مشهد؛

راه اندازی غرفه پرده خوانی در موزه شهرستان خلیل آباد

در راستای فعالیت های ساماندهی فضاهای تاریخی فرهنگی برای نوروز 96 ، غرفه پرده خوانی در موزه شهرستان خلیل آباد راه اندازی شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارن جوان از مشهد ،مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد گفت: نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است.

حمید رضا محمودی قوژدی افزود: هر یک از این آثار معنوی اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارایه می دهند.

وی گفت: موزه ها در عصر حاضر جایگاه ویژه ای در توسعه و پیشرفت صنعت جهانگردی ایفا می کنند؛ در این میان وجود موزه های محلی علاوه بر جذابیت می تواند عامل مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن جامعه ی میزبان باشد.

مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد تصریح کرد:هنر پرده‌خوانی، نوعی نمایشِ مذهبی ایرانی. در این نمایش کسی با عنوان «پرده‌خوان» از روی تصویرهایِ منقوش بر پرده، مصایب اولیای دین ــ بویژه اولیای مذهب شیعه ــ را با کلام آهنگین روایت می‌کند.

محمودی خاطرنشان کرد: ویژگی هنر و آیین پرده خوانی ایران ، روایت تصویری 72مجلس از داستان کربلا و داستان های اخلاقی ، مذهبی،تاریخی و ملی می باشد و در 500 سال گذشته تاکنون پرده خوانان ایران این آیین را برای اقشار مختلف مردم بازگو کرده اند.

وی گفت: پرده خوانی ایران از زمان صفویه تاکنون انقطاع تاریخی نداشته و در دوران رژیم پهلوی نیز 700پرده خوان در کشور وجود داشته و اکنون تعداد پرده خوانان کشور به 30پرده خوان کاهش یافته است.

مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد با اشاره بر این موضوع كه هنر و آیین پرده خوانی خلیل آباد در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت میراث معنوی به ثبت رسیده است گفت : حفظ ، پاسداری و زنده نگه داشتن از آثار تاریخی فرهنگی و نیز آداب و رسوم گذشتگان و آیین های معنوی و انتقال آن به آیندگان یكی از مهمترین اهداف سازمان میراث فرهنگی بوده كه این امر می تواند در جهت رشد و توسعه فرهنگی جوامع محلی نقش به سزایی ایفا كند .

محمودی تصریح كرد : هنر پرده خوانی در خلیل آباد دارای سابقه دیرین است و افراد زیادی در این رشته هنری فعالیت می‌كنند، که از آن جمله می توان به کربلایی حسین عارفیان، درویش پروانه، محمدعلی صولت، حبیب اله چاووش، مرشد محمدعلی و.... اشاره نمود. در حال حاضر از بازماندگان این هنر عاشورایی می توان به حاج محمد عارفیان وکربلایی قاسم دانش پژوه اشاره نمود.

وی عنوان کرد: با وجود قدمت این شهرستان در هنر پرده خوانی عاشورایی می‌طلبد خلیل آباد به عنوان مهد و مرکز پرده خوانی در استان و منطقه معرفی و با برگزاری جشنواره های مذهبی آیینی ، سوگواره ها و آموزش به نسل جدید بستر ماندگاری این هنر آیینی را فراهم نماییم.

مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد خاطرنشان کرد: با توجه به اینكه هنر آئینی پرده خوانی به عنوان یكی از مظاهر فرهنگ مذهبی و هویت محلی مردم شهرستان خلیل آباد می باشد ، موزه شهرستان با رویکرد و نگاهی نو به این مقوله ضمن احداث سن مخصوص اجرای پرده‌خوانی در محوطه موزه ، در راستای فعالیت های فرهنگی برای نوروز 96 ، تصمیم به راه اندازی غرفه پرده خوانی گرفته شد تا این فرهنگ عاشورایی را هرچه بهتر به نسل جدید معرفی گردد .

خلیل آباد با دارا بودن 11 اثر تاریخی فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی و یك اثر ثبت شده در فهرست آثار ناملموس كشور در فاصله 240 كیلومتری مشهد مقدس قرار دارد .

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.