نمایش اثری 45 ساله از شجریان در حراج هنری

حراج گوهران به نفع کودکان دارای نقص ایمنی اولیه و با آثاری از هنرمندان بنام کشور چون حسین زنده‌رودی و ... برگزار می‌شود.

نمایش اثری 45 ساله از همایون شجریان در حراج هنری

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری حراج گوهران با حضور سعیده آبشناسان مجموعه‌دار و مسئول برگزاری این حراج و همایون ارشادی مجری حراج برگزار شد.

در ابتدا آبشناسان در خصوص هدف خود از برگزاری این حراج که با 100 اثر از هنرمندان بنام تجسمی و یک اثر از محمدرضا شجریان برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این حراج 100 اثر برگزیده از مجموعه‌ای که جمع آوری آن حدود 20 سال زمان برده است، برای فروش در فرهنگسرای نیاوران به نفع کودکان دارای نقص ایمنی اولیه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث شد به سراغ برگزاری حراج گوهران بروم، دیدن مجموعه یکی از مجموعه‌دارانی بود که بعد از فوتش رها شده و کارهای ارزشمندی چون اثری از سهراب سپهری بین آنها صدمات جدی دیده بودند. سعی من بر این است تا با این حراج جریانی را راه بیاندازیم که از این پس هر مجموعه‌داری تنها به فکر انباشته کردن آثارش نباشد.

وی افزود: برای زنده نگه‌داشتن هنر و این آثار ارزشمند باید جریانی مثل کار خیر صورت بگیرد تا این کارها دست به دست بچرخند. در همین راستا ما امیدواریم بانی این امر خیر شده باشیم.

آبشناسان با اشاره به صرف عواید حاصل از فروش این حراج برای تاسیس بیمارستان کودکان در خصوص علت این انتخاب اظهار کرد: کودکان مقوله‌ای هستند که همیشه با آن درگیر بوده‌ام و از آنجایی که خود من نیز فرزندی ندارم، علاقه بسیاری به آنها دارم. به همین جهت دیدن بیماری‌ آنها آزار دهنده بود. علاوه بر اینها تاکنون برای بیماری نقص ایمنی هیچ مرکز تخصصی در کشور وجود ندارد به همین جهت ما بر‌ آن شدیم تا تمام هزینه حاصل از این حراج را صرف ساخت چنین بیمارستانی کنیم.

وی اضافه کرد: برای اطمینان مطبوعات و دیگر افرادی که در این کار شرکت می‌کنند، لازم است بگویم زمین این بیمارستان نیز در منطقه 22 دیده شده و به زودی خریداری می‌شود.

قیمت پایه آثار یکی دیگر از موضوعاتی بود که آبشناسان در خصوص آن بیان کرد: آثار انتخاب شده در این حراج کارهایی از هنرمندان بنامی چون زنده رودی، جعفر روح بخش، فریده لاشایی، ناصر اویسی، ابراهیم حقیقی، رضا بانگیز، پیلارام و ... شامل می‌شود. کارهای که در داخل و خارج از کشور همچنان با ارزش بالایی به فروش می‌رسند؛ در این حراج نیز قیمت کارها از 40 میلیون شروع شده و گران ترین آن به 700 میلیون ختم شده است، اثری که به جعفر روح بخش و منوچهر شیبانی تعلق دارد.

وی اذعان داشت: از حدود 20 سال پیش من به عنوان شاگرد خانم سیحون در کنار ایشان گالری داری و کارشناسی آثار را یاد گرفتم. به همین جهت تمامی قیمت گذاری‌ها توسط خود من انجام شده است.

آبشناسان در خصوص اصالت آثار عنوان کرد: به جهت اینکه 85 درصد از این مجموعه به طور مستقیم از خود هنرمندان خریداری شده و شاید تنها تعدادی از آنها مانند آثار جعفر روح بخش با واسطه خریداری شده است، به همین دلیل کاری وجود ندارد که اصلی نباشد.


نمایش اثری 45 ساله از همایون شجریان در حراج هنری


مدیر حراج گوهران درباره اثری که از محمدرضا شجریان در این مجموعه وجود دارد گفت: از سالها پیش آشنایی قدیمی با محمدرضا شجریان توسط یکی از اقوام ما وجود داشت و این اثر را نیز به طور مستقیم از خود ایشان خریده‌ام. کاری که متعلق به سال 1350 است.

وی با اشاره به فرهنگسرای نیاوران به عنوان محل برگزاری این حراج اظهار کرد: به جهت حضور سفیران و رایزنان فرهنگی‌ که از کشورهای خارجی دعوت کرده‌ایم، باید فضایی تشریفاتی را که امکانات امنیتی نیز داشته باشد انتخاب می‌کردیم. به همین جهت فرهنگسرای نیاوران محل برگزاری این حراج واقع شد.
 
این کارشناس هنری در بخش دیگر از صحبت‌هایش علت انتخاب همایون ارشادی به عنوان مجری حراج را بازی‌هایی خواند که در آنها بدون اغراق نقش آفرینی می‌کرد و همچنین اظهار کرد: علاوه بر نحوه بازی وی و دوستی خانوادگی که با وی دارم، معتقدم که هنر به صورت ذاتی در وجود اوست و این انتخاب تنها به جهت چهره بودن او نیست. 

آبشناسان در پایان یادآور شد: من مطمئن هستم که تمام آثار موجود در این حراج به فروش می‌رسد و این به جهت نیتی است که در پس این اقدام وجود دارد.
 
همایون ارشادی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نکاتی که در اجرای حراج‌های هنری مورد نیاز است، گفت: اجرای حراج یک حرفه است و نکات ظریفی دارد که منجر می‌شود هر کسی نتواند به راحتی از عهده آن بر بیاید. به عنوان مثال روان‌شناسی مخاطبان برای زمان اعلام آن «یک ، دو ، سه» نهایی از جمله این موارد است.
 
ارشادی همچنین با اشاره به پیوندی که از سالها پیش با هنرهای تجسمی داشته اظهار داشت: من بر حسب اتفاق بازیگر شدم و از ابتدا معماری خواندم و فعالیت‌های پراکنده‌ای نیز در زمینه نقاشی داشته‌ام. به همین جهت ارتباطم را همواره با هنر حفظ کرده‌ام.
 
مجری حراج گوهران در خصوص اصالت آثار موجود در این حراج خاطرنشان کرد: زنده بودن هنرمندان غالب آثاری که در این حراج وجود دارد، دال بر اصالت کارهای موجود است. به همین جهت هیچ شکی در خصوص احتمالات دیگر وجود ندارد.
 
حراج گوهران روز جمعه 26 آذر ماه با 100 اثر از هنرمندان بنام کشور در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.


 
انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.