پاسخ سوالات خود در زمينه بیماری‌های "سرطان معده " را اينجا بخوانيد

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران در خصوص بیماری سرطان معده كه سید محمد صادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران داده شده، به شرح زیر است:

علائم سرطان معده
سید محمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصين گوارش و كبد ايران اظهار داشت: علائم سرطان معده در مراحل اولیه بروز نمی کند و بیمار در بعضی موارد تا زمان پیشرفت کامل با هیچ علامتی مواجه نمی‌شود. نشانه های اولیه سرطان معده عبارت است از درد یا ناراحتی قسمت فوقانی شکم به ویژه پس از صرف غذا، سوءهاضمه: (البته به خاطر داشته باشید که سوءهاضمه داشتن لزوماً از علایم سرطان معده نیست و اکثر موارد سوءهاضمه ارتباطی با سرطان ندارد)، احساس بیماری یا بی‌میلی به غذا، کاهش وزن و یا کاهش اشتها، دفع خون در مدفوع است.

غفوری افزود: در موارد پیشرفت و شدت بروز بیماری تمام علائم اولیه البته به صورت تشدید شده همچنین احساس بیماری مداوم و خستگی بیش از اندازه، کم خون شدن در صورت خونریزی مداوم تومور( کم‌خونی باعث می‌شود تا بیمار بیش از حالت طبیعی احساس خستگی کند) تومور سرطانی بسیار بزرگ می‌شود و راه عبور غذا و نوشیدنی را مسدود می‌کند و به انسداد معده منجر می شود.

غفوری تاکید کرد: مراجعه زودهنگام به پزشک، معاینه و در صورت لزوم انجام آندوسکوپی، نمونه برداری، درخواست سی تی اسکن، سونوگرافی و یا لاپاروسکوپی تشخیصی به تشخیص به موقع کمک می کند.

راهکارهای درمانی سرطان معده
غفوری بیان کرد: در بعضی از سرطان های گوارشی سابقه فامیلی نقش مهمی دارد، بنابراین افراد با سابقه فامیلی سرطان معده و روده باید تحت نظر پزشک متخصص گوارش باشند. جراحی، شیمی درمانی و گاهی اوقات پرتودرمانی از راه های درمان سرطان معده محسوب می‌شوند.

غفوری اشاره کرد: روش درمان با توجه به عامل‌های گوناگونی مانند میزان پیشرفت سرطان و بزرگی تومور، مرحله سرطان و وضعیت سلامت عمومی موارد زیر انتخاب می‌شود.

غفوری تصریح کرد: رعایت رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی نقشی حیاتی در درمان سرطان دارد و از بیمار خواسته می‌شود تا به متخصص تغذیه مراجعه کند، مشاوره با روانپزشک نیز از جمله مواردی است که در بالابردن روحیه بیمار و بهبود روند درمان بسیار کمک کننده است.

پیشگیری از سرطان معده
غفوری اظهار داشت: با رعایت نکته‌هایی ساده و ایجاد تغییرهایی کوچک در زندگی روزمرّه خطر ابتلا به این بیماری کاهش پیدا می کند که افزایش و تنوع در مصرف میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه‌ در پیشگیری از بیماری موثر است. 

غفوری گفت: کاهش مصرف غذاهای شور و دودی، ترک دخانیات و قلیان که خطر ابتلا به سرطان معده و انواع سرطان را افزایش می‌دهد، در پیشگیری از این بیماری تاثیرگذار است. 

درمان سندروم روده تحریک پذیر 
غفوری عنوان کرد: مصرف دارو در درمان سندرم روده تحریک پذیر، نفخ شدید و احساس سنگینی پس از صرف غذا تاثیر موقتی دارد. 

غفوری گفت: سندروم روده تحریک‌ پذیر (IBS) اختلال رایجی است که بر روده بزرگ تأثیر می‌گذارد و معمولاً درد در ناحیه شکم، دل درد، دل‌پیچه، افزایش گاز روده، نفخ، اسهال و یبوست را به دنبال دارد که این بیماری عارضه‌ای مزمن است و باید در دراز مدت درمان شود.

غفوری تصریح کرد: علائم سندرم روده تحریک‌ پذیر را غالباً می‌توان با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی و آگاهی از ماهیت این عارضه مدیریت کرد، درمان‌های روان‌شناختی یا دارویی نیز در بعضی موارد مؤثر هستند که استفاده از برنامه تغذیه ای مناسب، مواد غذایی حاوی فیبر، صرف وعده‌های غذایی منظم و آهسته غذا خوردن، عدم حذف وعده‌های غذایی یا ایجاد نکردن فاصله طولانی بین دو وعده، نوشیدن دست‌کم هشت لیوان مایعات در روز (به ویژه آب و دیگر نوشیدنی‌های بدون کافئین)، ورزش، کاهش استرس، فعالیت‌های فیزیکی مانند یوگا، پیلاتس یا تای چی و ورزش منظم مانند پیاده‌روی، دویدن یا شنا در کنترل آن موثر است.

آیا باکتری هلیکوباکتر خطرناک است؟
غفوری اشاره کرد: هلیکوباکترپيلوری یا میکروب معده نوعی باکتری است که پس از چندین سال، باعث بوجود آمدن زخم معده یا زخم بخش بالایی روده کوچک می‌شود، درصورت وجود درد معده و شک به زخم معده حتما باید این عضو بدن را از نظر وجود اين ميكروب بررسي و درمان نمود و در صورتی که این میکروب باعث زخم شود در درازمدت ممکن است زمینه ساز سرطان معده باشد. 

غفوری تاکید کرد: اين باكتري همانند ساير عفونت هايي كه توسط باكتري ها ايجاد مي شود، نيازمند مصرف آنتي بيوتيك همراه با داروهايي كه كمك به ريشه كني آن مي كنند(مهار كننده ترشح اسيد معده مثل امپرازول و يا پنتوپرازول و قرص بيسموت كه همانند پانسمان روي بافت معده را مي پوشاند) مي باشد. معمولا براي ريشه كني هليكوباكتر بسته به منطقه جغرافيايي كه فرد در آن زندگي مي كند، از رژيم مناسب آن منطقه استفاده مي شود. در حال حاضر رژيم رايج در كشور ما استفاده از دو نوع آنتي بيوتيك همراه با كاهنده اسيد و بيسموت است.

مصرف داروهایی مانند فاموتیدین و امپرازول باعث سرطان معده می شود؟
غفوری بیان کرد: داروهای مهار کننده ترشح اسید معده نظیر امپرازول و کاهنده اسید نظیر فاموتیدین عارضه خاصی ندارند، بطوریکه سازمان FDA مصرف امپرازول برای سنین زیر 19 سال بدون خطر عنوان کرده است.

هشدار خون در مدفوع را جدی بگیرید 
غفوری اظهار داشت: علت خون در مدفوع خونریزی قسمتی از دستگاه گوارش است. گاهی اوقات میزان خون به قدری کم است که تنها با آزمایش خون پنهان یا مخفی تشخیص داده می‌شود. در زمان‌های دیگر، خون به خوبی در مدفوع مشخص است (مدفوع خونی). خونریزی ای که در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود باعث می‌شود که مدفوع مشکی و قیری شکل به نظر برسد. بیماری دیورتیکولی در روده، شقاق مقعد، بیماری کولیت روده، هموروئید یا بواسیر، پولیپ، سرطان، مشکلات مری و زخم معده می تواند منجر به ایجاد خون در مدفوع شود.

علل نفخ در روده
غفوری افزود: بلعیدن هوا و فعالیت‌هایی که باعث می‌شود فرد هوا را ببلعد شامل نوشیدن سریع مایعات، آدامس جویدن، استعمال دخانیات، مکیدن آب نبات سفت، نوشیدن مایعات کربن دار، دندان مصنوعی نامناسب و تنفس سریع، کمبود لاکتاز، سندروم سوء جذب، یبوست و مصرف برخی غذاها سبب ایجاد گاز و نفخ روده می شود.

راهکارهای درمان بی اشتهایی 
غفوری تصریح کرد: برخی عوامل مانند عفونت ها، سوتغذیه، روند پیری، داروها، تغییر برنامه زندگی و استرس ها می توانند موجب بی اشتهایی شوند که استفاده از مواد غذایی به اندازه نیاز، مصرف مکمل های مولتی ویتامین، کم کردن حجم غذا و افزایش وعده های غذایی، ورزش منظم و کنترل استرس از راهای درمان بی اشتهایی است.

شنیده شدن صدای آب در معده
غفوری بیان کرد: شنیده شدن صدای آب در معده می تواند ناشی از کندی حرکت دستگاه گوارش باشد، البته این صدا بلافاصله پس از مصرف عذا طبیعی است زیرا غذا در معده به صورت کیموس در آمده و تا ساعتی در معده باقی می ماند و حرکت آن در معده موجب احساس صدای آب شود.

مشکل دفع 
غفوری گفت: اشکال در دفع می تواند خود را بصورت یبوست، دفع ناکامل، همراه با درد و سوزش نشان دهد که از علل اشکال در دفع می توان به اختلال در حرکت دستگاه گوارش، التهاب روده، روده تحریک پذیر، بدخیمی های روده، شقاق مقعد و هموروئید(بواسیر) اشاره کرد.

درد معده ناشی از استرس و افزایش اسید معده چیست
غفوری تاکید کرد: ابتدا باید علت درد معده مشخص شود و در صورت لزوم آندوسکوپی انجام شود، درمان مناسب با آن صورت پذیرد، اگر درد معده با تشخیص پزشک تنها به علت استرس و افزایش اسید معده باشد می توان با انجام ورزش هایی که استرس را کم می کنند مانند یوگا و مصرف داروهای آرام بخش موثر بر دستگاه گوارش مانند کلیدینیوم سی و نیز کاهنده های اسید مانند امپرازول و یا پنتوپرازول آن را درمان کرد.

آیا سرطان‌معده با برداشتن معده درمان‌می شود؟
غفوری اضافه کرد: سرطان معده بنابر تشخیص، میزان پیشرفت سرطان و بزرگی تومور، مرحله سرطان و وضعیت سلامت عمومی بیمار متفاوت است. در بسیاری از موارد جراحی معده و برداشتن قسمت درگیر به بهبودی و درمان بیمار کمک می نماید.

احساس درد و سوزش مسیر بلع غذا تا معده به همراه افزایش بزاق 
غفوری تاکید کرد: این حالت ریفلاکس معده یا برگشت اسید معده نام دارد. این حالت بدلیل برگشت اسید معده به مری ایجاد شده و شل بودن دریچه پیلور(محل اتصال معده به مری) علت شایع آن است.

درد و سوزش معده از علائم سرطان معده است؟
غفوری عنوان کرد: در بسیاری از موارد سرطان معده علامت خاصی ندارد ولی ممکن است تنها علامت اولیه آن درد و سوزش معده باشد. با توجه به اهمیت این موضوع اگر درد و سوزش طول کشیده و با مصرف دارو کنترل نشده باشد می باید معاینه دقیق و در صورت لزوم آندوسکوپی انجام شود.

علت سوزش ادرار و و تیره شدن رنگ آن
غفوری بیان کرد: سوزش و تیره شدن ادرار اغلب به دنبال عفونت کلیه و مجاری ادراری اتفاق می افتد، ولی باتوجه به سن و جنس بیمار سایر علل نظیر سنگ کلیه، التهاب بافت کلیه، بزرگی پروستات در مردان و عفونت های دستگاه تناسلی در خانم ها، مطرح می باشد.

معده دردی که با خوردن مایعات برطرف می شود 
غفوری گفت: در کل اگر درد معده با مصرف غذا یا نوشیدن آب بهتر شود، بیشتر زخم یا التهاب اثنی عشر مطرح است.

شل شدن و تغییر رنگ مدفوع 
غفوری تاکید کرد: کولیت یا همان التهاب روده، خونریزی های گوارشی، اختلالات عروق روده، بدخیمی ها و نیز بیماری های مقعد نظیر شقاق و بواسیر از علل مهم تغییر در شکل و رنگ مدفوع می باشند که حتما می بایست مورد توجه قرار گرفته و در صورت لزوم کولونوسکوپی انجام شود.

درمان سنگینی و درد شکم
غفوری اظهار داشت: سنگینی شکم اغلب به علت نفخ و گاز معده و روده ایجاد می شود، مصرف منظم فیبر، ورزش منظم، غدای کم حجم و مصرف کم چربی و کلسترول به درمان احساس سنگینی شکم کمک می کنند.

غفوری افزود: ولی درد شکم یک علامت مهم گوارشی بوده که باید علت آن را جستجو نمود. بیماری های معده، روده، طحال و بیماری های کبد و مجاری صفراوی بوده که باید مورد بررسی قرار گیرد.

گاستریت مزمن و درمان التهاب مخاط دیواره معده چیست
غفوری بیان کرد: التهاب بافت معده يا همان گاستريت را در اصطلاح ورم معده مي گويند، ورم معده ممكن است بر اثر ميكروب هليكوباكترپيلوري، مصرف مداوم مسكن ها يا مصرف الكل باشد و بايد بر اساس عامل ايجاد كننده ورم معده درمان صورت پذيرد. 

غفوری یادآور شد: ترک مصرف سيگار و الكل، کاهش مصرف مسكن ها به حداقل ممكن و در صورت وجود ميكروب درمان آنتي بيوتيكي به همراه داروهاي كاهنده اسيد معده برای گاستریت موثر است که ورم معده به عنوان يك علامت اوليه، قابل درمان مي باشد و خطرناك نيست ولي اگر پيگيري و درمان نشود، با گذشت زمان ممكن است تبديل به زخم معده و حتي سرطان معده شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
nas
۲۲:۳۷ ۲۵ تير ۱۴۰۰
من معدم درد میگیره بعد هرچیزی که میخورم خطرناک نیس؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید علیزاده
۰۴:۰۴ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام دخترم سرطان معده داره دکتز کلنیک مسعود میگه گرید ۳ هست دخترم خوب میشه راهنمائیم کنید در ضمن ۳۷ سال داره ممنون
Iran (Islamic Republic of)
rahil azadi
۰۲:۰۴ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید.ببخشید من یک سوال داشتم الان نزدیک به 6 ساله دلدرد شدید دارم.دکتر رفتم گفتن مربوط به عصبی بودن شما است.قرص بیسموت استفاده میکنم.ولی جدیدا رودهها وشکمم صدا میدهند.ونفخ شکمی دارم.که خیلی اذیت میشم.گاهی وقت ها یبوست دارم.وبیشتر وقت ها شکمم شل کار میکنه.جوری که اب بدنم کم شده.میشه بنده را راهنمایی کنید؟ایا بنده سرطان معده دارم یا روده؟
Iran (Islamic Republic of)
گلی
۱۲:۵۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید یه سوال میخواستم بدونی بیمار سرطان معده که بهش گفتن سرطان پخش شده فقط باید شیمی درمانی بشی خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۵۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
سلام پدر من 71سال داره الان حدود 5 مماه ک درد معده داره اندوسکپی نوشته نمونه برداری کردندسی تی اسکن داده حالا سونوگرافی گرفتن بنظرشما مشکلش چیه یکمم کم خوون شده
Saudi Arabia
جواد
۰۰:۵۹ ۱۷ تير ۱۳۹۷
با درود فراوان
سوال داشتم خدمت بزرگواران
همسر من سرطان معده داره که کارش به شیمی درمانی نکشید و داره با آمپول خوب میشه فعلا جواب داده
از آشنایان و دوستان و حتی یک خانم مشاوره روانشناسی راهنمایی کرده که اگر باردار بشه به احتمال رفع بیماری وجود داره
خواستم بدونم حقیقت داره این موضوع یا خیر
با سپاس فراوان
Iran (Islamic Republic of)
شبنم موسوی
۰۹:۵۶ ۰۳ تير ۱۳۹۷
سلام. ببخشید من اگر در مورد سرطان خواهرم سوال بپرسم پاسخ دهید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
BadBoy
۱۶:۵۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۶
ممنون از شما
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۰۰:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید.یه سوال داشتم ازتون در مورد سرطان معده.خواهر من مشکل معده داشت و به شدت درد میکشید از این بابت به مدت چن ماه.به تازگی متوجه شدم ک پودر شوینده خورده.به خاطر شرایط معده اش بستری بودو الان هم علائم سرطان معده رو داره کاملا.حتی اون موقعم داشت.بهم گفت که داره شیمی درمانی میشه و اگ شیمی درمانی جواب نده سرطان میگیره.من سوالم اینه ایا قبل سرطان هم شیمی درمانی انجام میدن؟؟؟حس میکنم بهم دروغ میگ و الان سرطان داره.چون اصولا بعد سرطان بایو شیمی درمانی انجام بشه.تورو خدا جواب سوالمو بدین.ایا هنوز سرطان نگرفته؟یا ک شیمی درمانی فقط بعد سرطان انجام میشه.
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۰۰:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید.یه سوال داشتم ازتون در مورد سرطان معده.خواهر من مشکل معده داشت و به شدت درد میکشید از این بابت به مدت چن ماه.به تازگی متوجه شدم ک پودر شوینده خورده.به خاطر شرایط معده اش بستری بودو الان هم علائم سرطان معده رو داره کاملا.حتی اون موقعم داشت.بهم گفت که داره شیمی درمانی میشه و اگ شیمی درمانی جواب نده سرطان میگیره.من سوالم اینه ایا قبل سرطان هم شیمی درمانی انجام میدن؟؟؟حس میکنم بهم دروغ میگ و الان سرطان داره.چون اصولا بعد سرطان بایو شیمی درمانی انجام بشه.تورو خدا جواب سوالمو بدین.ایا هنوز سرطان نگرفته؟یا ک شیمی درمانی فقط بعد سرطان انجام میشه.
Iran (Islamic Republic of)
اسدي
۱۴:۲۸ ۰۳ دی ۱۳۹۵
با سلام
بسيار ممنون از مطالب بسيار خوبتون. ممنون از آقاي دكتر غفوري بابت مطالبشون
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۲:۰۰ ۰۳ دی ۱۳۹۵
ببخشید بعد جواب سوال کو؟
آخرین اخبار