تولید مقاله مهم‌ترین دغدغه برخی اعضای هیأت علمی شده است که در جوامع علمی باید با سیاستگذاری این دغدغه رفع شود و ورود عالمانه در سیاستگذاری ها حائز اهمیت است.

تولید مقاله  مهم‌ترین دغدغه برخی اعضای هیأت علمی /دیدگاه علمی باید در سیاستگذاری ها نقش آفرینی کند
فربد فدایی روانپزشک کشومان در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افزود: پژوهش با اهداف‌گوناگونی انجام می‌پذیرد، پژوهش كاربردی برای رفع یك نیاز ویژه‌ی جامعه، پژوهش برای پژوهش و سرانجام پژوهش برای ترفیع پایه و برای ارتقاء که متاسفانه  آن چه در بخشی از جامعه‌ی دانشگاهی ایران رواج دارد برای ترفیع است .


وی گفت: گاهی در محیط‌ های دانشگاهی ایران پژوهش به هر ترتیب، برای ترفیع پایه‌ی سالانه و برای ارتقاء مرتبه سبب رفتارهای ویژه‌ای شده است كه در واقع ضد ارزش است، البته برای رفع سوءتفاهم باید از ابتداء تأكید كنم كه در ایران كارهای پژوهشی ارزشمندی انجام شده است و می‌شود كه مورد تأیید بین‌المللی است اما زیربنای همه‌ی پژوهش‌ها علاقه به پیشبرد علم نیست.

فدایی افزود: گاه مقالاتی که توسط یک نفر نوشته شده است به نام چندین نفر ثبت می‌شود تا امتیاز بیش‌تری نصیب آنان شود و در مقابل در مقاله‌ی دیگری هم اسم آن یک نفر می‌آید.

وی اظهارداشت: کوشش بعدی انتشار مجلات علمی ایرانی به زبان انگلیسی است تا اگر مجلات معتبر بین‌المللی مقاله را چاپ نکنند در یک مجله ایرانی چاپ شود و این امر منجر به رشد خارق‌العاده‌ی مجلات انگلیسی زبان دانشگاهی در ایران شده است که بازده چندانی ندارد اما هزینه‌ی کلانی را به جامعه تحمیل می‌کند. گاهی برای این‌که مقاله در مجله خارجی چاپ شود پژوهش‌هایی انجام می‌گیرد که باب طبع کشورهای دیگر است و گره‌ای از مشکلات جامعه ایران را باز نمی‌کند.

وی گفت:تولید مقالات بدون کیفی سازی آن در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی آسیب های جدی را متوجه نظام اموزش و سلامت کشور می کند وبیماران برمبنای این‌که چه بیماری‌هایی دارند که از نظر تولید مقاله جالب باشد ممکن است بستری شوند و بیمارانی که بیماری‌های غیرعادی و کمیاب ندارند مورد بی‌توجهی قرار بگیرند.

فدایی افزود: برخی اوقات اساتید دانشگاه های علوم پزشکی تسلط بالایی بر روی مقالات و پژوهش دارند اما این تسلط در بالین و روش های درمان وجود ندارد که باید به فکر حل ریشه ای این معضلات بود تا شاهد بی اخلاقی هایی نظیر کپی برداری و آسیب به نظام آموزشی  و سلامت کشور نباشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتان
آخرین اخبار