یاسوج؛

افزایش 23 درصدی کشف کالای قاچاق در استان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد گفت:یک هزار و 95 فقره پرونده قاچاق کالا امسال در این استان تشکیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ حسین بهمنی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در این استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: یک هزار و 95 فقره پرونده قاچاق کالا امسال در این استان تشکیل شده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این مدت 971 قاچاقچی کالا دستگیر و 408 دستگاه خودروی حامل کالای قاچاق نیز متوقف شدند.

وی افزود: عمده کالاهای قاچاق مکشوفه این مدت در کهگیلویه و بویراحمد شامل لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، برنج، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات ماهواره، پارچه، پوشاک، تلفن همراه، قطعات رایانه، کیف، کفش و لوازم یدکی خودرو بوده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قاچاقچیان دستگیر شده یک تا 10 برابر ارزش ریالی کالاهای کشف شده براساس نوع کالا جریمه می‌شوند.

وی اخذ مجوز سازمان جمع آوری فروش اموال تملیکی را از اقدام‌های خوب دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد برای مبارزه با کالای قاچاق دانست.

بهمنی وجود محلی برای نگهداری کالاهای کشف شده تا زمان تعیین تکلیف را از مزایای این مرکز ذکر کرد.

وی اضافه کرد: البته بسیاری از کالاهای کشف شده به دلیل غیراستاندارد بودن مهندم می‌شوند.

کارشناسان، اخلال در الگوی مصرف، تهدید سلامت مردم با مصرف کالاهای غیراستاندارد، تضعیف تولید ملی و کم رونق شدن فرهنگ کسب و کار را از پیامدهای منفی مصرف کالای قاچاق می‌دانند.

تجارت پنهان یا چمدانی با دامن زدن به دلالی، قانون گریزی و ضربه به پیکره تولید داخلی تنش‌های فراوانی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است که صاحب نظران مشارکت رسانه‌های ارتباط جمعی برای فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای تولید داخلی، تلاش زنان در خانواده، افزایش توانایی قدرت رقابت کالاهای داخلی و خارجی از نظر قیمت و کیفیت را راهکارهای کاهش مصرف کالاهای قاچاق می‌دانند.

براساس آمارهای رسمی درآمد سودجویان از کالاهای قاچاق در ایران سالیانه 20 میلیارد دلار است، عاملی که باعث از دست رفتن 2 میلیون فرصت شغلی جدید می‌شود.

هر کالایی که خارج از مسیر رسمی یا گمرک وارد کشور شود یا در مسیر ورود، مقررات و قوانین مربوط به صورت کامل رعایت نشود کالای قاچاق نامیده می‌شود.

به طور کلی استان‌های کشور از نظر نقش در کالای قاچاق به سه بخش تقسیم می‌شوند، استان‌هایی با بیشترین ترانزیت کالاهای قاچاق، استان‌هایی که کالاهای قاچاق را مصرف می‌کنند و استان‌هایی که محل ترانزیت کالاهای قاچاق هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نزدیکی به بنادر جنوبی کشور از مناطق ترانزیت کالاهای قاچاق کشور و ازجمله استان‌های سطح سوم است.

استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.