درویش مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت کم نظیر موسیقی برای احیای آموزه‌های محیط زیستی

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هدف برگزاری جشنواره موسیقی سبز، استفاده از ظرفیت کم نظیر موسیقی در گسترش و احیای آموزه های محیط زیستی است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در نخستين جشنواره ملی موسیقی سبز که امروز (یکشنبه) در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه شکل‌گیری جشنواره موسیقی سبز در راستای اجرای اصلی ترین وظیفه یعنی اصل 50 قانون اساسی است تابه عنوان کمکی برای بهبود کیفیت زندگی مردم جامعه باشد. 

وی ادامه داد : یکی از مهم‌ترين راهکارها در این زمینه، استفاده از ظرفیت کم نظیر موسیقی و نخبگان این عرصه است. 

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: ما از ادبیات قوی برخوردار هستیم و در عرصه بین المللی حرف برای گفتن بسیار داریم. 

درویش با اشاره به بحث زیست سالاری که در دانشگاه‌ها تدریس می شود، افزود: در این بحث، شاخص جامعه توسعه یافته این نيست که برای همه جامعه فارغ از رنگ پوست، فرصت اجتماعی برابر و امکان شغل ایجاد شود، بلکه این است که برای همه زیست‌مندان اعم از گیاه، جانور و انسان ها فرصت حیات قایل شویم. 

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون 100 اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی موسیقی سبز رسیده که رد پای آلودگی هوا،‌ زباله، خشک شدن تالاب‌ها، کمبود آب، انقراض یوزپلنگ، نشست زمین، ریزگردها، در آن‌ها مشخص است.

درویش بیان داشت: جشنواره ملی موسیقی سبز با این هدف شکل می‌گیرد که به جای استفاده از قوه قهریه، به دنبال ایجاد جنبش‌های اجتماعی برای حساس کردن مردم پیش رویم.

وی ادامه داد: در تلاشیم تا طبقه موثر کشور در حوزه‌های مختلف از جمله ورزشکاران، موسیقی‌دانان، وکلا و غیره را با دغدغه محیط زیستی کشور آشنا کنیم، در تلاشیم تا هم‌وطنانی که در مجاورت حیات وحش زندگی می‌کنند با پوست و خون خود به حفظ محیط زیست اندیشیده و به نفع زندگی پایدار خود قدم بردارند.

 مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: در جشنواره ملی موسیقی سبز از جان مایه هنر و ارزش بی‌بدیلی به نام هنر موسیقی استفاده کرده و به طور کم هزینه و به شکل‌های مختلف در جهت ترویج سواد محیط زیستی، بوم شناسی و فرآیند انسان سازی کمک کنیم.

درویش تصریح کرد: موسیقی نشانه وحدت ملی و سرود ملی مصداقی از اهمیت و حساسیت دولت‌ها و حکومت‌ها به موسیقی است.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم از این ابزار درست استفاده کنیم و آموزه‌های محیط زیستی را به شکلی جذاب و ناب در موسیقی به عنوان انتزاعی‌ترین هنر بگنجانیم و آن را به جامعه تزریق کنیم، در واقع شاهد تلفیق آموزه‌های محیط زیستی با زمزمه جوانان شده و دیگر شاهد رخ دادهای تلخی از جمله شهادت محیط‌بانان، جنگلبانان و قرق‌بانان عرصه حفاظت از منابع طبیعی را محیط زیست نخواهیم بود.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر هنوز هم‌وطنانی در کنار لاشه خون آلود حیوانی عکس و لبخندزنان تصویر خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، نشان از کم کاری ما در حوزه آموزش و پرورش و بخش سینمایی است و هیچ ربطی به قوانین بازدارنده ندارد.

درویش تصریح کرد: چرا که تجربه اعمال سخت‌ترین قوانین بازدارنده در حکومت پهلوی مبنی بر قطعات محصور شده محیط زیست حاصلش این شد که مردم گمان کردند این مناطق برای از ما بهتران است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین خسارت‌ها را بر این مناطق تحمیل کردند.

وی تصریح کرد: موسیقی کشور ما هم پای قله‌های رفیع ادبیات به هر دلیلی رشد نکرده، اما تغذیه کافی وجود دارد تا ترانه‌هایی در خور این حوزه بیافرینیم و جنبشی موثر در حوزه محیط زیست خلق کنیم تا در درازمدت به سمت مؤلفه‌های کارآیی کاهنده سرزمین حرکت کنند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار