ابوترابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ثبت بیش از 15 هزار نام و 41 هزار نام خانوادگی در سازمان ثبت احوال

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت:در نیمه نخست سال95، 15 هزار و 457 مورد تغییر نام و 41 هزار و 313 نام خانوادگی در سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است.

ثبت بیش از 15 هزار نام و 41 هزار نام خانوادگی در سازمان ثبت احوالسیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به شرایط تغییر نام و نام خانوادگی اظهار داشت: در صورتی که نام شخصی متناسب با جنس وی نباشد و یا موجب هتک حیثیت،  زننده و مستهجن، ترکیبی، مغایر با ارزش های والای انسانی، نام شیء، رنگ و حیوان باشد با مراجعه به اداره های ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان و ارائه مدارک قابل تغییر است.

وی در خصوص شرایط تغییر نام خانوادگی گفت: در مواردی که نام خانوادگی شخص از واژه های نامناسب، خارجی، القاب یا عناوین ترکیبی، مغایر با فرهنگ ایرانی، زننده، مکان، شغل یا حرفه، رنگ، اشیاء، ایل و طایفه باشد با رعایت قانون بلامعارض نبودن (اعتراضی بر آن نباشد) و عدم وجود نام خانوادگی انتخابی متقاضی در آن شهر، قابل تغییر خواهد بود.

ابوترابی با بیان اینکه نام (فاطمه) در میان اسامی خانم ها و (امیر علی) در میان نام آقایان از محبوبیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: نام‌های فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا، زینب، حلما، باران، فاطمه زهرا، ریحانه و رها در میان خانم ها و همچنین امیرعلی، محمد، امیرحسین، علی، ابوالفضل، حسین، محمدطاها، امیرعباس، محمدحسین و امیرمحمد در میان آقایان به عنوان ده نام فراوان برای انتخاب اسامی نوزادان در سال جاری محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه مناسبت های مذهبی در انتخاب نام تأثیرگذار است، تأکید کرد: در محرم امسال نیز نام‌های امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعلی و امیرعباس برای نوزادان پسر و همچنین فاطمه، زهرا، زینب، نازنین زهرا و فاطمه زهرا برای نوزادان دختر، بیشترین انتخاب ایرانیان بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در پایان خاطرنشان کرد: طی شش ماه نخست سال 95، 15 هزار و 457 مورد تغییر نام و 41 هزار و 313 نام خانوادگی در کشور ثبت شده که بیشترین مورد به تغییر نام خانوادگی افراد که نام مکانی بوده است، مربوط می‌شود، همچنین یک هزار و 335 نام با مراجعه به مراجع قضایی و دریافت حکم انجام شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جلال همتگر
۱۶:۲۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
کمترین نام خانوادگی مربوط به کیست
United States of America
رضا
۲۱:۰۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
اسامی خارجی فقط اسمهای عربی مجازند عربی بیگانه نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۷ دی ۱۳۹۵
نامهای رها محمدطاها امیرعباس امیر محمد زیبا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۷ دی ۱۳۹۵
باتشکرازخبرهای خوبتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۷ دی ۱۳۹۵
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۷ دی ۱۳۹۵
نام امیرعلی واقعاً زیباست
آخرین اخبار