راه اندازی 10 مرکز تدریس زبان فارسی در سطح کشور

معاون مرکز همکاری های بین الملل وزارت علوم درباره ممنوعیت تدریس به زبان بین المللی در دانشگاهها و راه اندازی 10 مرکز تدریس زبان فارسی در سطح کشور توضیح داد.

فرج اله طالبی معاون مرکز همکاری های بین الملل وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ممنوعیت تدریس به زبان انگلیسی در دانشگاهها گفت: بدون شک برای سیاست افزایش جذب دانشجویان خارجی در دانشگاههای کشور یکی از موارد قابل تامل، توجه به زبان بین الملل است.

وی آموزش زبان انگلیسی در رشته های تخصصی را مهم دانست و ادامه داد: این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، زبان تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باید فارسی باشد.

طالبی بیان کرد: با توجه به این مصوبه تعداد مراکز آموزش زبان فارسی را افزایش داده ایم به گونه ای که از دو موسسه دهخدا و مرکز بین المللی امام خمینی (ره) در این راستا اکنون به راه اندازی 10 مرکز تدریس زبان فارسی در سطح کشور رسیده ایم و احتمالا 15 مرکز بصورت منطقه ای درکشور برای این آموزش ها انتخاب می شوند.

معاون مرکز همکاری های بین الملل وزارت علوم اظهار داشت: درحقیقت تدریس به زبان فارسی یکی از ملاکهای گسترش زبان فارسی بعنوان سیاستهای ما است.

وی افزود: با این وجود در دوره های مشترک در رشته ها و زمینه های تخصصی با دانشگاههای خارجی ترجیح ما این است که تدریس به زبان بین المللی صورت گیرد چرا که این مورد باعث افزایش جذب دانشجویان خارجی در دانشگاههای کشور می شود.

طالبی درباره تدریس زبان فارسی به دانشجویان خارجی عنوان کرد: با وجود این مصوبه، دانشجویان خارجی پذیرش شده باید ابتدا به مراکز زبان فارسی مراجعه کنند و پس از کسب نمره قبولی در آزمون استاندارد وارد دانشگاه شوند.

معاون مرکز همکاری های بین الملل وزارت علوم با بیان اینکه این مسئله کمی برای دانشجویان خارجی سخت است، یادآور شد: ملاک گسترش زبان فارسی این است که بتوانیم علم، دانش و آموزش هایمان را با زبان خود تدریس کنیم و این زبان را گسترش دهیم کما اینکه در تمام کشورهای دیگر هم این مسئله وجود دارد.

به گفته وی، هرچند برای تبدیل زبان فارسی به زبان علم یکی از ملاکها تدریس تمام رشته ها به بان فارسی است اما بهتر است در رشته ها، دوره های تخصصی و ویژه دوره های مشترک با دانشگاههای خارجی این استثنا وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار