کرمانشاه؛

فواید روغن کاملینا

نیازمند حضور سرمایه گذاران برای راه اندازی واحدهای روغن کشی گیاه کاملینا هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به فواید بسیار روغن کاملینا گفت: نیازمند حضور سرمایه گذاران برای راه اندازی واحدهای روغن کشی گیاه کاملینا هستیم.

دکتر دانیال کهریزی با اشاره به وجود شش هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی در استان گفت: در کنار همه پتانسیل های استان در بخش کشاورزی، وجود این تعداد نیروی انسانی نیز بسیار حائز اهمیت است.

کهریزی به گیاه روغنی کاملینا اشاره کرد وافزود: کشور بسیار به روغن این گیاه نیازمند است، زیرا روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد.

وی تصریح کرد: گیاه کاملینا محسنات بسیاری برای کشت دارد، از جمله اینکه این گیاه بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی و شوری زمین و نیز آفات و امراض است.

کهریزی افزود: این گیاه نیاز چندانی به کود نداشته و از سم پاشی نیز بی نیاز است، بنابراین می توان از آن به عنوان روغنی سالم و ارگانیک نام برد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کنجاله این گیاه نیز می تواند به عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

وی به ترکیبات این گیاه روغنی اشاره کرد و افزود: گیاه کاملینا 35 درصد روغن و 30 درصد پروتئین در خود دارد.

کهریزی تصریح کرد: این گیاه همچنین 40 درصد امگا 3 و 20 درصد امگا6 در روغن خود دارد و 95 درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه خاصیت ضدسرطانی این گیاه به اثبات رسیده است، گفت: تلاش ما این است با حضور سرمایه گذاران بتوانیم واحدهای روغن کشی گیاه کاملینا را در استان راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه روغن این گیاه با کیفیت ترین روغن دنیا است، گفت: با توجه به پتانسیل های استان در بحث کشت این گیاه امیدواریم بتوانیم زمینه صادرات روغن این گیاه را در استان فراهم کنیم.

گیاه کاملینا توسط یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه رازی(در قالب شرکت دانش بنیان) اصلاح و کشت شده و هم اکنون برای تمامی اقلیم‌های کشور و در شرایط دیم سازگاری آن تایید شده است.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حافظ
۱۹:۵۸ ۰۶ دی ۱۳۹۸
عالی
آخرین اخبار