پورسید مطرح کرد؛

همکاری علمی60 استاد دانشگاه با پژوهشگاه قوه قضائیه

جانشین رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: در حال حاضر 60 نفر از اساتید دانشگاه ها با پژوهشگاه قوه قضائیه همکاری می کنند و در نظر داریم دفتر پژوهشگاه در 5 استان تأسیس شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پور سید جانشین رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در نشست خبری که امروز(چهارشنبه) به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اظهار داشت: ایده پژوهشگاه قوه قضائیه از سال 1390 شکل گرفت و در سال 91 اساسنامه پژوهشگاه به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و دراین سال ها حرکت رو به رشدی داشته است.

وی افزود : در نظر داشتیم این پژوهشگاه اتاق فکری برای مسئولین قوه قضائیه باشد و منتهی به ارائه راه حل های مناسب و  تصمیم گیری شود.

پورسید بیان داشت: به طور طبیعی در پژوهشگاه شروع به شناسایی اساتید کردیم و تقریبا 60 نفر از اساتید با پژوهشگاه همکاری می کنند و به لحاظ اینکه پژوهشگاه کارکرد عملی دارد، نمی تواند از ظرفیت قوه قضائیه بی بهره باشد، 30 نفر از کارکنان قوه قضائیه که دارای تحصیلات عالی هستند در پژوهشگاه فعالیت دارند و برای ارتباط با استان ها در نظر داریم در 5 استان اصفهان، آذربایجان خراستان رضوی، فارس و مازندران دفتر پژوهشگاه تأسیس شود.

جانشین رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه افزود: اولین کارهایی که در پژوهشگاه انجام شده است، نشست های نقد رأی و انتشار رویه‌های قضایی است، نشست های نقد رأی از اساتید و قضات برای نقد آرای صادر برگزار می شود که تا کنون 120 نشست نقد رأی در تهران برگزار شده است.

وی گفت: رویکرد دیگر انتشار رویه قضایی است که کارگروهی تشکیل شده که آرا قرائت شود و مستندات آرا نیز همراه آن منتشر می شود که تا کنون 13 عنوان در دادگاه های کیفری تجدید نظر و 9 عنوان در دادگاه تجدید نظر حقوقی و 13 عنوان در دیوان عدالت اداری منتشر شده است و فضایی را برای قضات ایجاد کرده که بتوانند از رویه های قضایی اطلاع پیدا کنند.

وی افزود: در حال برنامه ریزی هستیم که از ظرفیت استان ها برای انتشار رویه قضایی همان استان استفاده شود .

پور سید گفت: تقریبا 90 عنوان پژوهشی در پژوهشگاه منتشر شده و 33 نشست علمی به انتشار رسید است.

جانشین رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه تصریح کرد: یکی از اهداف ما استفاده از مطالعات جهانی است، تا کنون 18 عنوان کار مطالعات تطبیقی با مطالعات جهانی منتشر شده و کار مطالعاتی حقوقی 10 کشور به اتمام رسید و کار مطالعه 20 کشور دیگر در حال شروع است.

 وی ادامه داد : در طول 2 سال گذشته، 2 همایش در رابطه با مطالعه آئین کیفری جدید برگزار شده است.

پورسید ادامه داد: آرای صادر شده در محاکم تجدید نظر در حال حاضر مربوط به استان تهران است.البته در حال برنامه ریزی در استان ها برای انتشار و نقد آرا و هر استان هستیم.

جانشین رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه افزود: در حال حاضر تمامی مطالعات مربوط به اصطلاحات حقوقی در حال گردآوری است و این موضوع برای اولین بار است که در کشور در حال انجام است.پس از تکمیل این طرح،مطالعات مربوطه در دولت و مجلس قابل استفاده است.

پورسید با اشاره به پژوهشکده های زیرمجموعه پژوهشگاه قوه قضائیه،گفت: 6پژوهشکده تخصصی در این مرکز فعال استگ و هر هفته نشست های حقوقی تخصصی ذر این مراکز برگزار می شود.

وی از انتشار عناوین تطبیقی جهانی خبر داد و افزود: در حال حاضر مطالعه بر روی نظام های حقوقی کشورهای مختلف در حال انجام است و قرار است از نکات مهم این نظام های حقوقی استفاده شود.

جانشین رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه به انتشار مجله ای ویژه برای قضات خبر داد و افزود: فصلنامه ای با محتوای نقد آرا برای قضات در حال انتشار است.

پور سید تصریح کرد: از حوزه معاونت اول قوه قضائیه کارهایی برای مطالعه به پژوهشگاه قوه قضائیه ارسال شده است تا ما مطالعات حقوقی لازم را بر روی آن ها داشته باشیم.

وی با اشاره به همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت تصریح کرد: در مطالعه پیش نویس های حقوقی و آئین نامه ها با این دو قوه همکاری داریم و امیدواریم مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه ما، ارتباطی بین سه قوه باشد.

جانشین رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با اشاره به پژوهشکده های زیرمجموعه پژوهشگاه قوه قضائیه،گفت: 6 پژوهشکده تخصصی در این مرکز فعال است و هر هفته نشست های حقوقی تخصصی ذر این مراکز برگزار می شود.

پورسید از انتشار عناوین تطبیقی جهانی خبر داد و افزود: در حال حاضر مطالعه بر روی نظام های حقوقی کشورهای مختلف در حال انجام است و قرار است از نکات مهم این نظام های حقوقی، استفاده شود.

وی با اشاره به مطالعات سفارشی از سوی رئیس قوه قضائیه به مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: میزان حقوق و وضعیت قضات و همچنین ورودی و خروجی پرونده ها در سیستم حقوقی سایر کشورها از جمله موارد سفارشی از سوی قوه قضائیه بود.

جانشین رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: پژوهشکده های حقوق خصوصی، جزا، بین الملل، مطالعات پایه، آمار و فناوری اطلاعات از جمله پژوهشکده های تخصصی مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه است.

پورسید افزود: به عنوان مثال طرح پابندهای الکترونیک برای زندانیان هم از جمله طرح های جدیدی است که پژوهشکده مرکز آمار و فناوری اطلاعات، مطالعات مربوط به آن را دنبال می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار