استفاده از پهپاد برای انتقال فرآورده های خونی+عکس

گروهی از محققان، آزمایش انتقال فرآورده‌های خونی با استفاده از پهپادها بدون آسیب دیدن و از بین رفتن این فرآورده‌ها را با موفقیت انجام دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پرس تی وی، دکتر تیموتی آموکل، استادیار پاتولوژی دانشکدۀ پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و همکارانش، بسته‌های بزرگی از فرآورده‌های خونی را در محفظۀ خنک ‌کننده‌ای که روی یک پهپاد نصب شده بود، قرار دادند. مدت‌زمان پرواز این پهپاد که می‌توانست 8 تا 12 مایل (حدود 13 تا 19 کیلومتر) را در ارتفاع حدود 328 پایی از زمین طی کند، حدود 26 دقیقه بود.

استفاده از پهپاد برای انتقال فرآورده های خونی

براساس این گزارش،3  پرواز آزمایشی مختلف برای3  نوع فرآوردۀ خونی انجام شد: گلبول‌های قرمز خون، پلاکت‌ها و واحدهای پلاسما. برای خنک نگه ‌داشتن هر یک از فرآورده‌های خونی یادشده به ترتیب از یخ ، بسته‌های حرارتی از پیش مدرج شده و یخ خشک استفاده شد.

به گفتۀ محققان، نتایج این آزمایش‌ها نشان داد فرآورده‌های خونی که انتقال آن‌ها با پهپاد صورت گرفت، دمای مناسب و انسجام سلولی خود را حفظ کردند.

این یافتۀ جدید نظر کسانی را که معتقدند استفاده از پهپادها راهی ایمن، کارآمد و سریع برای انتقال فرآورده‌های خونی به صحنۀ تصادف، بلایای طبیعی یا مناطق دورافتاده است، تأیید می‌کند.

دکتر آموکل تأکید کرد دیدگاه من این است که در آینده وقتی نخستین امدادگر به صحنۀ تصادف برسد، می‌ تواند درست در همان محل گروه خونی قربانی را تعیین و درخواست ارسال یک پهپاد حامل فرآورده‌های خونی مناسب را مطرح کند.

نتایج این تحقیق 7 دسامبر (17 آذر) در مجلۀ ترنسفیوژن منتشر شد.

نویسندگان این مقاله درصدد انجام مطالعات بیشتر و گسترده ‌تر در امریکا و سایر کشورها هستند و می‌ خواهند روش‌های خنک‌سازی فعال فرآورده‌های خونی نظیر برنامه ‌ریزی یک خنک ‌کننده برای حفظ یک دمای خاص را نیز آزمایش کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار