محسنی‌بندپی مطرح کرد؛

مشارکت غیرقابل قبول دستگاه‌های مسئول در مناسب سازی معابر

رئیس سازمان بهزیستی گفت: میزان مشارکت ارگان‌های مختلف در زمینه مناسب‌سازی محیط برای معلولان کمتر 30 درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری که امروز(سه شنبه) به منظور بررسی وضعیت مناسب سازی محیط برای معلولان و رونمایی از سامانه پیامکی معبر برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعانی که در بحث کنوانسیون حقوق معلولان و لایحه حمایت از معلولان آمده است بحث توانبخشی دسترسی است، توانبخشی دسترسی به معنی دسترسی معلولان به تمامی امکانات آموزشی،رفاهی و اجتماعی و مشارکت این قشر در تمام ابعاد اجتماعی و اقتصادی است.

وی افزود: مناسب سازی یک معنی عام تر دارد یعنی پذیرش و اثربخشی معلولان در محیط های اجتماعی و اقتصادی است.

رئیس سازمان بهزیستی بیان داشت: دبیرخانه مناسب سازی سازمان بهزیستی مسئولیت رصد حضور معلولان در جامعه  و کسب اطلاعات بر عهده گرفت و در دستور کار خودش قرار داد و هر ساله گزارشی در این زمینه به هیئت دولت ارسال می‌کند که چقدر ارگان‌های مختلف در رابطه با مناسب‌سازی اثر بخش بوده‌اند.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: متأسفانه دستگاه‌های مسئول در رابطه با مناسب‌سازی معابر آمار قابل قبولی ندارند و تنها بهزیستی دارای مشارکت 65 درصدی است و فعالیت مناسب سازی دیگر ارگان‌ها زیر 30درصد است.

وی ادامه داد: برای مناسب‌سازی محیط باید یک عزم جدی برای تمام جامعه داشته باشیم و در بند یک  آیین‌نامه جامع حمایت از معلولان هم به روان‌سازی رفت و آمد این قشر اشاره شده است و همه دستگاه ها حتی دهیاری ها را موظف به این کار کرده است و آن را یک امر الزام‌آور تبدیل کرده است و ما می‌توانیم کار مناسب سازی معابر را از دستگاه‌ها مطالبه کنیم و در صورتی که یک ساختمان برای معلولان مناسب‌سازی نشود پروانه پایان کار دریافت نمی‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: اگر ساختمانی بعد از دریافت پروانه پایان کار اقدام به تغییر محیط دهد تخلف بوده و قابل پیگیری است.

محسنی‌بندپی بیان داشت: ارتقای آگاهی و نهادینه کردن فرهنگ مناسب‌سازی در جامعه یکی از بحث هایی است که سازمان بهزیستی دنبال می‌کند و اجتماع محوری را در دستور کار خود قرار داده است زیرا اگر معلولی نتواند وارد جامعه شود مشکلات روحی پیدا می‎کند و باید جامعه را به گونه‌ای محیا کنیم که معلول فقط مشکل معلولیت داشته باشد.

وی گفت: سامانه پیامکی برای گزارش مشکلات رفت و آمد معلولان تهیه شده است که افراد می‌توانند با سامانه پیامکی معبر به شماره 30000123222  مشکلات را گزارش دهند و این سامانه راستای مطالبه‌گری تهیه و مشکلات حوزه مناسب‌سازی را دریافت و منعکس می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار