قم؛

پیش بینی برداشت ۴ هزار تن طلای سفید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان این که 1۴۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت پنبه قرار دارد گفت:پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۴ هزار تن انواع این محصول از مزارع قم برداشت شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛طلایی با توجه به این که در سال جاری حدود ۴۰ درصد از مزارع پنبه استان به شیوه مکانیزه آبیاری شده که این موضوع کاهش مصرف آب را به همراه داشته است ،گفت:1۴۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت پنبه است که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۴ هزار تن انواع این محصول از مزارع استان برداشت شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار 2۸۰۰ کیلوگرم پنبه برداشت شود، اظهار کرد: در صورت واردشدن دستگاه برداشت پنبه پیش‌بینی می‌شود به برداشت ۶ هزار تن محصول دست یابیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان دلیل استقبال کم‌رنگ کشاورزان از کشت پنبه را نبود حمایت از مباحث بازرگانی پنبه عنوان کرد و افزود: در گذشته بیش از ۸ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت پنبه بوده است. اگرچه کشت پنبه برای کشاورزان درآمدزاست، کمبود منابع آبی و قیمت پایین خرید تضمینی از مهم‌ترین دلایل کاهش استقبال کشاورزان بوده است.

 حمیدی در ادامه گفت: بخش جعفرآباد بیشترین سطح زیر کشت پنبه را دارد چرا که اراضی این منطقه بازدهی و کیفیت مطلوب منابع آبی خاکی دارد و قمرود و قنوات در رتبه‌های بعدی کشت پنبه استان هستند.

کار‌شناسان انواع پنبه‌های استان قم از نوع درجه یک سفید می‌دانند که این پنبه در نساجی تبدیل به پارچه می‌شود و پنبه‌دانه نیز در صنایع روغن‌کشی تبدیل به روغن کنجاله می‌شود. از مزایای این محصول پرسود همین بس که حتی ضایعات دستگاه‌ها نیز در صنایع مبل‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع هیچ چیزی از محصول پنبه دورریز ندارد.

خادمی یکی از کشاورزانی که مزارع خود را زیر کشت پنبه برده است اظهار کرد: امسال برداشت محصول خوب بود اما مشکل ما قیمت پایین خرید پنبه است. زمان فروش پنبه، مسئولان کارخانه‌ها می‌گویند پنبه و الیاف از خارج وارد کشور شده است و همین موضوع سبب کاهش قیمت پنبه می‌شود و این روند به نفع کشاورز نیست.

بنا به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان، با وجود این‌که قیمت تضمینی پنبه در لایحه بودجه دولت تصویب می‌شود، خرید تضمینی زمانی صورت می‌گیرد که قیمت خرید تضمینی از قیمت بازار کمتر است که در چنین شرایطی برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار