اصفهان؛

کلنگ‌زنی پروژه متروی شاهین‌شهر- اصفهان در دهه فجر امسال

شهردار شاهین‌شهر با بیان اینکه امسال بیش از 100 میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت، گفت: پروژه متروی شاهین‌شهر- اصفهان دهه فجر امسال کلنگ‌زنی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از اصفهان،حسین امیری  در نشست خبری با خبرنگاران به سؤالاتی در مورد ویژگی‌های شاهین‌شهر، افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌ها، بهشت معصومه(س)، زمان عملیاتی شدن پروژه مترو شاهین شهر- اصفهان، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، الحاق شهر گرگاب به شاهین‌شهر، اقتصاد مقاومتی و... پاسخ داد.

وی در ادامه با اشاره به وجود اقوام مختلف از جمله بختیاری، لر، کرد، بلوچ و عرب در شاهین‌شهر اظهار کرد:‌ امروزه به‌ خوبی شاهد هستیم این اقوام در شاهین‌شهر بدون هیچ‌ گونه مشکلی در کنار هم زندگی می‌کنند و این خود نوعی وحدت اسلامی است.

شهردار شاهین‌شهر با بیان اینکه از شهر شاهین‌شهر به‌ عنوان شهر «دانش و خلاقیت» نام‌برده می‌شود، افزود: علت اینکه شاهین‌شهر این صفت را به خود گرفته به دلیل نوآوری‌ها و ابتکاراتی است که جوانان این شهر داشته‌اند و همچنین رشد فزاینده علمی آن در سطح کشور بوده است.

امیری تصریح کرد: چند معیار برای نشان دادن استعدادها و خلاقیت‌های هر شهری در نظر گرفته می‌شود که یکی از آن‌ها رشد علمی همان شهر توسط نخبگان و استعدادهای برتر و دوم بحث شاداب بودن و پویایی است.

وی با بیان اینکه شاهین‌شهر از نظر زنده‌ بودن و همچنین پویایی و شادابی با سایر شهرهای ایران خیلی متفاوت است، ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های شاهین‌شهر نظم‌پذیری و قانون‌گرایی شهروندان این شهر است.

شهردار شاهین‌شهر گفت: همه شهروندان شاهین‌شهری از برنامه‌های آموزشی شهرداری استقبال می‌کنند، همه این اتفاقات در حالی است که در سند چشم‌انداز و برنامه 5 ساله توسعه شاهین‌شهر به‌ خوبی به آن توجه شده است.

امیری با بیان اینکه شاهین‌شهر ظرفیت‌های بسیار بالایی در خود جای‌ داده و می‌تواند سرریز جمعیت کلان‌شهر اصفهان را نیز در خود اسکان دهد، بیان داشت: راه‌های مواصلاتی که از اطراف شاهین‌شهر می‌گذرد و روزانه محل تردد بیش از صدها خودرو به شمال و جنوب ایران است اهمیت این شهر استراتژیک را دو چندان کرده است.

شهردار شاهین‌شهر با بیان اینکه اساس ریل‌گذاری امروز در شهرداری شاهین‌شهر برنامه 5 ساله دوم و همچنین بودجه سنواتی است که هر ساله به نگارش در می‌آید و پس از تصویب توسط اعضای شورای شهر جهت اقدام به شهرداری ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 90 میلیارد تومان در حوزه عمرانی هزینه شد که دستاورد آن اجرایی شدن 70 پروژه کوچک و بزرگ بود.

امیری افزود: برای امسال نیز بیش از 100 میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت که تا پایان سال 1395 باید 75 پروژه در این شهر عملیاتی شده باشد.

وی در ادامه به مهم‌ترین این پروژه‌ها اشاره داشت و گفت: مجموعه سالن معراج در بهشت معصومه(س)، بازار روز میلاد با مشارکت بخش خصوصی، بوستان فدک، مدرسه ابتدایی محله‌ میلاد، جدول‌گذاری و آسفالت گذاری بلوار شاهد حاجی‌آباد، احداث کلانتری گلدیس، احداث بنای یادمان شهدای گمنام در بوستان انقلاب، احداث ساختمان شماره 4 آتش‌نشانی در محله مسکن مهر و الحاق 5 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهری از جمله این پروژه‌ها بوده است.

شهردار شاهین‌شهر ادامه داد: احداث 12 بوستان و پارک محله‌ای در سطح شهر، احداث ساختمان اداری سازمان اتوبوس‌رانی، احداث بازار میوه و تره‌بار در خیابان طالقانی، احداث 3 زمین چمن مصنوعی با مشارکت بخش خصوصی، احداث گل‌فروشی و گلخانه با مشارکت بخش خصوصی، احداث میدان‌های فردوسی و دانشگاه، احداث پل عابر پیاده به طول 163 متر در سه‌ راه عطار که به دلیل پیچیدگی‌های فنی در نوع خود در کشور بی‌نظیر است نیز از دیگر پروژه‌های شهرداری است.

امیری اضافه کرد: احداث کمربندی خروجی بهشت معصومه(س)، احداث خیابان واقع در ضلع غربی خیابان پردیس، زیرسازی و جدول‌گذاری سایت اداری، روکش آسفالت معابر، احداث بوستان سهراب سپهری، احداث بوستان فاز دوم گلدیس، تکمیل پروژه ایمن‌سازی دیوارهای سیلابی شهر، تکمیل سالن آمفی‌تئاتر نگارستان از این دست پروژه‌ها هستند.

وی در ادامه به سایر پروژه‌های شهرداری شاهین‌شهر مانند پروژه کمپین شرق، ساختمان جدید شهرداری، مجموعه تجاری خدماتی میدان امام حسین(ع)‌ با وسعتی بالغ‌ بر 45 هزار متر مربع و با مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: پارک‌ سوار سازمان اتوبوس‌رانی که در کنار فرهنگ‌سرای اشراق در حال اجرا است، مجتمع تجاری تفریحی خیابان طالقانی با مشارکت بخش خصوصی، آماده‌سازی محله بروم، احداث مدرسه 12 کلاسه ردانی‌پور که به نام شهدای مدافع حرم نام‌گذاری شده است و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد نیز از پروژه‌های دیگر هستند. 

شهردار شاهین‌شهر در ادامه بیان داشت: پارک محله همت که دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، فرهنگ‌سرای خانواده با زیربنای بالغ بر 5 هزار مترمربع ویژه بانوان، مجتمع تجاری اداری و خدماتی نور (سیتی سنتر) با زیربنای بیش از 6 هزار متر مربع در حال اجرایی شدن است، فرهنگ‌سرای هنر و دانش و خلاقیت، اجرای فاز دوم انتقال توسعه پساب شهر جهت توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هاست و با حضور مسؤولان استانی در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ایستگاه مکانیزه اتوبوس در سه‌ راه فردوسی و پارکینگ طبقاتی آدینه در خیابان فردوسی شاهین‌شهر که در حال تکمیل است، سایر پروژه‌های درحال پیگیری هستند.

امیری در ادامه با بیان اینکه اعتقاد جدی و راسخ به اقتصاد مقاومتی داریم و داشته‌ایم، تصریح کرد:‌ در همان ابتدای سال کمیته‌ای به نام کمیته اقتصاد مقاومتی در این شهرداری راه‌اندازی شد تا همه سیاست‌ها و برنامه‌های عمرانی شهرداری شاهین‌شهر را بر اساس شعار سال پیش ببریم.

وی بیان داشت: استفاده از پساب تصفیه شده شاهین‌شهر جهت جلوگیری از هدر رفتن آب‌های زیرزمینی با توجه به اینکه شهرداری شاهین‌شهر نزدیک به 350 هزار هکتار فضای سبز در سطح شهر دارد و اگر بخواهد از این میزان حراست کند، باید همه آب‌های زیرزمینی را صرف این امر کند، یکی از پروژه‌های مهم است.

شهردار شاهین‌شهر یادآور شد: به همین دلیل منبع 10 هزار مترمکعبی در غرب شاهین‌شهر برای موضوع تصفیه پساب شاهین‌شهر ساخته شد که تاکنون 7 کیلومتر لوله‌گذاری صورت گرفته است و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

امیری خاطرنشان کرد: در سازمان تاکسیرانی شاهین‌شهر با همکاری رانندگان 80 دستگاه تاکسی جدید جهت بهسازی ناوگان تاکسیرانی وارد محدوده حمل‌ و نقل ناوگان تاکسیرانی شاهین‌شهر شد.

وی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه پروژه متروی شاهین‌شهر به اصفهان و برعکس، ابراز کرد: پروژه متروی شاهین‌شهر- اصفهان ابتدا قرار بود در محور شرق جاده مواصلاتی شاهین‌شهر به اصفهان اجرایی شود، ولی با مطالعاتی که مجدداً صورت گرفت و با مصوبه شورای عالی ترافیک کل کشور به غرب شاهین‌شهر انتقال یافت؛ شهرداری شاهین‌شهر در چند سال اخیر مطالعاتی مختلفی ازجمله زیست‌محیطی در این زمینه انجام داده است.

شهردار شاهین‌شهر در ادامه بیان داشت: طول این مسیر نزدیک به 19 کیلومتر است که نزدیک به 6 کیلومتر آن در حوزه شهرستان اصفهان و 13 کیلومتر دیگر آن در حوزه شهرستان شاهین‌شهر و میمه تا میدان استقلال اصفهان است.

امیری ادامه داد: نزدیک به 800 میلیارد تومان برای اجرایی شدن این پروژه عظیم پیش‌بینی‌ شده است که نزدیک به 550 میلیارد تومان این بودجه جهت خرید واگن و ریل است.

وی افزود: با همکاری نماینده شاهین‌شهر در مجلس در تلاش هستیم از طریق ماده 215 قانون برنامه 5 ساله پنجم بتوانیم اعتبارات دولتی را که از طریق مجلس شورای اسلامی تخصیص پیدا می‌کند برای پروژه بگیریم، بنابراین در این خصوص اسناد و مدارک لازم به سازمان برنامه‌ و بودجه کل کشور ارائه‌ شده است.

شهردار شاهین‌شهر تأکید کرد: پروژه متروی شاهین‌شهر - اصفهان هم می‌تواند به کاهش آلودگی و هم به کاهش ترافیک منطقه کمک به سزایی کند، مراسم کلنگ زنی عملیاتی شدن این پروژه دهه فجر امسال با حضور مسؤولان استانی انجام خواهد گرفت.

امیری اظهار کرد: برای اجرایی شدن این پروژه تفاهم‌نامه‌ اولیه‌ای با شرکتی چینی جهت استفاده از فاینانس آن بسته‌ شده است و بر اساس این تفاهم‌نامه فعالیت شرکت چینی بعد از ریل‌گذاری آغاز خواهد شد و تا قبل از مراحل ریل‌گذاری در تعهدات شهرداری شاهین‌شهر است.

وی در ادامه با بیان اینکه الحاق شهر گرگاب به شاهین‌شهر باید به تصویب شورای شهر گرگاب و شاهین‌شهر برسد و نهایتاً برای تائید نهایی به استانداری و وزارت کشور ارسال شود، گفت: به نظر می‌رسد اگر این الحاق صورت گیرد، می‌تواند کمک شایانی به رشد هر دو شهر داشته باشد.

شهردار شاهین‌شهر بیان داشت: یکی از سیاست‌های اصلی شهرداری شاهین‌شهر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و توان داخلی شهر است، اما شهرداری توانایی جذب همه جوانان با استعداد شاهین‌شهری را ندارد در حالی که شهرداری باید در کمک کردن به بروز استعدادها تلاش کند.

امیری با بیان اینکه آلودگی هوا مهم‌ترین معضل شهری شاهین‌شهر است، تصریح کرد: با توجه به حجم زیاد تردد خودرو و صنایع اطراف منطقه متأسفانه آلودگی هوای شاهین‌شهر بیش از گذشته افزایش پیدا کرده، هر چند اقداماتی از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر صورت پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در طی یک سال و نیم گذشته بیش از 30 هکتار به فضای سبز شاهین‌شهر اضافه‌ شده و بیش از 20 هزار درخت در حاشیه اتوبان آزادگان کاشته شده است، همچنین در حال مطالعات احداث پارک کوهستان در غرب شاهین‌شهر نزدیک به 200 هکتار هستیم.

شهردار شاهین‌شهر یادآور شد: شهرداری به چهار مرکز سلامتی که امسال در شاهین‌شهر افتتاح شده و به بهره‌برداری رسید نزدیک به 400 میلیارد تومان با صدور پروانه‌های آن‌ها به‌ صورت رایگان کمک کرد.

امیری در ادامه گفت: مباحث حقوق شهروندی یکی از موضوعات کاملاً تخصصی است، ولی می‌توانیم زمینه آموزش را فراهم کنیم و در همین خصوص فرهنگ‌سرایی به نام فرهنگ‌سرای شهروند راه‌اندازی شده و به آن ابلاغ‌ شده که در راستای حقوق شهروندی آموزش‌های لازم را به آحاد مختلف مردم شاهین‌شهر به‌ خصوص دانش‌آموزان بدهند.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته در راستای حقوق شهروندی اطلاع‌رسانی عمومی در شهر است که همواره تأکید شده که در جهت نظم‌پذیری و قانون‌گرایی صورت پذیرد.

شهردار شاهین‌شهر با بیان اینکه ساخت‌ و سازهای غیر مجاز یکی دیگر از معضلات شهری شاهین‌شهر است، ادامه داد: ساخت‌ و ساز غیر مجاز در سطح شهر کاهش پیدا کرده و در مورد سد معبر نیز به مأموران شهرداری تأکید شده است با مردم با خوش‌رفتاری برخورد کنند، اما جایی که نیاز به اعمال قانون بود، انجام دهند.

امیری در پایان با اشاره به یکی از ظرفیت‌های خوب شهرداری شاهین‌شهر در افزایش جذب سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت‌های شاهین‌شهر، گفت: طی شش ماه گذشته بالغ‌ بر 350 میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی بسته‌ شده است.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.