قم؛

قابلیت کشت زعفران در ۳۰ درصد زمین‌های کشاورزی قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از کشت زعفران در ۱۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم خبر داد و گفت: ۳۰ درصد زمین‌های این استان قابلیت کشت زعفران را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ محمدرضا طلایی اظهار داشت: زعفران گیاه دارویی است که نیاز آبی بسیار کمی دارد و به دلیل همین نیاز کم آبی در برنامه تغییر الگوی کشت استان، جزو ردیف کشت قرار گرفته است که می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات پرآب بر باشد.
 
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰ هکتار کشت زعفران در استان قم داریم، اظهار داشت: در حال حاضر میانگین برداشت زعفران در استان قم دو کیلوگرم در هر هکتار می‌باشد که ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد.
 
طلایی بیان داشت: سعی می‌کنیم با توسعه این کشت به خصوص در مناطق کوهستانی، شرایطی را فراهم آوریم تا کلیه اعضای خانواده کشاورز بتوانند در مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران مشارکت نمایند تا به این وسیله هزینه‌های کارگری را پائین بیاوریم و درآمد کشاورزان را افزایش دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه برداشت زعفران در استان قم بیش از ۲.۵ برابر افزایش داشته است، گفت: سال گذشته برداشت زعفران در استان قم کمتر از ۳ کیلوگرم بوده است که امسال این میزان به ۸ کیلوگرم رسیده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، گفت: محدودیت‌های منابع آبی در استان قم ایجاب می‌کند که به سمت کشت محصولات کم آب بر قدم برداریم و برای حفظ سرمایه کشاورز و استمرار و پایداری آن، باید محصولاتی نظیر زعفران را جایگزین محصولات پرآب بر نمائیم.
 
طلایی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد زمین‌های استان قم قابلیت کشت زعفران را دارد، افزود: در حال حاضر کشت زعفران در استان قم به صورت آزمایشی در حال انجام است و در سال‌های آینده سطح زیر کشت این محصول افزایش پیدا خواهد کرد.
 
وی کیفیت محصول زعفران استان قم را مطلوب عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه در استان خراسان که قطب تولید زعفران کشور است و کشاورزان نیز تجربه چندین ساله در این خصوص دارند، اما کیفیت محصول زعفران استان قم نیز بسیار مطلوب است.
 
وی اضافه کرد: در استان قم باید تلاش کنیم تا بتوانیم عملکرد بهترین در واحد سطح در زمینه برداشت محصول زعفران داشته باشیم تا بتوانیم کشت این محصول را اقتصادی نموده و در راستای افزایش درآمد کشاورزان گام برداریم.

انتهای پیام/ج
برچسب ها: قم ، کشت ، زعفران ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.