اصفهان؛

کشاورزان بسته بندی محصول سیب زمینی را تغییر دهند

کشاورزان بسته بندی محصول سیب زمینی را تغییر دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس اداره تعاون روستایی فریدن گفت: در حال حاضر تنها راه برون‌رفت از بحران عدم فروش محصول سیب زمینی فریدن، ایجاد صنایع تبدیلی و نیز خلاقیت در بسته بندی مناسب محصول است.

محسن اصلانی با بیان این که این شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب و همچنین آب کافی به‌ عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان اصفهان مطرح است افزود: در این‌ بین کشاورزان فریدنی پس از مشقت فراوان کاشت سیب زمینی ، به هنگام به بار نشستن محصول خود که محصول استراتژیک این منطقه است، از تاخیر در مسئله در آمد زایی آن ناراضی اند.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان فریدن از آن جایی که یک منطقه کاملا کشاورزی است و هیچ صنعت کلانی در آن وجود ندارد،معیشت اکثر مردم این منطقه کاملا به این شغل وابسته است به گونه ای که اگر کشاورزی رونق پیدا کند، اقتصاد منطقه نیز رونق پیدا می کند.

رئیس اداره تعاون روستایی فریدن با بیان این که با عدم خرید تضمینی این محصول توسط دولت، کشاورزان وقت و سرمایه یک سال خود را هدر رفته می دانند؛ اذعان کرد: برای کاشت این محصول دولت امسال 396 تومان را به ازای هر کیلو سیب‌زمینی در نظر گرفته است با این تفاوت که امسال قرار نیست هر نوع سیب‌زمینی ارائه‌ شده از سوی کشاورزان خریداری شود و فقط سیب با کیفیت بالا و دارای شاخصه‌های لازم از جمله عدم وجود غدد و خاک از کشاورزان خریداری خواهد شد.

اصلانی افزود:خرید سیب با کیفیت پایین به لحاظ داشتن بار مالی هم به ضرر دولت است و هم به جهت تخریب برند سیب‌زمینی فریدن و عدم فروش آن در بازار به ضرر کشاورز تمام خواهد شد.

وی با بیان این که سیب‌زمینی فریدن حداقل باری است که در میدان میوه و تره‌بار اصفهان وارد می‌شود یاد آور شد: باید این رویه توسط بنگاه ‌دارها و همچنین مسئولان میدان میوه و تره‌بار اصلاح شود، چرا که همزمان با این بی عدالتی محصول سیب‌زمینی استان‌های کرمانشاه و همدان در میدان میوه تره‌بار اصفهان کیلویی 800 الی 900 تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که سیب فریدن تنها کیلویی 400 تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان فریدن گفت: تنها راه برون‌رفت از این بحران ایجاد صنایع تبدیلی مانند پوست‌کنی، خلال کردن، وکیوم سازی و غیره است.

اصلانی از تاسیس واحد های بسته‌بندی مناسب سیب‌زمینی در منطقه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: به دلیل ریشه دار بودن کشت این محصول از زمان های بسیار دور تا کنون در منطقه نمی‌توانیم به کشاورز فشار بیاوریم که سیب‌زمینی نکارد، اما لازم است تفکر کشاورز را به سمت ایجاد خلاقیت در بسته بندی مناسب محصولش هدایت کرده و کاری کنیم تا کشاورز در بحث فروش تنها به دولت متکی نباشد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.