آیت‌الله نوری‌همدانی:

دریاچه نمک قم ظرفیت مناسبی برای توسعه معماری ایرانی - اسلامی است

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به دریاچه نمک قم گفت: اطراف این دریاچه مکان مناسبی برای ایجاد مکان‌هایی با معماری ایرانی - اسلامی است که می‌تواند به جاذبه گردشگری مناسبی در شهر تبدیل شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ آیت‌الله نوری‌همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی، با اشاره به توجه اسلام به عمران و آبادی شهرها گفت: اسلام به مسلمان‌ها دستور می‌دهد تا در راستای عمران و آبادی شهرهای‌شان بکوشند و مناظری ایجاد کنند که موجبات شگفتی همگان را پدید آورد.

وی با بیان اینکه حضرت امیرالمومنین(ع) عمران شهر را  یکی از ارکان حکومت‌داری می‌داند، افزود: ایشان در نامه 53 نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر، گرفتن مالیات، مقابله با دشمن، تعلیم و تربیت و عمران شهر را از ارکان اصلی حکومت‌داری می‌دانند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با تأکید بر اینکه مسلمانان همواره به مقوله معماری و شهرسازی توجه داشته‌اند، تصریح کرد: مسلمانان در طول تاریخ بناهایی ساخته‌اند که تعجب و شگفتی مردم دنیا را به خود جلب کرده است، در ایران نیز شهرهای تاریخی و بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که سبب شهرت آن‌ها در جهان شده است.

وی با اشاره به توجه عامه مردم به ایجاد بناهای اصیل ایرانی، ادامه داد: تیمچه بازار قم به‌عنوان بنایی تاریخی، بیانگر معماری اصیل ایرانی است، عالمان دینی چون آیت‌الله بروجردی نیز به ساخت مکان‌هایی با معماری اصیل ایرانی اسلامی اهتمام داشته‌اند.

مرجع تقلید شیعیان جایگاه شهر قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: شهر قم به‌عنوان شهری با بناهای تاریخی بسیار، بیانگر عظمت اسلام است و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که البته به توجه و دقت بیشتری نیاز دارد.

آیت‌الله نوری همدانی بابیان اینکه اسلام به موضوع گردشگری نیز توجه ویژه دارد، افزود: در قرآن‌کریم 7 مرتبه آیه "‌سیرو فی‌الارض" تکرار شده است، بنابراین مسلمان‌ها باید به مکان‌های مختلف سفرکرده و آثار تاریخی گونا گون را ببینند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به‌ضرورت توجه مسلمانان به شناخت دشمن اظهار داشت: باید با شناخت کافی با دشمن مقابله کرد و با خشم مقدس نسبت به آن‌ها رفتار کرد، باید مواظب بود گول لبخند دشمن را نخوریم چراکه دشمن عادت به‌زور و استعمار دارد که در صورت یافتن فرصت، حتماً به رویه‌شان عمل می‌کند.


انتهای پیام/ ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.