اصفهان؛

حق قانونی و شرعی حق‌آبه‌ به کشاورزان واگذار شود

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: باید دولت تدبیر کند تا منابع آب به صورت عادلانه استفاده شود و حق‌آبه‌های حق‌آبه‌داران که یک حق قانونی و شرعی است به کشاورزان واگذار شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار امام‌جمعه ورزنه و جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، مسؤولان، کشاورزان و روحانیون بخش بن‌رود اظهار داشت: درخواست‌های مردم بسیار درست و به‌ حق است که متأسفانه بعضی از این کارها به دست دولت است و آن‌گونه که باید قدم بردارند و در جهت رفع این مشکلات تلاش کنند اقدام قابل‌توجهی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به دیدار مردم اصفهان با مقام معظم رهبری افزود: بنده خدمت حضرت آقا عرض کردم که مردم اصفهان توقع دارند، همچنان که برای احیای دریاچه ارومیه از صندوق ذخیره ارزی مبلغی برداشت شد، جهت احیای زاینده‌رود که فقط آب شرب بیش از 5 میلیون نفر به آن وابسته است، هم برداشتی از این صندوق داشته باشند تا این کار سریع‌تر به نتیجه برسد که حضرت آقا فرمودند من در برداشت از صندوق ذخیره دخالتی ندارم اما باید دولت پیشنهاد کند که چنین پیشنهادی از طرف دولت صورت نگرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: این مطلب را به استاندار اصفهان گفتم و نامه‌ای تنظیم شد و برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده که باید دولت پیگیری کند و ما هم این کار را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به ساماندهی رودخانه جهت جلوگیری از هدر رفت آب اشاره گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود، ساماندهی رودخانه و کم کردن وسعت آن است و باید به گونه‌ای ساماندهی شود که دسترسی میر آب به رودخانه آسان باشد به طوری که دو طرف رودخانه تا سد زاینده جاده‌ای درست شود که بتوان از حریم رودخانه بازرسی و از آب محافظت کرد.

امام ‌جمعه اصفهان با بیان اینکه عدم  مدیریت صحیح باعث شده است که این بلا بر سر زاینده آورده شود، ابراز کرد: غیر از ساماندهی رودخانه باید جهت کشاورزان لوله‌ای جدا کشیده شود تا آب مورد نیاز کشاورزان بدون واسطه و زودتر به دست کشاورز رسیده و مورد استفاده آن‌ها قرار گیرد چرا که پس از رهاسازی آب از سد و طی شدن کیلومترها در رودخانه قسمت عمده آن بر اثر تبخیر و فرو رفتن در زمین و موانع دیگر هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه با توجه به کم بود آب و همچنین کاهش بارندگی‌ها باید با یک مدیریت صحیح این مسأله را پیگیری کرد، افزود: یکی از کشت‌هایی که نباید در استان اصفهان صورت بگیرید، کشت برنج است که آب زیادی را نیاز دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با توجه به وضعیت موجود آب در این زمان خواستار جلوگیری انتقال آب  به بالای کوه‌ها در بالادست جهت باغات شد.

وی با اشاره به انفال بودن آب بیان داشت: باید دولت تدبیر کند و به این کار نظم دهد تا اینکه این منابع به صورت عادلانه استفاده شود و حق‌‌آبه‌های حق‌آبه‌ داران که یک حق قانونی و شرعی است را به کشاورزان واگذار نماید.

امام‌ جمعه اصفهان به تونل سوم کوهرنگ اشاره و افزود: دولت باید در جهت ساخت سد برای آب‌گیری تونل سوم اقدامی جدی کند که در این راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در جهت اجرای این پروژه پیشنهاد‌هایی ارائه نموده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به دیدار خود با وزیر نیرو، اظهار کرد: به وزیر نیرو گفتم باید بدانید که امروز نیاز اصفهان چیست و باید به این نیاز توجه ویژه‌ای داشته باشید، اصفهان ازنظر وسعت، تقدیم شهید، تعداد ایثارگران، آزادگان و جانبازان یک پرداخت مالیات یک‌دهم کشور است و یکی از صنایع بسیار مهم کشور صنعت کشاورزی است که محصولات بسیاری از استان‌ها توسط استان اصفهان تأمین می‌شود و به همین دلیل دولت باید توجه ویژه‌ای را به استان اصفهان داشته باشد.

وی به پروژه بهشت‌آباد نیز اشاره کرد و افزود: پروژه بهشت‌آباد باید به صورت جد پیگیری شود البته این پروژه در دراز مدت جواب خواهد داد ولی باید با صرفه‌جویی در مصارف مختلف آب چه صنعت، شرب و برداشت‌های بالادست و جلوگیری از کشت برنج برای کشاورزان شرق اصفهان آب رهاسازی شود.

رئیس ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر استان اصفهان به معضلات گردشگری در مناطق گردشگری استان اصفهان اشاره و بیان داشت: برای  یک گردشگری و تفریح سالم و جلوگیری از مفاسدی که باعث می‌شود این صنعت را به خطر بیندازد باید در کنار مراکز گردشگری یک کلانتری تأسیس شود تا به نظارت دقیق به این امر مهم  بپردازد.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام شامحمدی امام‌جمعه شهر ورزنه به سابقه تاریخی و وجود علمای بزرگ و بنامی در منطقه بن رود و تقدیم بیش از 180 شهید اشاره و افزود: بخش بن رود و شهر ورزنه در بعد اقتصادی و هم در بعد فرهنگی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که تحمل برخی از آن‌ها حقیقتاً سخت و دشوار است که در بعد فرهنگی باوجود مراکز تاریخی، تپه‌های ماسه‌ای و تالاب بین‌المللی گاوخونی به یک بخش گردشگری تبدیل شده است که در کنار فرصت‌های شغلی ایجاد شده با آسیب‌ها و تهدیدهای جدی نیز مواجه گردیده است.

وی کمبود مراکز قرآنی و دارالقرآن که یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگی محسوب می‌شود را یکی از بزرگ‌ترین نقیصه‌های این بخش عنوان کرد و خواستار یاری رساندن به رفع این نقیصه شد.

امام‌ جمعه ورزنه به وضعیت اقتصادی مردم منطقه بن‌رود و حق‌آبه شرعی و قانونی و همچنین وضعیت کشاورزی منطقه اشاره و افزود: با وجود اینکه شغل بیش از 90 درصد مردم کشاورزی بوده و از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند و حق‌آبه قانونی و شرعی که مردم شرق اصفهان و خصوصاً منطقه بن رود دارند اما با ضعف مدیریت مسؤولان در دولت‌ها باعث ضایع شدن حقوق این مردم گردید و تنها حرکت مسؤولان در جهت رفع مشکلات مصوبات نوشته شده بر روی کاغذ است همانند مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب هیچ‌کدام اجرایی نشده است.

وی با هشدار بر اینکه اگر روزی خطر بی‌آبی فقط کشاورزان شرق اصفهان را تهدید می‌کرد، امروز شهروندان اصفهان نیز در معرض تهدید هستند خواستار توجه جدی و عملی مسؤولان در جهت رفع مشکلات شد.

مجید جابر عضو شورای اسلامی شهر ورزنه و مسؤول کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای شهرستان اصفهان نیز در این دیدار به استقرار فرمانداری سبا و شهرستان شدن منطقه اشاره و افزود: مسأله شهرستان شدن منطقه با 6 سال کار کارشناسی در دولت قبل به دبیرخانه دولت ارسال شد که متأسفانه این پرونده اجرایی نشد.

وی در پایان جریان افتادن این پرونده خواسته تمام مردم منطقه دانست و خواستار اجرایی شدن این امر شد.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.