جاش ارنست مدعی شد: تمدید تحریم‌ها خلاف برجام نیست

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد تمدید قانون تحریم های ایران و دستور ساخت پیشران هسته ای توسط ایران، هیچ یک موجب نقض برجام نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امشب در برابر خبرنگاران حاضر شد و به دستور امروز «حسن روحانی» رئیس ‌جمهور ایران به دو مقام ارشد دولتی در خصوص انجام اقداماتی برای راه اندازی پیشران هسته ای، واکنش نشان داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران امروز ، در واکنش به «اهمال، تعلل و نقض برجام» از سوی آمریکا، به سازمان انرژی اتمی دستور داد «برنامه‌ ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته ‌ای جهت بهره‌ گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی» و «مطالعه و طراحی و تولید سوخت مصرفی پیشران هسته ‌ای» را آغاز کند.

تصمیم ایران برای آغاز طراحی این پیشران‌ها پس از آن اتحاذ شد که کنگره آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق آرا به تمدید ده ساله قانون تحریم‌های ایران رأی مثبت دادند.

جمهوری اسلامی به هنگام اجرایی شدن برجام در نامه‌ ای به شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرده بود که تمدید تحریم‌ها به معنی وضع تحریم جدید و نقض برجام است.

خبرنگاری از ارنست پرسید آیا این اقدام رئیس‌جمهور ایران، نوعی تقابل با کنگره آمریکا نیست؟

وی ابتدا به کلیت صدور چنین دستوری از سوی روحانی پرداخت و گفت: با شما موافقم که همزمان شدن صدور بیانیه حسن روحانی با امضای قانون تمدید تحریم‌های ایران از سوی پرزیدنت اوباما، احتمالاً تصادفی نیست.

سخنگو ادامه داد: حتی در طی بررسی این طرح در کنگره، بارها اعلام کردیم که رئیس‌جمهور (اوباما) قانونی را که موجب تضعیف برجام باشد را امضا نمی‌ کند ولی خوب این قانون، موجب تضعیف توافق مزبور نیست.

ارنست مدعی شد از همان ابتدا در برابر عموم و همچنین در نشست‌های خصوصی با صراحت به ایرانی‌ها گفتیم که تمدید قانون تحریم‌های کشورشان، موجب تضعیف برجام نیست.

جاش ارنست سپس به جنبه حقوقی دستور امروز روحانی پرداخت و گفت:‌بیانیه امروز رئیس‌جمهور ایران هم بر خلاف برجام نیست.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار