قالیباف مطرح کرد؛

موفقیت در عرصه‌های مختلف کشور نیازمند اعتماد به جوانان است

شهردار تهران گفت: امروزه برای موفقیت در عرصه های مختلف و برون رفت از مدیریت بسته در کشور، نیازمند اعتماد به جوانان هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم تکریم شهدای دانشجو تحت عنوان (از هویزه تا حرم) که امروز(چهارشنبه) در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: بدون شک شهدای ما ستارگانی هستند که مسیر حرکت ما را روشن و خون آنان جانی تازه به جوامع می بخشد.

وی با بیان این که خون شهدا جامعه را در مسیر مستقیم ولی الله هدایت می‌کند، ادامه داد: انقلاب و دفاع مقدس ریشه در فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین(ع) دارد که مانند او و یارانش خوب تشخیص دادند و اهل بصیرت بودند و تا پای جان ایستاده و مقاومت کردند و اهل عمل بودند.

قالیباف تصریح کرد: این شهدا بیشتر از قشر دانشجو بودند و همان طور که جوانان در مقاطع مختلف پیشتاز هستند نیز در حوزه دفاع مقدس و جنگیدن با دشمن هم پیشتاز بودند که انصافأ در آن شرایط به درستی به تشخیص رسیدند و به خاطر آن تا پای جان ایستادگی کردند. 

شهردار تهران بیان داشت: شرایط حاکم بر جامعه در دی ماه 59 بسیار سخت بود که این خود اوضاع را برای تصمیم گیری سخت تر می کرد.

وی اضافه کرد: در یک نگاه کلی از 15 خرداد سال 42 تا امروز، همیشه دو نوع دیدگاه کلی در جوامع وجود داشت، گروهی دیدگاهی داشتند که شرایط فعلی را پذیرا بوده و با آن کنار می‌آمدند و توجیهشان به اشکال مختلف این بود که این مسیر به جایی نخواهد رسید، حتی این دیدگاه در میان برخی متدینین هم وجود داشت، اما دسته ای دیگر این گونه فکر نمی‌کردند، بلکه اعتقاد داشتند که باید براساس سنت های الهی و رهنمودهای امام خمینی(ره) تصمیم گرفت و این مسیر را ادامه داد.

شهردار تهران ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی انجام شد که هیچ کس تصور نمی‌کرد، این پیروزی صورت گیرد و پس از پیروزی انقلاب، صدام کشور را تصرف کرد و دفاع مقدس آغاز شد، همچنین در حوزه سیاسی نیز در کشور شرایط خاصی ایجاد شد و یک نوع نگاه که متمایل و هماهنگ با جریان عمومی جامعه بود و تمایل به شرق یا غرب داشت و نگاهی دیگر منطبق با اسلام ناب و انقلابی و مبتنی بر سنت های الهی و امید به خدا بود و در این مسیر گام برمی داشت بر جامعه حاکم بود.

قالیباف افزود: از گذشته تا به امروز این دو نوع دیدگاه در مسائل سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و غیره وجود دارد که یا مسیر اسلام اصیل طی شود و یا به سمت شرق و غرب حرکت کنیم.

شهردار تهران تأکید کرد: طی 6 ماهه ابتدای جنگ در حوزه دفاع مقدس شرایطی حاکم بود که فرماندهی کل قوا در اختیار بنی صدر بوده و اختلاف نظرها پیش آمد و اجازه نمی داد که مردم خصوصأ جوانان به جنگ بروند و در میدان حضور یابند و برای همین نیز ده ها دلیل به ظاهر منطقی و علمی ارائه می کردند که هر کسی توان جنگیدن را ندارد.

وی گفت: بنی صدر مانع جنگیدن مردم می شد، در حالی که مردم انتظار می کشیدند شاید روزی بتوانند بجنگند و از کشور خود دفاع کنند ، حتی دشمنان روش ها و تاکتیک های کاپیتالیستی را در جنگ اجرا می کردند.

قالیباف افزود: در ماه های اول دفاع مقدس هیچ مقاومت خاصی در مقابل دشمن صورت نمی گرفت، حتی فضای درونی دفاع مقدس فضای معنوی و مطهری نبود و در همین ایام سال 59، به جای صدای اذان و زیارت عاشورا، موسیقی های مبتذل پخش می شد.

شهردار تهران عنوان کرد: برکت وجود مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) و پیگیری های انجام شده توسط آن ها موجب شد تا کم کم اجازه ورود به جنگ داده شود و هنگامی که عملیات هویزه آغاز شد، مردم علی رغم شرایط سخت آن زمان به میدان جنگ آمدند و مبارزه کردند و نشان دادند که چگونه می توان بر دشمن غلبه کرد و پیروز شد.

وی افزود: پس از عزل بنی صدر و فرار او، نیروهای متدین به فرماندهی امام(ره) از سال 60 به میدان نبرد آمدند و افتخارات بزرگی یکی پس از دیگری روی داد که منجر به آزادی بخش هایی از خاک ایران طی عملیات های مکرر شد.

قالیباف اظهار کرد: در زمان جنگ دنیا دوقطبی بود، یکی کشور شوروی و دیگری آمریکا بود که تمام کشورهای دنیا به یکی از این دو گرایش داشتند و حتی یک کشور هم نبود که وابسته به اتحاد جماهیر شوروی و یا آمریکا نباشد، در این عصر دو قطبی مطلق، انقلاب اسلامی ایران جنگید و پیروز شد.

شهردار تهران اضافه کرد: با این که آمریکا و شوروی یعنی دو قطب بزرگ دنیا برعلیه ایران همکاری داشتند، یعنی با امکانات فرانسوی ها، تجهیزات آمریکا و پول باد آورده کشورهای حوزه خلیج فارس بر علیه ایران همکاری و جنگ می کردند، شهدای هویزه به ما نشان دادند که اگر در صراط مستقیم حرکت کنیم، در مقابل ظلم بایستیم، ایمان داشته باشیم و با روحیه جهادی و تأکید بر فرهنگ جهاد و شهادت همچنین در مسیر بصیرت الهی باشیم، در بعد مادی و معنوی پیروز میدان خواهیم شد.

وی تأکید کرد: زمانی که قطعنامه امضا شد، ما به آن دل نبستیم، چون می دانستیم که پایدار نیست اما امروز که 30 سال از آن دوران می‌گذرد، فهمیدیم که این دستاوردها ثمره مقاومت آن دوران است.

قالیباف با بیان این که پیروی از راه امام، اسلام اصیل و ایرانی که به برکت وجود شهدای هویزه بود، باعث پیروزی شده است، عنوان کرد: زمانی که ظالمین با یکدیگر درگیر شدند، حضرت آقا خواستند که مردم دخالتی نکنند.

شهردار تهران بیان کرد :شهدای هویزه 45 روز در حفظ خرمشهر کوشیدند و با اتکا به باورهای خود و فرهنگ جهاد و شهادت در مقابل ظلم ایستادگی کردند و از این رو شهدای هویزه و مدافعان حرم به یکدیگر شباهت دارند.

وی با اشاره به فتنه سال 88 در ادامه گفت: در این سال یکبار دیگر رویکرد قبل از انقلاب پدید آمد که همه می گفتند انقلاب و مبارزه نکنید و 6 ماه اول جنگ اجازه حضور در جنگ را نمی دادند و همان جریان در این سال اتفاق افتاد که عده ای با سردادن شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران در صدد بودند که اجازه جنگیدن برای دیگر مسلمانان را ندهند و با این حال شهدای مدافع رفتند و در کشور غریب به شهادت رسیدند.

قالیباف تصریح کرد: روزهای اول که شهدای مدافع حرم به کشورها می رفتند، مانند زمان حاضر به این آشکاری نبود و کمک ها به آنان به طور پنهانی انجام می شد و با این حال آن ها به میدان مبارزه رفتند و دفاع از این کشورها را وظیفه خود می دانستند.

وی افزود: امام فرمودند که راه قدس از کربلا می گذرد و مضمون حرف ایشان همین است که اگر فاطمیون، زینبیون، بچه های بسیج و  شهدای مدافع حرم نبودند، در حال حاضر دشمن در مرزها با ما می جنگید.

قالیباف با بیان این که نسل امروز بهتر از دهه شصتی ها می جنگند، افزود: شهدای مدافع حرم در مظلومیت در این دوره ویژه هستند که باعث ایجاد بصیرت برای جوانان و جامعه شده اند که در مسیر انقلاب حرکت کنند.

شهردار تهران در پایان خاطر نشان کرد: ما برای موفقیت در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره نیازمند استفاده از جوانان هستیم و باید به آنان اعتماد کنیم و عرصه را در اختیار آن ها قرار دهیم که کشور از مدیریت بسته و وادادگی خارج شود، همان گونه که در زمان انقلاب این اعتماد را کردیم و به آن ها اجازه جنگ دادیم که نتیجه اش را هم گرفتیم، البته ممکن است تجربه آنان به اندازه مسئولان حاضر نباشد، اما تجربه امر گرانبهایی بوده و باید برای کسب آن با جوانان همکاری کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار