مشهد؛

مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی آغاز شد

مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی از مقابل مهدیه مشهد آغاز شد.

 به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، پیکر مرحوم آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی صبح امروز از مقابل مهدیه مشهد تشییع شد.
 
پیکر مرحوم آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی پس از تشییع و اقامه نماز میت در حرم منور رضوی تدفین می‌شود.
 
مرحوم آیت‌الله محمد واعظ‌ زاده خراسانی در سال 1304 شمسی برابر با 23 ذیقعده 1343 قمری در شهر مشهد مقدس در یک خانواده مذهبی و روحانی که تا چند نسل از وعاظ نامی خراسان بوده‌اند دیده به جهان گشود.
 
وی پس از گذراندن دوره مکتب‌خانه و مدرسه در سال 1318 شمسی همراه پدر بزرگوارش مرحوم حاج شیخ مهدی واعظ‌خراسانی راهی نجف‌ اشرف شده و تا اواسط سال 1321 در آنجا ادبیات، مقدمات و سطوح ابتدایی فقه و اصول را فرا گرفت، در این سال به مشهد مراجعت کرد و در حوزه علمیه مشهد تحصیلات حوزوی را تا سال 1328 در رشته‌های مختلف علوم اسلامی اعم از نقلی و عقلی و معارف و نیز سطوح عالی و بخش‌هایی از درس خارج فقه و اصول را نزد استادان آن حوزه مانند آیت‌الله سید یونس اردبیلی، آیت‌الله کفائی، آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی، آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی، آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله حاج شیخ کاظم دامغانی و دیگران طی کرد.
 
در شهریور سال 1328 شمسی به حوزه علمیه قم آمد و در 11 سال از درس‌های استادان بزرگ آن سامان و مراجع تقلید وقت از جمله آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله سید محمد حجت، آیت‌الله سید صدرالدین صدر، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله اراکی و چند سال از درس اصول حضرت امام خمینی(ره) و از درس فلسفه علامه طباطبایی استفاده و در علوم نقلی و عقلی از ایشان اجازه اجتهاد دریافت کرد.
 
همچنین اجازه نقل حدیث را از شخصیت‌های بزرگ از جمله علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی، علامه سمنانی، آیت‌الله رامهرمزی و اجازه شفاهی از آیت‌الله بروجردی اخذ کرد.
 
وی در حوزه علمیه قم در تدوین کتاب «جامع احادیث الشیعه» نزد آیت‌الله بروجردی شرکت داشته است و نیز از مؤسسین و نویسندگان مجله قدیمی و پربار «درس‌هایی از مکتب اسلام» بوده و همراه بزرگان حوزه، که برخی اکنون مرجع تقلید هستند، مانند آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله نوری همدانی در تنویر افکار مردم به‌ویژه نسل جوان می‌کوشیدند.
 
یکی از پربارترین دوره‌های زندگی مرحوم آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی مربوط به زمانی است که از سال 1339 شمسی به‌جهت تدریس در دانشگاه فردوسی مشهد از وی دعوت به‌عمل آمد و با تشویق آیت‌الله شهید دکتر بهشتی در دانشکده معقول و منقول سابق (دانشکده الهیات و معارف اسلامی کنونی) به تدریس مشغول شد.
 
وی در زمینه‌های تفسیر قرآن، فقه، فقه‌الحدیث، تاریخ تفسیر، تاریخ حدیث، تاریخ علوم عقلی، تاریخ فقه، قواعد فقه، تاریخ علوم اسلامی، تاریخ اسلام و گاهی فلسفه و کلام به تدریس و ارشاد دانشجویان همت گماشت و سال‌ها به‌عنوان استاد تمام‌وقت دانشگاه به تربیت نسل جوان این مرز و بوم پرداخت.
 
همچنین نخستین دبیر‌کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، عضویت هیئت مدیره و مدیریت گروه علوم قرآن در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از دیگر فعالیت‌های این عالم گرانقدر است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.