خودکفایی محصولات کشاورزی مستلزم چیست؟

کارشناسان امر معتقدند امکان دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی وجود دارد و تحقق این امر نیازمند تجربه، زمان و سرمایه گذاری است.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: خودکفایی 95 درصدی محصولات استراتژیک در برنامه ششم توسعه در محور گندم، غلات و دانه های روغنی است. 

وی افزود: در حال حاضر میزان تولید دانه های روغنی 4 درصد است که در بهترین حالت در برنامه ششم توسعه به 20 درصد خواهیم رسید.

پاپی زاده با بیان اینکه در تولید بسیاری از محصولات امکان خودکفایی وجود دارد، گفت: تحقق این امر نیازمند تجربه، زمان و سرمایه گذاری است.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به استمرار خودکفایی گندم در برنامه ششم توسعه بیان کرد: با توجه به خودکفایی گندم در سال جاری باید تلاش خود را برای تثبیت این امر بکار بندیم چرا که در صورت نبود مدیریت امکان بازگشت به وضعیت قبلی و واردات گندم وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از دیرباز تا کنون از کمبود سرمایه گذاری رنج می برد، عنوان کرد: افزایش سرمایه گذاری در بخش غلات از دیگر اولویت های برنامه ششم توسعه است و برای دستیابی به این اهداف بودجه سالانه بخش کشاورزی باید افزایش یابد.

پاپی زاده با اشاره به عوامل موثر در خودکفایی محصولات مختلف کشاورزی اظهار داشت: توسعه مکانیزاسیون، صرفه جویی در مصرف آب و دانش بنیان کردن کشاورزی تاثیر بسزایی در خودکفایی محصولات دارد.

وی با بیان اینکه کمبود آب یکی از چالش های اساسی حوزه کشاورزی است، افزود: با توجه به بیلان منفی آب به 11 میلیارد متر مکعب باید تلاش هایی مبنی بر جبران این رقم صورت گیردلذا توسعه روش های نوین آبیاری ، کاربردی کردن تحقیقات در کنار افزایش بهره وری می تواند ارزش افزوده بالا و توسعه محصولات کشاورزی در بخش را به همراه داشته باشد.

خودکفایی محصولات کشاورزی با حمایت همه جانبه دولت امکان پذیر است

همچنین راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خودکفایی محصولات کشاورزی با تامین زیر ساخت ها براساس عرضه و تقاضا، بازارهای صادراتی و حمایت دولت امکان پذیر است.

وی افزود: علی رغم انتقاد برخی افراد مبنی برآنکه کشور از بحران آب رنج می برد باید گفت که در صورت تعریف الگوی کشت براساس شرایط اقلیمی و تامین زیر ساخت ها پایداری و خودکفایی محصولات دور از انتظار نیست.

نوری با اشاره به اینکه 15 درصد رشد سالانه اقتصاد را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است، گفت: با این وجود باید اعتبارات لازم در بخش کشاورزی تامین شود تا با مشکلات نبود پایداری تولید مواجه نشویم.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: خودکفایی محصولات استراتژیک در برنامه ششم توسعه زمانی محقق می شود که برنامه پویا و پایا برای  آن تعریف شود تا با رفع موانع بتوانیم به این امر مهم دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار