بیرجند؛

آزمایش تشخیصی ایدز به صورت رایگان در طبس

آزمایش تشخیصی ایدز به صورت رایگان و کاملا محرمانه در شهرستان طبس انجام می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از بیرجند ؛سرپرست شبکه بهداشت و درمان طبس به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایذر در نشست خبری به تشریح این بیماری پرداخت و گفت:بیش از ۳۲ هزار نفر در کشور مبتلا به «اچ آی وی» هستند و کنترل ابتلا به این بیماری نیازمند یک بسیج همگانی و بالارفتن اطلاعات و دانستهها راجع به آن است.

دکتر سهرابی با اشاره به اینکه آزمایش تشخیص بیماری ایدز در طبس به صورت رایگان و کاملا محرمانه انجام می شود،افزود:در این مرحله خانواده فرد نیز مطلع نمی شوند و آزمایش بدون نام و با ذخیره کد اختصاصی انجام می شود به صورتیکه حتی مسئول آزمایشگاه نیز فرد را نمی شناسد و تنها مسئول واحد بیماری های شهرستان عهده دار اطلاع به فرد بیمار با رعایت تمامی نکات روانشناختی و کاملا محرمانه و شخصی است و در صورت تمایل فرد، شیوه های اطلاع به خانواده نیز به او آموزش داده می شود.

وی با معرفی اجمالی این بیماری گفت: ایدز (AIDS) به مجموعه‌ای از علایم و بیماری‌ها اشاره دارد که در اثر ویروسی به نام اچ آی وی (ویروس نقص ایمنی انسانی) ایجاد می‌شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان طبس افزود:ایدز یک بیماری عفونی به حساب می‌آید که در آن سیستم ایمنی بدن انسان دچار نقص می‌شود.

دکتر سهرابی با اشاره به دستورات اسلام در موارد مختلف افزود: 1400 سال پیش توصیه های بهداشتی و اخلاقی در اسلام مطرح شده که امروزه نقش آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها به وضوح مشخص شده است و امروزه ثابت شده در جوامعی که ختنه کردن مرسوم است آمار ابتلا به ایدز کمتر است و دستور اسلام در دوری از روابط نامشروع که یکی از مهمترین علل انتقال اچ آی وی است.

وی در خصوص راه های انتقال این بیماری گفت: بهتر است از انگ زدن و دوری کردن از بیماران مبتلا پرهیز کرد چرا که این ویروس از طریق تماس های معمولی روزانه،هرگز منتقل نمی شود و تنها از طریق دریافت خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی با فرد مبتلا، استفاده مشترک از وسایل تزریق و سایر ابزار تیز و برنده مانند تیغ و سوزن خالکوبی و تَتو منتقل می شود و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد طی بارداری، زایمان و شیردهی نیز امکان دارد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان طبس با اشاره به نظارت مداوم شبکه بهداشت و درمان طبس بر موارد تحت پوشش این نهاد، بر نظارت مردم به آرایشگاه ها، کلینیک ها و مکان های عمومی نیز تأکید کرد و افزود: اگر نظارت اجتماعی در کنار نظارت دولتی انجام گیرد کارها به مراتب بهتر صورت خواهد گرفت و سامانه 190 برای طرح مسائل و مشکلات در خدمت شهروندان است.

دکتر سهرابی گفت: خویشتنداری در زمان تجرد، وفاداری زوجین به همدیگر و تقید به مسائل دینی از اقدامات حفاظتی است که می توان انجام داد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار