اهواز؛

خریداری هزاران تن ذرت دانه ای از کشاورزان شوش

مدیر جهاد کشاورزی شوش از خریداری 74 هزار تن ذرت دانه ای از ابتدای زمان برداشت این محصول تاکنون از کشاورزان این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علیرضا ملک زاده مدیر جهاد کشاورزی شوش گفت:در سال زراعی گذشته 18 هزار و 428 هکتار از مزارع شهرستان شوش زیر کشت ذرت رفت که از این سطح 2 هزار و 20 هکتار ذرت علوفه ای و مابقی ذرت دانه ای بود.

وی افزود: سال گذشته حدود 500 هکتار از مزارع این شهرستان به ذرت علوفه ای اختصاص یافته بود که به دلیل استقبال کشاورزان سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری افزایش یافت.

ملک زاده استقبال دامداران خارج استان از ذرت چاپر، تاخیر در پرداخت مابه التفاوت خرید تضمینی ذرت دانه ای ،مشکل ناشی از خرید محصول ذرت توسط بورس و سرعت در کشت بعدی را از دلایل گرایش کشاورزان به برداشت ذرت بصورت علوفه ای عنوان کرد و گفت: متوسط عملکرد برداشت ذرت علوفه ای امسال در هر هکتار 43 تن بوده است.

وی متوسط عملکرد ذرت دانه ای را بیش از هفت تن در هکتار دانست و اظهار کرد:ذرت خریداری شده توسط پشتیبانی امور دام تحویل و پس از خشک کردن در بورس عرضه می شود و وجه آن نیز به کشاورز پرداخت می شود ولی مابه التفاوت آن 10 روز بعد از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شوش گفت:در حال حاضر تاکنون محصول سه هزار و 200 هکتار از مزارع ذرت شوش هنوز برداشت نشده که 50 درصد سطح برداشت نشده در روستای سرخه می باشد ضمن اینکه حدود 26 هزار تن محصول ذرت دانه ای به شهرهای همجوار دزفول و اندیمشک منتقل شده است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش به مشکل کشاورزان ذرتکار در این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت:با وجود اینکه برداشت محصول ذرت از اول آذرماه آغاز شده است با گذشت حدود یکماه از زمان برداشت هنوز مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است که این امر موجب پیگیری چندین باره کشاورزان شده است .

وی علت تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان را مشکل در سامانه انبار بورس بیان کرد و اضافه کرد :پارسال خرید ذرت با چگالی 690 و رطوبت 39 درصد انجام می شد که با پیگیری های انجام شده با توجه به رطوبت استان خوزستان مقرر شد ذرتی که از کشاورزان خریداری می شود با چگالی 650 و رطوبت 35 درصد باشد تا کشاورزان دچار ضرر نشوند ولی این مصوبه عملی نشده است.

 انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.