ سوالات و شبهات را از آنجا گرفته و هم با حضور در مسجد احساس امنیت زیرا امن بودن مسجد را خداوند تضمین کرده است.

جعفری با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم هویت اصلی مسجد به مردم معرفی شود، افزود: کانون های مساجد باید به سوی کادرسازی هدایت شوند و آن دسته از کانون هایی که حیات خود را محدود به برگزاری مناسبت ها کرده اند اثر بخشی لازم را نخواهند داشت.

انتهای پیام/ ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.