وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم فن‌بازار سال 95؛

رونمایی از 40 فناوری برتر در فن‌بازار وزارت علوم/ فناوری‌های دانش‌بنیان این فن بازار 100 میلیارد تومان به فروش می‌‌رسد


وزیر علوم در مراسم افتتاح دستاوردهای پژوهشی و فناوری و فن بازار سال 95 از 40 محصول دانش‌بنیان رونمایی کرد.


رونمایی از 40 فناوری برتر در فن‌بازار وزارت علوم/ فناوری‌های دانش‌بنیان این فن بازار 100 میلیارد تومان به فروش می‌‌رسدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهادی وزیر علوم در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار وزارت علوم از 40 محصول فناوری برتر دانشگاه‌ها، پارک‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد رونمایی کرد و گفت: هفدهمین نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته از رشد و شکوفایی زیادی برخوردار بوده است و 10 کشور اسلامی و روسیه و چین در این فن بازار شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در زمینه فن بازار، فناوری‌ها در سال 92 پنج میلیارد تومان، در سال 93، 23 میلیارد تومان و در سال 94، 43 میلیارد تومان فروش داشته‌اند که پیش بینی می‌شود فناوری‌های عرضه شده در نمایشگاه امسال تا حدود 100 میلیارد به فروش برسند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه به امر پژوهش توجه ویژه‌ای شده و آموزش‌ها عملی و کاربردی شده‌اند، افزود: تفاهم‌نامه‌ای در زمینه کارآموزی و کارورزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته شده که به معنای حضور دانشجو در عرصه‌های صنعتی است.

فرهادی عنوان کرد: همکاری‌های علمی بین‌المللی زیادی پس از برجام با کشورهای مختلف داشتیم و هیئت‌های زیادی از کشورهای برتر دنیا به ایران آمده و تفاهم‌نامه‌های زیادی بین دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری منعقد شده که علاوه بر این دوره‌های آموزشی مشترک، به اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با بسیاری از کشورها پرداختیم.

سهم یک درصدی اعتبارات پژوهشی وزارت علوم از تولید ناخالص ملی در سال 95

وزیر علوم گفت: سهم اعتبار پژوهشی وزارت علوم از تولید ناخالص ملی از 0.47 درصد سال گذشته به یک درصد در سال 95 رسیده است.

محمد فرهادی وزیر علوم  تحقیقات و فناوری در حاشیه افتتاح هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی ، فناوری و فن بازار با اشاره  به سهم اعتبارات پژوهشی این وزارتخانه گفت: سهم اعتبارات پژوهشی در تولید ناخالص ملی با اتکا به جدول 14 بالغ بر یک درصد پیش‌بینی شده بود که بخشی از آن  پرداخت شده و امیدواریم تا پایان سال مابقی این اعتبارات پرداخت شود.

فرهادی با بیان اینکه سال گذشته سهم اعتبارات پژوهشی وزارت علوم از تولید ناخالص ملی 0.47 درصد بوده افزود: امسال این اعتبارات به یک درصد رسید و بر طبق سند چشم انداز تا پایان برنامه ششم این میزان باید به حدود 3 درصد برسد. در بودجه 96 این میزان بیشتر پیش بینی شده است.

وزیر علوم با اشاره راهکارهای این وزارتخانه در حل مشکلات پژوهشگران اظهار کرد: برای کمک به پژوهشگران صندوقهای پژوهش و فناوری ، تسهیلات و بودجه‌ةایی را در اختیار آنها قرار داده تا بتواند پژوهش خود را به مرحله عرضه محصول برساند. علاوه براین صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به شرکتهای دانش بنیان کمک‌های زیادی می‌کند.

فرهادی با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی برای پژوهشگران در نظر گرفته شده افزود: قانون مالیات بر پژوهش در کمیسیون اقتصاد مجلس تصویب شده امیدواریم میزان آن بیش از 5 درصد نشود.

وی عنوان کرد: در این نمایشگاه از 40 طرح پژوهشی که به مرحله محصول رسیده‌اند ر‌ونمایی شد برخی از این محصولات فروش و حتی صادرات داشتند

فرهادی افزود: طرح‌های پژوهشی فناور‌ان در این نمایشگاه در زمینه‌های کشاورزی، آب، پزشکی و دارو بودند. دولت برای حمایت از فناو‌ران کشور قانونی را تصویب کرده که خرید محصولی که نمونه داخلی آن در کشور وجود دارد ممنوع شده و به کشور وارد نشود.

وزیر علوم با اشاره به دانش‌آموزانی که در المپیاد‌های جهانی رتبه کسب کردند و به عنوان استعداد درخشان وارد دانشگاه شده‌اند، گفت: قانونی مربوط به استعدادهای درخشان در وزارت علوم وجود دارد که دانش آموزان المپیادی از آن استفاده می‌کنند اما برخی نخبگان نیز در این حوزه اعتراض کرده و ما شکایت‌های آنان را مورد بررسی قرار داده و به بنیاد نخبگان محول کردیم تا آنها نیز بتوانند از برخی تسهیلات این چنینی استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار