اصفهان؛

کارآفرینی، بهترین راهکار برای تامین امنیت زندان هاست

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، ایجاد اشتغال در زندان ها را بهترین راهکار برای تامین امنیت زندان ها و تامین نیازهای مالی خانواده های زندانیان دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در دیدار با رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور افزود: زندان در اسلام فقط برای حبس است و به اعتقاد من، غیر از حبس در زندان نباید جریمه دیگری برای زندانی ها در نظر گرفت.
وی گفت: مکتب ما الگوست بنابراین زندان های ما نیز باید در دنیا الگو باشد.
وی تصریح کرد: برغم اینکه در سالیان گذشته فعالیت های خوبی در زندان ها انجام شده است اما هنوز هم امکانات زندان های ما کافی نیست.
امام جمعه اصفهان اضافه کرد: امکانات زندان مرکزی اصفهان نیز برای استان بزرگی مثل اصفهان، کافی نیست.
وی با تاکید براینکه زندان ها باید به نحوی وسعت یابد که زندانی در آنها راحت باشد، افزود: امکانات رفاهی سالن انتظار در زندان ها باید برای مراجعان و ملاقت کننده ها خوب باشد زیرا فرد زندانی خطا کرده اما ملاقات کننده اش که خطایی نکرده است.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: باید امکانات سرمایشی و گرمایشی، صندلی های مرتب و تغذیه مناسب در سالن های انتظار زندان ها وجود داشته باشد.
وی همچنین بر ضرورت رعایت اخلاق اسلامی در زندان ها تاکید کرد و بی احترامی به زندانی ها و به ملاقات کنندگان را امری ناشایست خواند و افزود: کشور به زندان هایی نیاز دارد که در قالب اردوگاه های چندصد هکتاری در داخل آنها، کارخانه ها و واحدهای تولیدی مناسب راه اندازی شود و زندانیان در این واحدها مشغول کار شوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه واحدهای تولیدی داخل زندان ها می تواند بصورت مردمی احداث شود، گفت: احداث این کارخانه ها در داخل زندان ها باعث اشتغال زندانیان، تامین امنیت و وضعیت مناسب تر زندان ها می شود.
وی افزود: بدین ترتیب، هر زندانی هزینه های خود را تامین می کند و دیگر نیازی نیست دولت برای تغذیه و سایر امور زندانی هزینه کند و حتی زندانی می تواند برای خانواده اش نیز درآمدزا باشد.
آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه با بیان اینکه در برخی موضوعات، زندانی کردن افراد موثر نیست، گفت: اگر شخص زندانی که بدهکار است، اموالی دارد طلب او باید از این محل پرداخت شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان اظهار کرد: توان پرداخت فرد بدهکار با زندانی شدنش افزایش نخواهد یافت بنابراین باید برای جلوگیری از زندانی شدن این افراد بدنبال راهکار مناسب بود.
وی گفت: در موضوع مواد مخدر نیز باید برای معتادان قوانین بازدارنده در نظر گرفت و نه فقط فروشندگان این مواد را جریمه کرد.
طباطبائی نژاد افزود: وقتی قانونی وضع شود که بر اساس آن فرد معتاد از تمام مزایای اجتماعی از جمله ازدواج، انجام معامله، دریافت گواهینامه و… محروم شود، آنگاه افراد برای گرفتار نشدن در دام اعتیاد از خود مراقبت می کنند و معتادان نیز برای ترک عمل خود اقدام خواهند کرد و پس از بازپروی و تربیت صحیح نیز به آغوش جامعه بازمی گردند.
آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه همه انسان ها غیر از معصومین(ع) در زندگی خود گناهانی اعم از صغیره و کبیره انجام می دهند، اظهار کرد: نمی شود بخاطر یک گناه که زندانی انجام داده است، عمر آنها را تلف کنیم بلکه باید آنان را در مسیر آموزش و بهتر شدن اوضاع زندگی قرار دهیم.
در این دیدار، رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز با بیان اینکه اصلاح و تربیت ماموریت اصلی این سازمان است، گفت: بهداشت و درمان، آموزش، بازپروری و کمک به خانواده زندانیان از مسائل مهمی است که ادارات کل زندان ها در استان ها پیگیری می کنند.
اصغر جهانگیر افزود: فعالیت در حوزه های مختلف فرهنگی زندان ها می تواند آسیب هایی که برای جامعه و خانواد های زندانی ها در پیش دارد را کاهش دهد.
وی گفت: زندان ها در حوزه های قرآنی اعم از قرائت، تفسیر، تجوید،تربیت مربی قرآنی و برگزاری مسابقات قرآنی فعالیت می کنند و بیش از هفت سال است که مجموعه زندان های کشور بعنوان یکی از دستگاه های برتر در اهتمام به اقامه نماز شناخته می شود.
رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اضافه کرد: بیش از 600 هیات مذهبی توسط زندانیان تشکیل شده است و در مناسبت های مختلف در زندان ها، برنامه های مذهبی برگزار می کنند.
وی به آموزش های کلاسیک احکام و مهارت های زندگی متناسب با نیاز زندانیان اشاره کرد و گفت: 85 درصد از مجرمینی که به زندان می آیند به نماز و روزه بی توجه هستند اما پس از ورود به زندان، با اجرای برنامه های فرهنگی، اهل نماز و روزه می شوند.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار